آنکارا ادعای واشینگتن در بی اطلاعی از نقش گولن در کودتای ترکیه را رد کرد

وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد ادعای بی‌اطلاعی واشینگتن از نقش فتح الله گولن در کودتا، به سخره گرفتن مردم کشورش است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از آناتولی، «بکر بوزداگ» وزیر دادگستری ترکیه امروز ادعای واشینگتن مبنی بر بی‌اطلاعی از نقش «فتح‌الله گولن» در کودتای نافرجام یک ماه قبل را رد کرد.

بوزداگ که امروز در جمع کارکنان وزارت دادگستری ترکیه در آنکارا صحبت می‌کرد، گفت: ابراز بی‌اطلاعی از نقش سازمان فتح‌الله گولن در دسیسه علیه دولت، به سخره گرفتن فهم و درک مردم در سرتاسر جهان و ترکیه است.

وی افزود: سیا (آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا) حتی از ضربان قلب او، تعداد نفس‌های او و تمام ورود و خروج‌هایش مطلع است. اطمینان دارم که مدارک سیا در مورد آغاز و مدیریت تلاش برای کودتا توسط فتح‌الله گولن، حتی از ترکیه هم بیشتر است.

دولت ترکیه گولن را که از سال 1999 در تبعیدی خودخوانده در پنسیلوانیا آمریکا زندگی می‌کند، به مدیریت کودتا متهم کرده است. گولن تا چند سال قبل از متحدان «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به شمار می‌رفت، اما اکنون از معارضان جدی اوست.

ترکیه با ارسال مدارکی به آمریکا، رسما استرداد گولن را از واشینگتن خواستار شده است. با این حال کاخ سفید با بیان اینکه مدرکی دال بر نقش گولن در کودتا ندارد، تاکنون از پذیرش این درخواست خودداری کرده است.

واشینگتن و آنکارا در سال 1979 توافقنامه تبادل زندانیان امضا کردند. بر اساس این توافق، واشینگتن باید گولن را به ترکیه مسترد کند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار