تیراژ پایین کتاب ناشران را برای چاپ اثر دچار تردید می‌کند

هنگامی که نویسنده اثری را برای چاپ به انتشاراتی می‌دهد، ناشر به دلیل تیراژ پایین کتاب و فروخته نشدن آن برای انتشار اثر تردید می‌کند.

منصوره میرفتاح، نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به تاثیر تیرا‍ژ پایین کتاب در کار نویسندگی گفت: هنگامی که تیراژ کتاب پایین باشد، درآمد ناشر نیز کاهش می‌یابد. گاهی همان تیراژ پایین سالها در انتشارات یا کتابفروشی‌هایی که کتاب را به صورت امانی برای فروش گرفته‌اند به فروش نمی‌رسد. همین مسئله سبب می‌شود به طور طبیعی ناشر به نویسنده برای نگارش کتاب جدید سفارش ندهد و یا هنگامی که نویسنده اثری را برای انتشار ارائه می‌دهد، برای انجام آن دچار تردید شود.
 
وی افزود: گاهی متن نگارش شده را برای ناشر می برم اما به دلیل آنکه وی سرمایه ای ندارد برای انتشار با تردید مواجه است. این مسئله فقط به کار نویسنده و نوع تبلیغات ناشر بازنمی گردد بلکه با این مسئله که میزان مطالعه در کشور کاهش یافته است نیز مرتبط است.

میرفتاح تصریح کرد: گاهی نیز به دلیل پایین بودن تیراژ کتاب، مطلب ارائه شده به ناشر نزد وی می‌ماند تا بودجه چاپ اثر تامین شود و زمانی بودجه می‌رسد که دیگر مطلب به روز نیست و بعضا نویسنده‌ها رغبتی به چاپ اثر خود ندارند.
 
این نویسنده با اشاره به مشکلات چاپ در کارهای پژوهشی، بیان کرد: در کار پژوهشی با این مشکل زیاد مواجه می‌شویم که بودجه چاپ اثر دیر به دست ناشر می‌رسد. یک بخشی از این مشکل به سیاست فرهنگی و تبلیغات اندک باز می‌گردد.
 
وی تصریح کرد: جوان‌های ما راغب نیستند نویسنده شوند. در نسل بعدی تعداد انگشت شماری تویسنده خواهیم داشت. گاهی در برنامه‌های رونمایی از یک رمان مشاهده می کنم، از بین 200 نفر مهمان 2 نفر نویسنده هستند و بقیه افراد از میان ستاره‌های سینما و ترانه سرایان دعوت شده‌اند.

این نویسنده در پایان گفت: جایگاه پرداختن به این افراد، در مراسم رونمایی از کتاب نیست. در این مکان باید از کسانی تقدیر شود که در آن حوزه فعالیت می‌کند. خبرنگاران نیز در این محافل بیشتر سراغ ستاره‌های سینما و ترانه سرایان می‌روند و به نویسندگان اهمیت نمی‌دهند. این نوع برخورد ها روی ورود نسل جوان به این عرصه تاثیر می‌گذارد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار