یونیسف: 16 هزار کودک در صفوف گروه های مسلح سودان جنوبی می جنگند

صندوق کودکان سازمان ملل متحد دربارۀ افزایش سربازگیری کودکان در سودان جنوبی به منظور مشارکت در جنگ داخلی در این کشور هشدار داد.

یونیسف: 16 هزار کودک در صفوف گروه های مسلح سودان جنوبی می جنگندبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) دربارۀ افزایش سربازگیری کودکان در سودان جنوبی به منظور مشارکت در جنگ داخلی در این کشور هشدار داد.

بر این اساس، جاستین فورسیت -- معاون مدیر اجرایی یونیسف -- گفت: «گروه‌های مختلف سرگرم سربازگیری از میان کودکان هستند.»

وی تاکید کرد: تلاشی در برخی از مناطق دور افتاده با هدف جذب کودکان به گروه‌های مسلح وجود دارد و این مسأله به تشدید خشونت‌ها منجر خواهد شد.

از زمان آغاز جنگ داخلی در سودان جنوبی در دسامبر 2013، حدود 16 هزار کودک‎‏ سرباز از سوی گروه‌های مسلح در سودان جنوبی به کار گرفته شده‌اند.

یونیسف سال گذشته به آزادی یک هزار و 775 سرباز کودک از دست گروه‌های مسلح کمک کرد. اما فورسیت هشدار داد با توجه به درگیری‌های اخیر ماه گذشته که جوبا، پایتخت سودان جنوبی، را فراگرفت، احتمال استخدام مجدد کودک‌سربازان افزایش یافته است.

بنابر برآوردها، فقط در سال جاری حدود 650 کودک‌سرباز از سوی گروه‌های مسلح در سودان جنوبی به کار گرفته شده‌اند.

فورسیت گفت: «رویایی که ما برای کودکان در این کشور جوان متصور بودیم به یک کابوس تبدیل شده است.»

وی یادآور شد: «کودکان از جمله افرادی هستند که قربانی تجاوز، سوء استفاده‌‎های جنسی هستند و به عنوان یک سلاح جنگی ربوده می‌شوند.»

سودان جنوبی از دسامبر سال 2013 که درگیری‌ها میان نیروهای دولت سالوا کی‎یر، رئیس جمهور سودان جنوبی و شورشیان وفادار به ریک ماچار در اطراف جوبا بالا گرفت، صحنۀ خشونت‌های مرگبار بوده است.

طی دو سال اخیر حداقل هفت توافق آتش بس نیز میان دو طرف حاصل شده که پس از مدت کوتاهی نقض شده‌ است.

درگیری‌ها در سودان جنوبی تا کنون هزاران کشته و حدود 2 میلیون آواره بر جای گذاشته است.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار