دهلران ؛

رشد دو برابری تولیدات کشاورزی

با مصوبه مجلس شورای اسلامی و هیات دولت بالغ بر 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه ی سامانه های نوین آبیاری در کشور هزینه می شود .

رشد دو برابری تولیدات کشاورزیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، علیمراد اکبری معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی در سفر به دهلران گفت: با مصوبه مجلس شورای اسلامی و هیات دولت بالغ بر 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه ی سامانه های نوین آبیاری درکشور هزینه می شود که این مبلغ قرار است 250 هزار هکتار از اراضی کشاورزی مملکت را در راستای بهینه کردن مدیریت مصرف آب ، استفاده از منابع محدود دراختیار، و درواقع درراستای بهره وری بهینه ی آب در واحد مترمکعب در سطح اراضی کشاورزی تجهیز و نوسازی کند.

وی به توان بالای مهندسی و،کشاورزی،اجرایی و برنامه ریزی برای اجرای این حجم از فعالیت کشاورزی در کشور اشاره کرد و افزود: دربرنامه ششم ، توسعه و تجهیز سالانه 400 هزار هکتار پیش بینی شده که امیدواریم بتوانیم در طول دو برنامه ششم و هفتم حداقل 4 میلیون هکتار از اراضی کشور را به روش های نوین آبیاری با رویکرد میکرو تجهیز کنیم .

اکبری گفت: درسال زراعی 94 و 95 بیش از 19 هزار هکتار از مزارع گندم کشور به روش آبیاری میکرو و تِیپ مجهز شدند که دراین طرح میزان مصرف آب نصف شد و میزان تولید گندم نیز رشد دوبرابری نشان دادکه این ازمصادیق اقتصاد مقاومتی است .

وی در حاشیه بازدید از طرح احیا ونوسازی  8هزار هکتار اراضی زیردست سد دویرج از اختصاص بیش از 900 میلیارد تومان به طرح های حوزه ی آب و خاک این شهرستان خبرداد وافزود : این میزان اعتبار به منظور نوسازی 50 هزار هکتار اراضی آبخور سد کرخه، دشت فکه و سامانه گرمسیری در بخش مرکزی دهلران هزینه می شود.

وی هدف از اجرای طرح های آب و خاک در شهرستان دهلران را ، افزایش بهره وری درسطح هکتار، استفاده بهینه از منابع آب موجود، کاهش میزان هدر رفت آب درسطح مزارع، ایجاد اشتغال پایدارو افزایش تولیدات کشاورزی برشمرد.

اکبری به اجرای طرح احیاء و تجهیز 90 هزار هکتار اراضی کشاورزی دراستان ایلام شامل 70 هزار هکتار دردهلران و 20 هزار هکتار درشمال استان اشاره کرد و گفت: این طرح که ازعنایات مقام معظم رهبری است کاملا بصورت رایگان برای کشاورزان انجام میگیرد.

اکبری گفت: درهفته دولت 10 هزار هکتار از اراضی فکه با اعتبار 20 هزار میلیارد ریال آغاز می شود .

میری رئیس سازمان جهاد کشاورزری استان نیز با اشاره به احیاء و تجهیز 70 هزار هکتار اراضی در شهرستان دهلران گفت: برای این منظور بالغ بر 3 هزار میلیارد ریال درقالب دوطرح احیا و سامانه گرمسیری دراین شهرستان هزینه می شود که این اقدام در راستای سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی در مناطق محروم به منظور اجرای شبکه های آبیاری ازنوع میکرو و مدرن انجام می گیرد.

حشمت عزیزان مجری طرح احیای اراضی کرخه نیز از تکمیل بخش اول این طرح تاپایان سال آینده خبر داد و گفت: کشاورزان این منطقه می توانند درسال آینده ازمزایای این طرح که شامل افزایش تولید و اشتغال پایدار است بهره مند شود.

وی تصریح کرد: طرح احیاء و تجهیز 4 هزار هکتار ارضی دشت اکبر دهلران آغاز شده و هم اکنون از 95 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است که تعهدات اجرای این طرح در سال جاری رشد دو برابری دارد .

انتهای پیام /ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.