سبک های متفاوت تصمیم گیری را بشناسید/ تصمیم عجولانه نگیرید

یک روانشناس گفت:تصمیم گیری به عنوان کلید اصلی فعالیت ها در تمامی وظایف از اهمیت بالایی برخوردار است.

کمیل زاهدی تجریشی روانشناس و عضو کمیته دانشجویی سلامت روان در گفت وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره سبک های تصمیم گیری گفت: افراد برای تصمیم گیری دارای 4 سبک همچون، سبک عجولانه، وسواسی، پشت اندازی و بی تفاوت هستند.

1)سبک عجولانه
وی درباره سبک عجولانه اظهار داشت: افراد دارای سبک عجولانه سعی درحل مشکل درحداقل زمان را دارند و علت اصلی این مساله اضطراب حاصل از به وجود آمدن مشکل و یا اخذ تصمیم است.

عضو کمیته دانشجویی سلامت روان در ادامه گفت: این افراد فقط به ظاهری ترین لایه مشکل دقت می کنند و از توجه به مسائل مهم تر جلوگیری می کنند.

2- سبک وسواسی
زاهدی تجریشی درباره افرادی‌که دارای سبک وسواسی هستند، تاکید کرد: افراد دارای سبک وسواسی حل مشکل خود را با دقت وسواس گونه ای ارزیابی کرده و زمان بسیار زیادی را از دست می دهند.

3)سبک پشت اندازی
عضو کمیته رسانه دانشگاه علوم پزشکی ایران سبک پشت اندازی را یکی دیگر از سبک تاثیر گذار دانست و افزود: افراد دارای سبک پشت اندازی تا حد ممکن حل مشکل و یا اخذ تصمیم خود را به تعویق می اندازند و اضطراب حاصل از به وجود آمدن مشکل و یا اخذ تصمیم را سرکوب می کنند. 

وی ادامه داد: به دلیل اینکه نیرو محرکه ای وجود ندارد، هیچ فعالیتی جهت حل مسأله یا اخذ تصمیم صورت نمی گیرد. آن ها مشکل و یا مورد تصمیم گیری را به شکل یک کلیت در نظر می گیرند.

عضو کمیته دانشجویی سلامت روان درباره وی‍‍‍‍‍ژگی های افراد سبک پشت اندازی تاکید کرد: از ویژگی های  مثبت این افراد، امیدواری زیاد نسبت به آینده است.

4) سبک بی تفاوت
زاهدی تجریشی درباره سبک تصمیم گیری بی تفاوت گفت: افراد دارای سبک تصمیم گیری بی تفاوت تا حد ممکن هیچ ضرورتی را برای حل مشکل و یا اخذ تصمیم خود نمی بینند و در مواجه با مشکلات زندگی به ندرت دچار نگرانی یا اضطراب می شوند.

وی ادامه داد: این افراد مشکلات را کوچک و پیش پا افتاده تلقی کرده و هیچ تلاشی جهت حل مشکلات خود نمی کنند. جمع شدن مشکلات و تصمیم های گرفته نشده، به تدریج آنها را در وضعیت های بسیار دشواری قرار می دهد.

زاهدی تصریح کرد :با تمام این صحبت ها یادتان باشد با شناخت دقیق سبک های تصمیم گیری راهبردهای متناسب با آن را در جهت بهبود آمادگی در فعالیت ها و حل مسئله بکار بندید و اگر در این صورت نیز نتوانستید درست تصمیم بگیرید، به منظور یافتن راه حل مناسب و برای پیشبرد بهتر کارها از مشاور مشورت بگیرید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار