معاون رئیس‌جمهور در نشست خبری:

مراسم اربعین حسینی ثبت ملی شد/ تلاش برای ثبت مشترک راهپیمایی اربعین در یونسکو

سلطانی‌فر از تلاش برای ثبت جهانی راهپیمایی اربعین حسینی به صورت مشترک با عراق خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری گزارش عملکرد یک ساله سازمان میراث فرهنگی با حضور مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری کشور، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، بهمن نامور مطلق معاون میراث فرهنگی کشور و شیرکوند معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کشور صبح امروز 31 مرداد برگزار شد.

سلطانی‌فر در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با اشاره به اینکه مراسم و راهپیمایی اربعین حسینی به صورت ناملموس به ثبت ملی رسید، اظهار داشت: امیدواریم مراسم راهپیمایی اربعین حسینی به صورت مشترک با عراق به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص اهمیت این ثبت ملی عنوان کرد:‌ مراسم و راهپیمایی اربعین حسینی از بزرگترین مراسم‌های دینی دنیا به حساب می‌آید.

وی با اشاره به اینکه در طول 3 سال گذشته 5 میراث ایرانی به ثبت جهانی رسیده است، گفت: از 30 سال قبل فقط 16 میراث در حوزه میراث فرهنگی به ثبت جهانی رسیده بود ولی خوشبختانه در 3 سال اخیر، 5 اثر میراث ایرانی از جمله شهر سفه، اطراف شهر شوش، کویر لوت و 11 قنات ایرانی در یونسکو به ثبت میراث جهانی رسید.

وی در ادامه اظهار داشت: دستاورد بعدی ما استرداد محموله‌های تاریخی خوروین، چغامیش، گل‌نوشته‌های ساسانی و الواح هخامنشی است. امضای ده‌ها تفاهمنامه همکاری و پژوهشی، راه افتادن 285 موزه، مرمت بخش دوره پیش از تاریخ و دوره اسلامی در موزه ملی، ثبت 50 اثر غیر منقول، افتتاح موزه خراسان و ... از جمله دیگر اقدامات ماست. 

سلطانی‌فر در خصوص عملکرد بخش‌های مختلف سازمان میراث فرهنگی گفت: در حوزه میراث فرهنگی، حفظ میراث ملموس و ناملموس و باور اهمیت این کار، اصل مهمی است. در این راه بسیاری از نمایندگان مجلس در تلاش هستند که طی طرح های مختلف، در حفظ و حراست میراث فرهنگی تلاش کنند. 

ما صنایع دستی  چهار شهر اصفهان، تبریز، لالجین و مشهد را ثبت جهانی کردیم. بیش از 440 میلیون دلار صادرات صنایع دستی بوده و ظرفیت واقعی صادرات در این بخش، یک میلیارد دلار پیش‌بینی می‌شود. ما هنوز در بخش بازرگانی و فروش صنایع دستی مشکل داریم که باید توسعه یابد.

صدور ویزای الکترونیک به صورت آزمایشی شروع شده و برای تمام مردم دنیا در دسترس است. با کشور های گرجستان و ارمنستان هم لغو روادید اجرایی شد. طی ماه های آینده سه کشور نیز به این فهرست اضافه خواهد شد.

در زمینه گردشگری خارجی، به طور میانگین هر سال 9 الی 10 درصد رشد داشتیم که این میزان دو برابر میانگین دنیاست. هم اکنون پنج میلیون و دویست هزار گردشگر خارجی به طور میانگین در ده سال گذشته وارد ایران شدند. در صدد هستیم با توسعه طبیعت‌گردی و گسترش امکانات بوم‌گردی در مناطق روستایی، در بیش از ‌ سیصد روستا امکانات لازم برای اقامت گردشگران فراهم شود.

اجلاس وزرای گردشگری ای سی دی و تورگردانان و همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری از مهمترین برنامه‌های آتی در زمینه گردشگری است.

احداث سی و پنج هتل چهار و پنج ستاره با مبلغ 800 میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی و در دستور کار قرار دادن 1752پروژه برای بخش خصوصی، از جمله 820هتل و هتل آپارتمان از برنامه های دولت برای پنج سال آینده است.

وی در پایان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان درخصوص تامین بودجه میراث فرهنگی کشور و استان‌ها گفت: بودجه، توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور پرداخت می‌شود. به علت مشکلات مالی که دولت در ماه‌های آخر سال گذشته داشت، در دو تا سه ماه سال جاری حقوق کارمندان را پرداخت کردیم. یکسری مشکلات را با اعتباری که به ما داده شد، تامین کردیم. 

وی در ادامه در خصوص وضعیت بناهای تاریخی تهران گفت: یکسری بناها در تهران وجود دارد که نیازمند ثبت تاریخی است. بهتر است هماهنگی بین دستگاه‌ها به وجود آید و شرایط را بررسی کرده و اثر را ثبت ملی کنیم. 

سلطانی‌فر در خصوص عمارت مسعودیه گفت: مفاد قرارداد مطرح شده توسط بهره‌بردار انجام نشد و زمان مرمت خارج از عرف بود. ما بعد از فسخ قرارداد، مرمت اضطراری آن را آغاز می کنیم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار