آبادان؛

رشد منفی صادرات کالاهای عمومی در خرمشهر

صادرات کالاهای عمومی طی پنج ماه نخست امسال از طریق بندر خرمشهررشد منفی داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛مدیر اداره بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه در پنج ماهه نخست امسال، صادرات کالا در بخش کانتینری از رشد خوبی برخوردار بوده است، گفت: اما در همین مدت در بخش صادرات کالا های عمومی از طریق بندر خرمشهر دارای رشد منفی بوده ایم .                                                                                                           
عادل دریس با اشاره به اینکه در پنج ماهه نخست امسال در بخش تردد مسافران از طریق شناورها به این بندر و نیز تخلیه خودرو در بندر خرمشهر با رشد همراه بوده است، افزود: همواره به صورت روزانه شاهد تردد شناورهای مسافربری فعال در مسیر بندر خرمشهر- بندر بصره و نیز بندر خرمشهر- کویت هستیم.

وی با اعلام اینکه یکی از دلایل رشد منفی در بخش صادرات کالاهای عمومی این است که از ابتدای امسال، بخشی از بار که از طریق خرمشهر به بندر بصره می رفت؛ از طریق خشکی و مرز شلمچه وارد عراق می شود، گفت: همین امر باعث کاهش صادرات از طریق بندر خرمشهر در سال جاری شده است.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی خرمشهر افزود: به نظر می رسد افزایش تعرفه صادرات سیمان از سوی عراق یکی ازدلایل کاهش صادرات به این کشور از طریق بندر خرمشهر باشد که از ابتدای سال  شاهد این اثرات بوده ایم. 
                      
دریس گفت: سیمان به عنوان یکی از مهمترین کالاهای صادراتی به عراق از طریق بندر خرمشهر است و ظاهراً افزایش تعرفه صادراتی اعمال شده از سوی عراق تاثیر منفی در میزان صادرات این محصول از بندر خرمشهر به این کشور داشته است.

وی با اشاره به اثرات مثبت ساخت ترمینال کانتیری در بندر خرمشهر بر چگونگی روند عملیات تخلیه و بارگیری کالا دراین بندر، افزود: با احداث این ترمینال کانتینری استاندارد، جابه جایی کالاها از طریق بندر خرمشهر راحت تر و ایمن تر صورت خواهد گرفت.

مدیر اداره بندر و دریانوردی خرمشهر از حمایت سازمان بنادر و دریا نوری از اجرای این پروژه در بندر خرمشهر خبر داد و گفت: با ساخت این ترمنیال کانتینری مدرن، قیمت نهایی جابه جایی کالاها از طریق این ترمینال کاهش خواهد یافت که در نهایت افزایش جابه جایی ها را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: بر اساس مزایده برگزار شده، مبلغ ساخت این ترمینال کانتینری ۸۶ میلیارد تومان است که تمام آن توسط شرکت برنده مزایده یعنی جنوب خط ایران تامین می شود.

 به گفته مدیر اداره بندر و دریانوردی بندر خرمشهر، بر اساس زمان بندی تعیین شده، این ترمینال کانتینری ظرف مدت دو سال به بهره برداری خواهد رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.