اهواز؛

طرح استفاده بهینه از دكل های حفاری

در يک طرح پژوهشی در شرکت ملی حفاری ايران، استفاده بهينه از دکل های حفاری جهت راندن جداری ‌های سنگين و فوق سنگين مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مدير روابط عمومی شرکت ملی حفاری ايران گفت:  اين طرح که توسط  مصطفی مرادی نژاد ار کارشناسان ارشد اين شرکت با عنوان  استفاده بهينه از دستگاه هاي حفاري جهت راندن جداري ‌هاي سنگين و فوق سنگين با وزن بيشتر از مقاومت اسمي سازه و زيرسازه ارائه شده است ، امکان راندن اينگونه جداري‌ ها با دستگاه‌ حفاري با توان 2000 اسب بخار را فراهم مي‌ سازد .

محمد داودي  اظهارداشت : لوله جداري، سنگين ترين وزن را برروي سازه دکل اعمال مي کند و گاهي اين وزن مي تواند فراتر از توان دستگاه حفاري باشد که در اين طرح ارائه شده است با تعديل وزن جداري، امکان کاربست دستگاه سنگين حفاري به جاي استفاده از دکل حفاري فوق سنگين (3000 اسب بخار )ميسر مي شود

وي  با اشاره به اينکه طرح پيشنهادي حاصل محاسبات دقيق فني و مهندسي و رعايت نکات ايمني و کاهش ضريب ريسک است و براساس فاکتورهاي طراحي جداري برنامه ريزي شده است ادامه داد : امروزه يكي از چالش هاي پيش روي صنعت حفاري راندن جداري‌ هاي طولاني سنگين و فوق سنگين در برخي ميادين است که اين مساله موجب اعمال بار بسيار زيادي بر دستگاه حفاري مي شود .

مدير روابط عمومي شرکت ملي حفاري ايران بیان داشت: برآوردها از صرفه اقتصادي طرح در کمتر از يک سال و فقط جهت جايگزيني يک دستگاه حفاري سنگين به جاي دستگاه حفاري فوق سنگين، حدود 10 ميليارد تومان خواهد بود که اين رقم به تناسب و با افزايش جايگزيني دستگاه هاي حفاري سنگين بيشتر خواهد شد.

وي خاطرنشان کرد: اين طرح به نظام همياري و مشارکت کارکنان شرکت ارائه و پس از بررسي هاي تخصصي و ارزيابي هاي فني به تاييد کارشناسان حوزه مهندسي و عمليات حفاري رسيده و هم اکنون توسط متخصصان صنعت نفت در دست بررسي قرار دارد و پس از کسب تاييد نهايي در يکي از ميادين نفتي عملياتي خواهد شد .

مصطفي مرادي نژاد عضو نخبه وزارت نفت، پژوهشگر برتر صنايع استان خوزستان در سال 92 ، کارمند نمونه شرکت در سال 93، مدرس آموزش شرکت، شرکت ملي مناطق نفتخيز جنوب، دانشگاه هاي علمي کاربردي مناطق نفتخيز جنوب و آزاد اميديه و داراي ثبت دو اختراع و مقالات مختلف در نشريات داخلي و بين المللي است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.