اهواز؛

باورهای غلط درخصوص داروهای تزریقی

کارشناس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: اثربخشی داروهای تزریقی لزوما بیشتر از داروهای خوراکی نیست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، نگین نادری فر اظهار داشت: یکی از باورهای غلطی که راجع به داروهای تزریقی بین مردم وجود دارد این است که داروهای تزریقی بهتر از داروهای خوراکی عمل می کنند.

وی افزود: جز در موارد معدود هیچ یافته علمی مبنی بر ارجحیت روش تزریقی نسبت به خوراکی وجود ندارد و برعکس در بیشتر موارد عوارض جانبی داروهای تزریقی بیشتر از خوراکی است.

نادری فر تصریح کرد: بیشتر عوارض جانبی داروهای تزریقی ، در مدل های غیرتزریقی به ندرت ایجاد می شود یا غیرممکن است که ازآن جمله می توان آسیب به عصب یا عروق در محل تزریق، آبسه و ابتلا به انواع عفونت های ویروسی، هپاتیت B و C، ایدز، باکتریایی و گسترش این بیماری های عفونی در جامعه، خون مردگی، خونریزی های زیر پوستی، ایجاد زخم و باقی ماندن جای آن در محل تزریق را نام برد.

این کارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اذعان داشت: مصرف بی رویه داروهای تزریقی به دلیل نیاز به پرسنل آموزش دیده و تجهیزات خاص برای تزریق، هزینه بیماران و سیستم بهداشتی را افزایش می دهد.

وی بیان کرد: مصرف داروهای خوراکی برای بیمار راحت تر است و درد، هزینه و عوارض کمتری برای بیمار دارد و در عین حال آنکه به همان اندازه موثر است.

نگین نادری توصیه کرد: با توجه به مشکلات و عوارض داروهای تزریقی هرگز به پزشک خود اصرار نکنند که داروهای تزریقی تجویز کنند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت سابقه حساسیت دارویی و عوارض جانبی به ویژه آنتی بیوتیک ها پزشک خود را در جریان قرار دهند چون بروز مجدد آن عارضه می تواند کشنده یا تهدیدکننده حیات باشد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.