راهنمای خرید موتور برق

اگر قصد خرید موتور برق را دارید مطالب زیر را از دست ندهید.

راهنمای خرید موتور برق
به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  عوامل زیر بیانگر کیفیت برق تولیدی موتوربرقها است :

- دامنه تغییرات فرکانس

- دامنه تغییرات ولتاژ

- تغییرات شکل موج سینوسی

موتوربرقهای با تکنولوژی اینورتر (Inverter) :

در این موتوربرقها آلترناتور با موتور یکپارچه شده‌ است که این امر باعث کاهش وزن و حجم موتوربرق گشته است. در این موتوربرقها، آلترناتور برق سه فازAC با فرکانس بالا تولید می‌کند که این برق در واحد اینورتر به برق DC تبدیل شده و پس از آن به برق تک فاز AC با فرکانس 50 هرتز تبدیل می‌گردد. از آنجایی که در واحد اینورتر، برق از DC به AC تبدیل شده است، فرکانس برق خروجی به دور موتور وابسته نیست و در همه حال 50 هرتز ثابت می‌ماند. از این رو دور موتور در این موتوربرقها بسته به میزان بار موتور، بصورت اتومات تغییر می‌کند، که این امر سبب کاهش قابل ملاحظه مصرف سوخت و افزایش طول عمر موتور می‌شود.

از آنجایی که فرکانس این موتوربرقها تغییر نمی‌کند و شکل موج، کاملا سینوسی بوده و کمترین اعوجاج را دارد،مناسبترین و قابل اعتمادترین منبع تامین برق برای لوازم آزمایشگاهی، کامپیوتر و دیگر لوازم الکترونیکی حساس می‌باشد. این موتوربرقها کم صداترین موتوربرقها در نوع خود می‌باشند.

مزایای موتوربرقهای اینورتر:

تولید برق با بالاترین کیفیت از لحاظ شکل موج ، فرکانس و ولتاژ.

سبک و کوچک.

صدای بسیار کم.

بازدهی بالای سوخت (حداقل مصرف سوخت).

قابلیت موازی شدن دو ژنراتور با همدیگر برای تامین برق دوبرابر.

موتوربرقهای با تکنولوژی سیکلو کانورتر ( Cycloconverter ) :

در این موتوربرقها، آلترناتور برق سه فازAC با فرکانس بالا تولید می‌کند که این برق در واحد سیکلوکانورتر به برق تک فاز AC با فرکانس 50 هرتز تبدیل می‌گردد. تغییرات فرکانس این موتوربرقها نامحسوس است و حتی زمانی که موتوربرق با حداکثر بار خود کار می‌کند فرکانس آن 50 هرتز ثابت می‌ماند. از آنجایی که فرکانس این موتوربرقها تغییر نمی‌کند و شکل موج سینوسی آن اعوجاج کمی دارد، از مناسب‌ترین و قابل اعتمادترین منابع تامین برق برای لوازم آزمایشگاهی، کامپیوتر و دیگر لوازم الکترونیکی می‌باشد. کیفیت برق این موتوربرقها کمتر از نوع اینورتر است ولی در مقایسه با انواع دیگر بهترین انتخاب است.

مزایای موتوربرقهای سیکلوکانورتر:

تولید برق با بالاترین کیفیت از لحاظ شکل موج ، فرکانس و ولتاژ.

سبکترین و کوچکترین موتوربرق در نوع خود.

صدای کم.

قیمت کمتر نسبت به نوع اینورتر.

موتوربرقهای نوع AVR : ( Automatic Voltage Regulator )

در این موتوربرقها ولتاژ خروجی توسط قطعه الکترونیکی به نام رگولاتور ولتاژ(AVR) کنترل و تثبیت میگردد. این موتوربرقها نسبت به اینورتر و سیکلوکانورتر بسیار ارزانتر هستند و برای تامین روشنایی و دیگر لوازم برقی و الکترونیکی که به تغییرات فرکانس و شکل موج حساسیت زیادی ندارند مناسب هستند. توصیه میگردد در استفاده از این موتوربرق حتما از محافظ ولتاژ استفاده گردد. نوسانات فرکانس در این موتوربرقها 2.5± هرتز می‌باشد.

موتوربرقهای نوع D-AVR : ( Digital Automatic Voltage Regulator )

موتوربرقهای جدید با تکنولوژی D-AVR سری EG ، مدلهای توسعه یافته موتوربرقهای با تکنولوژی AVR می‌باشند.

در این موتوربرقها ، ولتاژ و کیفیت شکل موج با استفاده از سیستم دیجیتالی کنترل می‌شود. کیفیت برق تولیدی این موتوربرقها از لحاظ شکل موج، بسیار نزدیک به موتوربرقهای نوع اینورتر می‌باشد و از لحاظ قیمت بسیار ارزانتر از موتوربرقهای اینورتر هستند.

یکی دیگر از مزایا و تفاوتهای اساسی این موتوربرقها نسبت به مدلهای نوع AVR، خاموش شدن دستگاه در صورت افزایش یا کاهش بیش از حد مجاز فرکانس و ولتاژ بمنظور جلوگیری از آسیب دیدن لوازم برقی می‌باشد.

کاهش مصرف سوخت و صدادهی کمتر از دیگر مزایای موتوربرقهای D-AVR سری EG نسبت به موتوربرقهای AVR می‌باشد.

موتوربرقهای نوع استاندارد ( اقتصادی ) :

این موتوربرقها ارزانترین نوع موتوربرقها می‌باشند. چنانچه هدف فقط تامین روشنایی باشد این موتوربرقها با صرفه ترین انتخاب است. در انواع خازنی این موتوربرقها ، از زغال و کالکتور استفاده نشده است، در نتیجه هزینه‌های سرویس و نگهداری کمتری نسبت به نوع AVR دارند. همچنین از این موتوربرقها می‌توان برای تامین برق لوازم برقی و الکترونیکی که نسبت به فرکانس و شکل موج حساسیتی ندارند استفاده کرد. نوسانات فرکانس در این موتوربرقها 2.5± هرتز می‌باشد.

مزایای موتوربرقهای استاندارد:

ارزانترین و ساده‌ترین موتور برقها در نوع خود.

بیشترین طول عمر( نوع خازنی ، موتوربرقهای سری EL ).

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار