راهنمای خرید خمیر سیلیکون

اگر قصد خرید خمیر سیلیکون را دارید مطالب زیر را از دست ندهید.

راهنمای خرید خمیر سیلیکونبه گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان وظیفه خمیر سیلیکون انتقال حرارت بین cpu و خنک کننده یا همان Heat sink می باشددر واقع خمیر سیلیکون سی پی یو را خنک نمیکند بلکه حرارت را از CPU گرفته و به خنک کننده منتقل میکندچرا که خمیرسیلیکون بین سطح پردازنده و خنک کننده قرار گرفته تا انتقال حرارت را صورت دهد (سطح CPU و HeatSink) علیرغم باور و دید مردم ناصاف بوده و دارای حفره های بسیار ریز می باشد که با چشم غیر مسلح دیده نمی شود.

برای انتقال بهتر گرما بین تراشه و هیتسینک پردازنده یا کارت گرافیک از خمیر سیلیکون استفاده میشود.گاها بعد از باز کردن هیت سینک نیاز هست که خمیر سیلیکون رو خودتون دوباره تجدید کنید.این کار ساده ای است اما صحیح انجام دادن این کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است چون در صورت عدم انجام صحیح این عملیات خنک کاری به اون صورت که باید و شاید صورت نخواهد گرفت.

عمده این خمیرها شامل سیلیکون و اکسید روی میباشند ولی انواع بهتر این خمیر ها از نقره و سرامیک در ترکیبشون استفاده شده.امتیاز استفاده از نقره و سرامیک انتقال گرمای بهتر هست.در هر حال خمیرهای معمولی نیاز افرادی که قصد اور کلاک ندارند و از پردازنده های کم حرارت استفاده میکنند را رفع میکند.

بنابراین توصیه میشود خمیر مناسب انتخاب کنید.

بصورت کلی سه نوع خمیر حرارتی وجود دارد که به شرح زیر می باشند :

بر پایه فلز یا Metal Based :

این نوع TIM ها بیشترین محبوبیت را در بازار دارند ، با توجه به اینکه از جنس فلز ساخته می شوند بیشتری انتقال گرما را داشته و بنابراین بیشتری کارایی را نسبت به دو مورد دیگر دارند. در واقع این نوع خمیر یک نوع گریس خاص است که در آن ذرات بسیار ریز فلز وجود درد و با توجه به رسانا بودن فلز ، بهترین رسانای گرمایی نیز هستند. اما همیشه هم استفاده از این نوع از خمیر حرارتی توصیه نمی شود ، یکی از معایب این نوع خمیر این است که چون از فلز در آن استفاده شده و فلز علاوه بر اینکه رسانای گرما است ، رسانای الکتریکی نیز هست ، می تواند برای سیستم های الکترونیکی مشکلاتی را ایجاد کند.

بر پایه سرامیک یا Ceramic Based :

اینگونه TIM ها نیز مانند TIM های فلزی از محبوبیت خوبی برخوردارند اما نمی توانند به خوبی فلز کارایی داشته باشند ، معمولا تفاوت درجه ای بین 1 تا 3 درجه سانتیگراد در بین این محصول و محصول فلزی وجود دارد. این نوع از TIM ها نیز مانند نوع فلزی دارای یک گریس یا خمیر هستند که در آن ذرات بسیار ریز سرامیک وجود دارد ، یکی از نقاط قوت این نوع خمیر نسبت به موارد دیگر این است که سرامیک رسانای الکتریکی نیست و بنابراین بهترین شما مشکلات ناشی از رسانای الکتریکی را نخواهید داشت.

بر پایه سیلیکون یا Silicon Based :

اینگونه TIM ها معمولا در صفحات حرارتی یا Thermal Pad ها استفاده می شوند و بر خلاف تصوری که می شود کاربرد زیادی در دنیا ندارند ، اما اسم آشنایی دارند و به قول دوستان سخت افزاری در مجموعه انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران اسمش در رفته ، این نوع از TIM ها که ما به عنوان خمیر سیلیکون نیز می شناسیم کار خود را به خوبی انجام می دهند اما به هر حال کیفیت دو مورد قبلی را در خود ندارند و معمولا با یک سیستم خنک کننده یا Cooling Kit ارائه می شوند.

همچنین یک نوع اپوکسی ( چسب حرارتی) حرارتی نیز وجود دارد که تقریبا همان کار گریس های حرارتی یا خمیرهای حرارتی را انجام می دهد با این تفاوت که این نوع از چسب ها همانطور که از نامش نیز پیداست برای چسباندن دائمی CPU به Heat Sink مورد استفاده قرار می گیرند. در بیشتر اوقات استفاده از چنین چسب هایی پیشنهاد نمی شود اما برخی اوقات نیز بایستی حتما از چسب استفاده شود. یکی از موارد استفاده از چسب های اپوکسی حرارتی متصل کردن Heat Sink به کارت گرافیک است . در بیشتر اوقات شما برای کارت گرافیک خود از صفحات حرارتی یا Thermal Pad ها استفاده می کنید که نمی توانند به خوبی سرویس دهی کنند و در اینجاست که می توانید از اپوکسی حرارتی استفاده کنید. اما عیب استفاده از این روش این است که به محض اینکه صفحه Heat Sink خود را با چسب بچسبانید دیگر قادر نخواهیدبود آن را جدا کنید و اینجاست که خیلی باید دقت کنید. یکی از روش هایی که برای برداشتن و جدا کردن Heat Sink از چسب اپوکسی حرارتی استفاده می شود این است که کارت گرافیک خود را در فریزر یخچال بگذارید و بعد Heat Sink را از آن جدا کنید ، با اینکار چسب خیلی شکننده می شود و براحتی می توانید آن را از کارت گرافیک جدا کنید.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار