وضعیت بازار برنج؛

از سودجویی دلالان تا گرانی محصول در "زمان برداشت"

هر زمانی که میزان تقاضا از عرضه بیشتر شود بازار برنج با نوسان قیمتی مواجه می شود و در این میان برخی واسطه ها اقدام به احتکار محصول در انبارها می کنند و به این نابسامانی دامن می زنند .

ضعف در سیستم برنامه ریزی قاچاق برنج را در بر داردبه گزارش خبرنگار حوزه کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،، از چند ماه گذشته تا کنون بازار برنج داخلی با نوسانات شدیدی مواجه شده و افزایش قیمت ها نارضایتی مصرف کنندگان را به دنبال داشته است؛ البته با شروع فصل برداشت محصول انتظار می رود این روند صعودی متوقف و قیمت ها کمی متعادل تر شود.

کیانوش شیرمحمدی کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص آشفتگی بازار برنج تصریح کرد: برخی سودجویان  برنج های سبز را از کشاورزان خریداری و با دستگاه مخصوص سفید کرده و آنها را با برنج تاریخ مصرف گذشته مخلوط می‌کنند؛برخی مواقع که بازار با کمبود برنج مواجه می شود، دلالان این محصول را با قیمت بالاتر به مردم می‌فروشند .
 
وی افزود:همچنین برخی واردکنندگان سودجو نیز بدلیل ضعف در سیستم برنامه ریزی و مدیریت با کشورهایی نظیر هندوستان ،پاکستان ارتباط برقرار کرده تا میزان نیاز برنج کشور را از این کشورها و از مبادی غیر رسمی (قاچاق )برطرف کنند.

این کارشناس کشاورزی اظهار داشت: در این میان میزان قابل توجهی برنج قاچاق بدون تست و آزمایش در آزمایشگاه های مخصوص برای تشخیص میزان نقره،جیوه و نیترات ، با سود بالا به کشور وارد شده و همین امر موجب گرانی و کمیابی برنج اعلاء ایرانی در بازار می‌شود.
 
وی اذعان داشت : البته میزان تولید برنج در کشور کمتر از نیاز داخلی است و همین امر سبب می شود که واردات برنج ازکشورهای آسیایی داشته باشیم اما واردات بیش از حد و قاچاق و تغییر ذائقه مردم به سمت محصول ارزان تر و بی کیفیت تر ، باعث زمین خوردن کشاورزان می شود. 
 
شیرمحمدی در ادامه در خصوص بیمه کشاورزان اظهار داشت : بیمه کشاورزان پرداخت می شود اما نه در حدی که نیاز تولیدکننده را برطرف کند؛ در واقع مهمترین بعد بیمه جلب اعتماد کشاورز است تا بتواند با اطمینان خاطر و آرامش فعالیت کند .
 
قیمت تمام شده برنج در کشورهای همسایه پایین تر از ایران 
 
علی ایران پور کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ممنوعیت واردات برنج و بالا بودن نرخ برنج ایرانی گفت:در کشورهای همسایه همچون جنوب شرقی آسیا ، هند، پاکستان،بنگلادش و تایلند قیمت تمام شده محصول برنج پایین تر از ایران است زیرا هزینه های کاشت و برداشت در این کشورها پایین است.
 
ایران پور با تاکید بر کیفیت بالای برنج ایرانی تصریح کرد: باید توجه داشت که برنج ایرانی ازنظر کیفیت با برنج هندی یا تایلندی و پاکستانی اصلا قابل قیاس نیست .
 
وی در ادامه اظهار داشت: با مکانیزه کردن بخش کشاورزی علاوه بر کاهش هزینه های کاشت و برداشت از هدر رفت 30 درصدی برنج در حین برداشت هم جلوگیری می شود که این امر باعث کاهش قیمت تمام شده محصول می شود.
 
وی در خصوص وضعیت بازار برنج گفت:در حال حاضر با وجود برنج وارداتی سال گذشته در انبارها و همچنین عرضه برنج داخلی به بازار هیچ کمبودی نداریم.
 
ایران پور تصریح کرد : دلالان و واسطه ها اقدام به احتکار برنج در انبارها می کنند که موجب ایجاد شوک روانی در بازار می شود ،در این راستا سازمان تعزیرات حکومتی و سایر دستگاه های ذیربط باید وارد عمل شوند تا از این تخلف جلوگیری کنند زیرا هر سال زمان برداشت برنج با معضل افزایش قیمت مواجه هستیم .
 
 
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار