پیام‌ تجمع میلیونی مردم یمن؛

وقتی همه دنیا از تغییر معادله در یمن حرف می‌زنند و وزارت خارجه‌ای که دیپلماسی سکوت را دنبال می‌کند

کشورهایی که پیش از این تماشاچی جنایت‌های عربستان در یمن بودند، خواستار مشارکت در آینده مذاکرات سیاسی یمن هستند، اما از سوی وزارت خارجه ایران هیچ‌گونه تحرکی مشاهده نمی‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  یمن شنبه گذشته شاهد تظاهرات بی‌سابقه مردم در حمایت از جنبش انصار الله و نیروهای انقلابی بود.

این تظاهرات که بزرگ‌ترین تجمع انسانی در تاریخ یمن لقب گرفته است، با حضور میلیون‌ها نفر و در حمایت از نهاد تازه تاسیس شواری‌عالی سیاسی یمن و رفع تجاوز یک و نیم ساله عربستان سعودی به این کشور برگزار شد.
 
صالح الصماد رئیس شورای عالی سیاسی در اظهاراتی در برابر تظاهرات‌کنندگان از کشورهای مختلف دنیا که ادعای آزادی و احترام به حقوق ملت‌ها در تعیین سرنوشتشان را دارند، خواست تا به اراده ملت یمن و گزینه‌های مشروع و دموکراتیک آن احترام بگذارند.
 
این تظاهرات در شرایطی برگزار شد که با ادامه کارشکنی‌های عربستان سعودی مذاکرات آتش بس کویت به بن‌بست رسید و سعودی‌ها حملات هوایی خود بر ضد مردم بی‌پناه یمن را افزایش دادند، همچنین دو هفته پیش جریان انصار الله و متحدانش از حزب کنگره به ریاست علی عبدالله صالح بعد از به بن‌بست رسیدن مذاکرات سازش در توقف تجاوز 16 ماهه، شواری‌عالی سیاسی برای سرپرستی کشور تشکیل دادند.

پارلمان یمن نیز هفته گذشته برای اولین بار از آغاز جنگ داخلی در یمن از حدود دو سال پیش در حمایت از جنبش انصار الله و به چالش کشیدن نیروهای حامی متجاوزان سودی در این کشور تشکیل شد.
 
وقتی همه دنیا از تغییر معادله در یمن حرف می‌زنند و وزارت خارجه‌ای که دیپلماسی سکوت را دنبال می‌کند

ابعاد و پیام های تجمع میلیونی مردم یمن

تجمع میلیونی مردم یمن در روز 21 آگوست 2016 را می‌توان نقطه عطفی در تحولات معاصر این کشور ارزیابی کرد، تجمعی که بنا به اذعان شاهدان عینی بی‌سابقه‌ترین حضور مردمی در تاریخ معاصر این کشور به شمار می‌رود.

این تجمع می‌تواند مرحله‌ای سیاسی جدیدی را با پشتیبانی مردم این کشور رقم زده و سیاست‌گذاری‌های طرف‌های بین‌المللی در ادامه سکوت مرگ‌بار در قبال جنایت‌های سعودی ها و پشتیبانی مستمر از تجاوز نظامی این کشور به یمن را تحت تأثیر قرار دهد.

تظاهرات میلیونی یمنی ها سکوت کنندگان منفعت‌طلب در قبال جنایات سعودی را رسوا کرده و هزینه‌های این سکوت را برای آنها افزایش خواهد داد.
 
حضور گسترده مردمی در تظاهرات شنبه که با مشارکت جریان‌های متعدد دینی و نژادی و لائیک و حتی حامیان جریان جدایی طلب جنبش جنوبی برگزار شد، نشان از اجماع مردمی یمنی ها در حمایت از شورای تازه تاسیس سیاسی در این کشور برای توقف بحران در یمن بود.

 
اجتماعی که دستاویز پوشالی عربستان برای توجیه حمله به یمن به بهانه حمایت از دولت مشروع این کشور را از دست آن خارج کرده و ریاض را رسما به عنوان یک متجاوز به خاک عربستان در محافل بین المللی به رسمیت می شناسد.

شنبه حماسی یمنی ها نشان داد که رویکرد افکار عمومی مردم این کشور سنخیتی با ادعاهای متجاوزان نداشته و دولت تحمیلی ریاض به مردم یمن را نمی‌پذیرد.

شرکت‌کنندگان در این تجمع ثابت کردند که با اجماع ملی قادر به تشکیل دولت برای رفع خلأهای سیاسی موجود و تقابل با چالش‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی در کشور هستند و در صورت توقف تجاوز به یمن می‌توانند آینده بهتری را برای خود رقم بزنند.
 
پشتوانه مردمی برآمده از تظاهرات شنبه برگه برنده مهمی در دست کمیته‌های مردمی و ارتش یمن در محافل سیاسی و دیپلماتیک بود و در دوره حل و فصل سیاسی بحران این کشور می‌تواند به تأثیرگذارترین عامل در ترسیم آینده یمن تبدیل شود.
 
وقتی همه دنیا از تغییر معادله در یمن حرف می‌زنند و وزارت خارجه‌ای که دیپلماسی سکوت را دنبال می‌کند
 
تظاهرات میدان سبعین یمن توصیفات عربستان در کودتاچی خواندن نیروهای مردمی و کنگره ملی و جریان انصار الله را رد و تأکید کرد که آنها جریان‌های انقلابی هستند و از حمایت و مشروعیت مردمی برخوردارند.
 
به‌عبارت ‌دیگر تظاهرات یمن را می‌توان ضربه سختی به حملات نظامی عربستان به یمن دانست که باعث می‌شود دوره ای جدید در چارچوب وادار شدن طرف‌های بین‌المللی به احترام گذاشتن به گزینه‌های ملت یمن آغاز شود، ملتی که یکصدا توقف جنایت سعودی را خواستار شده  و تاکید دارند که  هرگز زیر بار دولت دست نشانده ریاض نخواهند رفت.
 
برپایی پارلمان یمن به همراه حضور گسترده مردمی در حمایت از شورای عالی سیاسی یمن در تظاهرات میلیونی اخیر دست برتر جریان‌های مردمی و انقلابی این کشور در دفاع از تجاوز ائتلاف جنگی به خاک یمن را نشان می‌دهد.

این تحولات به همین نسبت نامشروع بودن دولت انتصابی عبد ربه منصور هادی و ائتلاف جنگی خارجی به یمن را نشان می‌دهد.
 
در همین چارچوب کانال‌های دیپلماتیک بین کشورهای غربی و منطقه ای فعال‌تر شده تا بتواند خود را با شرایط جدید سازگار کرده و منافع خود را متناسب با دوره جدید تحولات سیاسی در یمن تأمین کنند.

برای نمونه جان کری وزیر خارجه آمریکا در همین رابطه به عربستان سفر کرده و تلاش دارد مقامات ریاض را نسبت به توقف بحران در یمن قانع کند.

روس ها نیز  که تا پیش از این نسبت به تحولات سیاسی یمن و جنایت‌های عربستان در این کشور بی‌تفاوت بودند، وارد عرصه شده و ضمن محکوم کردن جنایات آل‌سعود، خواستار حل و فصل سیاسی بحران در یمن شده اند.
 
سخنی با وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران

در شرایطی که رویکردهای بین‌المللی به ناچار تحقق شرایط آتش‌بس براساس احترام به مطالبات جریان‌های مردمی و انقلابی یمن در توقف مداخله جویی های نظامی و سیاسی خارجی گرایش پیدا کرده است، به نظر می‌رسد وزارت خارجه کشورمان درک درستی از ماهیت تحولات این کشور ندارد.
 
کشورهایی که پیش از این تماشاچی جنایت‌های عربستان در یمن بودند، خواستار مشارکت در آینده سیاسی مذاکرات یمن هستند و با فشار بر عربستان سعی دارند این مذاکرات را در راستای منافع خود به پیش ببرند، اما جمهوری اسلامی که تاکنون هزینه‌های خواسته و ناخواسته ادعاهای غرب و رژیم‌های عربی در رابطه با حضور و مداخله در بحران یمن را تحمل کرده، سعی در ایفای نقش منطقه‌ای خود در این کشور وحضور مثبت و تأثیرگذار در روند حل سیاسی این بحران براساس منافع ملی جمهوری اسلامی ندارد.
 
تجربه سوریه نشان داد (دعوت از ایران برای حضور در میز مذاکرات سوریه در ژنو) که استقامت و پایبندی به ارزش‌های ملی اسلامی در نهایت باعث خواهد شد دنیا به مطالبات برحق ملت ایران در اِعمال حاکمیت دموکراتیک در کشورهای منطقه براساس پایبندی به صلح و ثبات منطقه‌ای اذعان کند، اما در شرایط کنونی که ایران هزینه‌های هجمه تبلیغاتی مداخله‌جویان در یمن را پرداخت کرده، چرا نباید دستگاه دیپلماتیک کشور به دنبال طرح مطالبات و دیدگاه‌های خود نسبت به افق سیاسی یمن باشد.

منبع: مشرق

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.