مرگ در جاده‌های شهریور می‌راند

نام شهریور با حوادث ترافیکی گره خورده است، در این ماه حوادث ترافیکی به اوج می‌رسد و به جاده‌های کشور رنگ خون می‌پاشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ براساس گزارش‌های پزشکی قانونی طی 11 شهریور گذشته حدود 26 هزار نفر در جاده‌های کشور جان خود را از دست داده اند ؛ به همین دلیل دیروز رئیس پلیس راهور ناجا نیز محور نشست خبری خود را به این مساله اختصاص داد و به خانواده‌هایی که قصد شال و کلاه کردن و بستن کوله بار سفر دارند، هشدار داد خطر تصادف بیش از آنچه شهروندان تصور می‌کنند به آنها نزدیک است.

در شهریوری که گذشت حدود 1700 نفر آخرین سفرهای خود را تجربه کردند، امسال نیز قرار است بسیاری از خانواده‌ها در چند روز باقی مانده از تابستان روانه سفر شوند و چنانچه به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام نگذارند، خیلی دور از انتظار نیست دچار حادثه‌ای تلخ شوند.

دیروز نشست خبری، سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا نیز حول و حوش تابستان و آمارهای وحشتناک سوانح ترافیکی چرخید و از این سخن به میان آمد که شهریور هرسال رکورددار سوانح ترافیکی می‌شود، چراکه سفرها به اوج خود می‌رسد. اما رعایت قانون و احتیاط آن طور که باید از سوی شهروندان جدی گرفته نمی‌شود.

سرعت غیرمجاز

براساس گزارش پزشکی قانونی در 10 سال گذشته حدود 280 هزار نفر جان خود را در سوانح ترافیکی از دست داده‌اند.

این آمار برای چهارماه نخست امسال مرگ 5430 نفر از هموطنان مان را نشان می‌دهد. دیروز رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به این آمار از خطراتی که در شهریور پیش روی مسافران است سخن به میان آورد و توضیح داد: خط قرمز پلیس در آخرین ماه تابستان تخلفات حادثه ساز است،چراکه سهم قابل توجهی در مرگ مسافران دارد.

او از سرعت و سبقت غیرمجاز و حرکات مارپیچ به عنوان خط قرمز‌های پلیس نام برد و هشدار داد خودروی چنین متخلفانی برای 72 ساعت توقیف خواهد شد.

به گفته سردار مهری، حدود 39 درصد حوادث منجر به مرگ مسافران در سوانح ترافیکی به علت خستگی و خواب آلودگی راننده رخ می‌دهد. علاوه بر این سرعت و سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ نیز از علل عمده تصادفات مرگبار است.

آن طور که رئیس پلیس راهور ناجا گفت در چهارماه ابتدایی امسال مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در جاده‌های کشور چهار و هشت دهم درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است، اما مرگ‌ومیر ناشی از سوانح ترافیکی در داخل شهرها 3درصد افزایش داشته است.

آمارهای فرسوده

در نشست دیروز در کنار آمار تلفات سوانح ترافیکی، آمارهای نگران‌کننده دیگری نیز مطرح شد. برای نمونه رئیس پلیس راهور ناجا از این گفت که از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده در چند ماهی که از سال 95 می‌گذرد حدود 63 درصد کاهش پیدا کرده است، این آمار وقتی نگران‌کننده‌تر می‌شود که آن را با افزایش 30درصدی شماره‌گذاری خودرو‌ها در پنج ماه امسال مقایسه کنید.

به همین دلیل کارشناسان معتقدند چنین روندی سبب می‌شود گرهی از کلاف سردرگم آلودگی کلانشهر تهران باز نشود؛ چراکه با آغاز فصل مدارس و سرد شدن هوا دوباره آلودگی چترش را بر سر کلانشهرها باز خواهد کرد.

اجرا شدن طرح محدوده کاهش آلودگی هوا نیز از بحث‌های دیگری بود که دیروز سردار مهری به آنها اشاره کرد.

به گفته او، از مهر فقط خودرو‌هایی اجازه ورود به محدوده طرح ترافیک دارند که معاینه فنی گرفته باشند.

با توجه به اطلاعاتی که در نشست خبری رئیس پلیس راهور ناجا مطرح شد باید هشدار داد هنوز آن طور که باید سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای کاهش آمار تلفات حوادث ترافیکی با یکدیگر همکاری نمی‌کنند ؛ زیرا هنوز خودرو‌ها و جاده‌ها آن طور که باید ایمن نیستند.

این در حالی است که بی‌توجهی به از رده خارج شدن خودرو‌های فرسوده و گسترش حمل و نقل عمومی نیز گواهی است بر نادیده گرفتن مسائل زیست محیطی.

مرگ در جاده‌های شهریور می‌راند

آمار سوانح ترافیک ثبت شده در شهریورهای گذشته




منبع: جام جم

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار