گیلان؛

دستیابی به برنج هسته ای در گیلان

محققان جوان ایرانی به تولید برنج هسته ای در گیلان دست یافتند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گیلان؛ عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور و مجری این طرح گفت: محققان سازمان انرژی اتمی با همکاری موسسه تحقیقات برنج کشور که در رشت مستقر است از سال 87 تحقیقات خود را بر روی 2 رقم بومی برنج آغاز کردند که پس از سال ها تلاش به رقم جدیدی از برنج  مقاوم به شوری و خشکی دست یافتند.

علی اکبر عبادی با بیان اینکه برای تولید رقم های بومی برنج در هر هکتار به 10 تا 11 هزار متر مکعب آب نیاز است، افزود: این در حالی است که در روند کشت برنج هسته ای با کاهش 30 روزه آب دهی می توان حدود 30 درصد در مصرف آب صرفه جویی کرد.

حلاجیان مجری و طراح پروژه نیز دستیابی به ارقام برنج مقاوم به خشکی و شوری را از نیازهای کشاورزی ایران دانست و گفت: رقم جدید برنج علاوه بر مقاومت در برابر کم آبی، هنگام وزش باد شدید و بارندگی های دچار ورس یا خوابیدگی نیز نمی شود.

وی با اشاره به اینکه برنج  هسته ای با پرتو تابی گاما بر روی رقم های بومی طارم و هاشمی تولید شده است، افزود: برنج هسته ای مانند برنج بومی خوش پخت و خوش عطر و طعم است.

این طراح و پژوهشگر سازمان انرژی اتمی اظهار امیدواری کرد: 2 رقم برنج هسته ای تا سال 97 در موسسه تحقیقات برنج کشور ثبت و برای کشت انبوه به کشاورزان گیلان و مازندران معرفی شود.  



انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۶ ۰۴ شهريور ۱۳۹۵
آقااجازه! به بان کی مون بگین بره یک نمونه برداری از اونجابکنه! احتمالاً دونه های برنجشان انفجاریه!