ساری،

آشتی باغداران شمالی با باغداری بدون کود و سم

مدتی است ذائقه ایرانی ها در انتخاب میوه های مصرفی عوض شده، میوه هایی که تا چندی پیش درشت بودن ملاک خریدشان بود، امروزه سلامت و عاری بودن از کود و سم، دلیل خرید و مصرف آنها است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، با توجه به جایگاه راهبردی مازندران در تولید محصولات باغی و زراعی کشور، میزان مصرف کود و انواع سموم دفع آفات در این استان، تاثیر مستقیم بر سلامت مردم سراسر کشور دارد.

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی مازندران، یک درصد از خاک کشور و 12 درصد تولیدات باغی و زراعی کشور به این استان اختصاص دارد.

اما از نکاتی که در تامین امنیت غذایی نقش بسزایی دارد تولید محصول سالم از نظر مصرف کود و سم است.

مصرف فراوان انواع سموم و کودهای شیمیایی چه از لحاظ تاثیر بر سلامت مصرف کنندگان محصولات باغبانی و غذایی و چه از لحاظ تبعات زیست محیطی از قبیل آلودگی آب های زیر زمینی و برهم زدن تعادل زیستی، روز به روز بیشتر تهدید می شود.

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار … گفت: افزایش آگاهی مصرف کنندگان در خصوص تاثیرات سوء سموم کشاورزی بر سلامتی و ایجاد بیماری های حاد و مزمن، اشتیاق مصرف کنندگان را به محصولات تولید شده در شرایط طبیعی و حتی الامکان بدون استفاده از انواع سموم و کودهای شیمیایی افزایش داده است.

ملایی با بیان اینکه افزایش مصرف کود و آفت کش ها موجب زوال باروری خاک، سلامتی و آلودگی هوا، آب و غذا می شود، افزود: با افزایش آگاهی کشاورزان شمالی از نحوه و میزان مصرف سموم، استفاده از این آفت کش ها در مزارع و باغات استان مدیریت شده است.

وی با تاکید بر اینکه محصولات باغی و زارعی مازندران محصولات سالمی است، گفت: باغات مناطق بالادست و کوهپایه استان که میوه های سردسیر و گرمسیری شامل سیب ،گردو، مرکبات و میوه های هسته داری چون هلو و شلیل را کشت می کنند، از میوه های سالم مازندران محسوب می شوند.

کشت محصولات ارگانیک زحمت بیشتر و درآمد کمتری دارد و از آنجا که از نظر سلامت هم، مردم رغبت بیشتری به مصرف این گونه میوه ها دارند، لازم است شهرداری ها، سازمان میادین و وزارت جهاد کشاورزی و صنعت با همکاری تمام زیر مجموعه‌های مربوطه، برای تولید و عرضه میوه سالم تلاش کنند.

آقای فرجی یکی از باغداران مازندرانی است که چند سالی است برای کشت ارگانیک محصولات باغی خود، به اتفاق خانواده، قدم های موثری برداشته است.

این باغدار گفت: هر روز بعد از کار اداری معمولا ساعت های بعدظهر و عصرها به اتفاق همسرش در باغ یک و نیم هکتاری خود به باغداری مشغول است.

وی افزود: 40 تا 50 گونه گیاهی و زراعی خاص مناطق مازندران و مناطق دیگر کشور مثل گردوی پیوندی زنجان، گل محمدی کاشان و بادرنج گویه نیشابور را زمین خود کشت می کند.

وی با بیان اینکه به باغداری بدون کود و سم علاقه مند است و فقط مبارزه مکانیکی انجام می دهد، گفت: حشرات موضی باغ خود را با استفاده از شوینده هایی چون مایع لباس شویی و ظرف شویی نابود می کند.

آقای فرجی افزود: تکثیرحشراتی مثل شته و کنه را نیز با قطع کردن شاخه های آلوده، کنترل می کند.

خانم کلبادی نژاد که یکی دیگر از باغداران تولید کننده محصولات سالم در مازندران است، بهترین ویژگی محصولات باغ های ارگانیک را حفظ طعم طبیعی و خوش میوه هایی چون سیب و گلابی بیان کرد.

وی افزود: سالم بودن میوه های باغ او با طعم های خوب سبب شده تا مشتریان از فاصله های دور برای خرید به باغشان مراجعه کنند.

وی صبوری و هماهنگی نیروها در مزرعه های بدون کود و سم را برای رسیدن به نتیجه مطلوب مهم دانست.

مازندران با بیش از 470 هزار هکتارباغ و شالیزار و تولید 7و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، بزرگترین تولید کننده برنج و مرکبات کشور است.

با توجه به اهمیت و تاثیرگذاری محصولات ارگانیک در سلامت فرد و جلوگیری از انواع بیماری‌ها، با حمایت و فرهنگ سازی صحیح می توان مردم را با ارزش محصول سالم و عاری از کود و سموم آشنا کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.