گزارش/

فرمان عقب‎گرد به کاخ الیزه؛ دور برگردان سارکوزی در پیچ انتخابات!

ریيس جمهور سابق فرانسه همچنان، سودای حضور دوباره در کاخ الیزه را در سر می‎پروراند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بنا بر گزارش‎های منابع خبری در فرانسه،"نیکولا سارکوزی" رییس‌جمهور سابق این کشور، اسب سیاست را بمنظور راهیابی مجدد به کاخ الیزه زین کرده است.

این در حالی است که، وی بعنوان رییس جمهوری نه چندان دوست داشتنی، از سال 2007 تا 2012، تنها برای یک دوره رئیس‌ دولت خروس‎ها  (نماد فرانسه)کشور باقی ماند. بیست‎وسومین رییس‎جمهور فرانسه، به دلیل عملکرد ضعیف و ارتکاب اقدامات پرحاشیه نتوانست دوره دوم پنج ساله را هم مستأجر کاخ الیزه شود. اما شکست سیاست‌های اقتصادی اولاند و نیز گسترش موج ناامنی در فرانسه، بار دیگر سارکوزی را به بازگشت بر قدرت امیدوار کرده است. در این بین نظرسنجی‌های انجام شده در فرانسه نشان می‌دهد، اولاند به نامحبوب‌ترین رئیس‌جمهور عصر مدرن فرانسه بدل شده است.

سارکوزی و ماهی‎گیری از التهاب سیاسی در فرانسه

فرمان عقب‎گرد به کاخ الیزه؛ دور برگردان سارکوزی در پیچ انتخابات!

این دولتمرد کهنه‎کار پر حاشیه، همچنان در سودای حضوری دوباره در رأس حاکمیتی و اجرايی پاريس قرار دارد. نیکولا هم اکنون به خوبی می‎داند که فرانسوا اولاند ریيس‎جمهور فعلی فرانسه در نظرسنجی‎ها موقعيتی به شدت متزلزل دارد. امروز از اولاند به عنوان بدترين ریيس جمهور ادوار سیاسی در فرانسه ياد می‎شود.

در چنين شرايطی سارکوزی برای حضور دوباره در قدرت خيز برداشته است. اما فضای متلاطم سياسی در کابینه اولاند حکایت از آن دارد؛ در صورت بوجود آمدن کارزار انتخاباتی ميان سارکوزی و اولاند، زور بازوی نیکولا بر فرانسوا به طور محسوسی خواهد چربید! با این تفاسیر انتظار می‎رود، آسمان کاخ اليزه به سود حزب راست ميانه رو آفتابی ‎شود.

در اين خصوص ریيس‎جمهور سابق فرانسه در صفحه فيس بوک خود از تصميم‎گیری برای شرکت در رقابت‌های انتخابات رياست جمهوری 2017 ميلادی پرده برداشته است.

مردی که نمی‎خواهد دو‎بار شکست بخورد

فرمان عقب‎گرد به کاخ الیزه؛ دور برگردان سارکوزی در پیچ انتخابات!

سارکوزی 61 ساله در انتخابات 2012 ميلادی شکست خورد و در رقابت با فرانسوا اولاند راه به جايی نبرد. در پیام فیس بوکی سارکوزی آمده است: من تصميم گرفته‌ام تا برای انتخابات رياست جمهوری 2017 ميلادی، نامزد شوم. فکر می‎کنم که توانايی لازم برای مبارزه در اين شرايط سخت از تاريخ فرانسه، را داشته باشم!

فرمان عقب‎گرد به کاخ الیزه؛ دور برگردان سارکوزی در پیچ انتخابات!

اين اظهارات سارکوزی در حالی صورت می‎گيرد که وی به عنوان ریيس جمهوری تک دوره ای در فرانسه عملکرد ضعيفی از خود نشان داد. در جريان رقابتهای انتخاباتی سال 2012 ميلادی نيز اکثریت فرهنگیان و اتحاديه‎های کارگری از اولاند به شدت حمایت کردند و همين مسئله باعث شد تا سارکوزی از رسیدن به ایستگاه الیزه باز بماند. هم اکنون ریيس‎جمهور فرانسه برای حضور دوباره در قدرت خيز برداشته است. او اين گونه استدلال می‎کند که با توجه به وضعيت نا به سامان اولاند در نظرسنجی‎ها، وی راه ناهمواری برای شکست دادن همتای خود پيش رو نخواهد داشت. 

همچنين سارکوزی تصور می‎کند که در صورت رقابت وی با مارين لوپن سر گروه جريان راست افراطی ( که يکی ديگر از رقبای سارکوزی در انتخابات رياست جمهوری محسوب می‎شود)، برخی از سوسياليست‎ها به ناچار به وی رأی خواهند داد. 

فرمان عقب‎گرد به کاخ الیزه؛ دور برگردان سارکوزی در پیچ انتخابات!

در هر حال به نظر می‎رسد، سارکوزی با محاسبه‎ای دقيق به ميدان رقابتهای رياست جمهوری فرانسه پا گذاشته است. اين در حالی‌ است که بحرانهای اجتماعی و سياسی در فرانسه که ناشی از سياست‎های دولت می‎باشد روز به روز بيشتر می‎شود. با اين حال خارج از تصور است، در صورت حضور دوباره سارکوزی در کاخ اليزه، اوضاع در سياست داخلی و خارجی فرانسه بهبود یابد.

 بسياری از تحليل‎گران مسائل سياسی فرانسه معتقدند، در عين ناتوانی اولاند ، انتخاب دوباره  سارکوزی به عنوان ریيس‎جمهور فرانسه بستر تنشهای بیشتری در سياست خارجی و به ویژه داخلی پاريس خواهد بود. در هر حال، از اکنون تا زمان برگزاری رقابتهای انتخاباتی 2017 در فرانسه، شاهد مناقشات سياسی متعددی ميان نامزدهای اين انتخابات خواهيم بود.

 کارشناسان مسائل بين‎الملل بر این باورند، هر يک از اين سه گزينه که در رأس معادلات سياسی فرانسه قرار گيرند موجبات بحران‎های سیاسی را در اين کشور فراهم خواهد آورد. به عبارت بهتر، فرانسه شاهد عقب‌گردی دوباره در نظام بين‎الملل خواهد بود. عقب‎گردی که از دوران رياست جمهوری سارکوزی آغاز شده و تا به امروز ادامه داشته و در آينده نيز ادامه خواهد يافت. 


سارکوزی، بیست‎وسومین رییس‌ جمهور فرانسه

فرمان عقب‎گرد به کاخ الیزه؛ دور برگردان سارکوزی در پیچ انتخابات!

سارکوزی به عنوان بیست‎وسومین رییس‌جمهور فرانسه در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری این کشور در 22 آوریل 2007 ، با کسب 11.31 درصد آراء به دور دوم راه یافت.

رقیب او در دور دوم "سگولن رویال" بود و در پایان سارکوزی توانست با کسب 53 درصد آراء به عنوان رییس‌جمهور فرانسه برگزیده شود.

دوران 5 ساله ریاست جمهوری نیکولا سارکوزی به واسطه تأثیرات بحران مالی جهانی، بحران بدهی‌های حوزه یورو و تأثیرات بیداری اسلامی بر اقتصاد این کشور قابل توجه است.

زندگی شخصی سارکوزی

فرمان عقب‎گرد به کاخ الیزه؛ دور برگردان سارکوزی در پیچ انتخابات!

سارکوزی تاکنون 3 بار طی سال‌های 1982، 1996 و 2008 ازدواج کرده و 4 فرزند دارد که فرزند آخر وی حاصل ازدواج با همسر فعلی‌اش "کارلا برونی" مانکن و خواننده معروف ایتالیایی تبار است. وی نخستین رییس‌‌جمهور فرانسه در جمهوری پنجم این کشور است که در حین دوره ریاست جمهوری‌اش در سال 2008 ازدواج کرد. سارکوزی از همسر اول خود 2 فرزند، از سیسیلیا همسر دومش یک فرزند و از کارلا برونی یک فرزند دارد.  

سارکوزی رییس‎جمهور اسلام ستیز

در نظرسنجی‌های اخیر سارکوزی اعلام کرد؛ خواهان گسترده کردن ممنوعیت‌های سال 2004 برای حجاب مسلمانان در مدارس دولتی و دانشگاه‌ها است. او به نام سکولاریسم گفته است؛ مخالف گزینه‌های بدون گوشت خوک در غذاها است که به‌خاطر وجود مسلمانان و یهودیان در مدارس سرو نمی‌شود. او همچنین اعلام کرد که به آن دسته از کودکانی که در فرانسه متولد شده اما پدر و مادرشان به‌صورت غیرقانونی در این کشور مانده‌اند، نباید ملیت فرانسوی داده شود.

فرمان عقب‎گرد به کاخ الیزه؛ دور برگردان سارکوزی در پیچ انتخابات!

نکته جالب اینجاست که؛ به تازگی در غرب، هر کشوری به زمان انتخابات خود نزدیک می‎شود، یکی از نامزدها علیه مسلمانان و اسلام در خیالات خود قانون ضد اسلامی وضع می‎کند. با توجه به آغار بکار پروژه اسلام هراسی ظرف ماه‎های گذشته در غرب و آمریکا بدون شک این گونه اظهار نظرها تنها جنبه جذب رأی از مردم را دارد. اما با توجه به اینکه پرونده امسال سارکوزی در دست شهروندان فرانسوی است، بعید به نظر می‎رسد با این نوع از ترفندها وی بتواند به رییس جمهوری نایل آید.

بی تردید جهانیان زمانی را فراموش نخواهند کرد که؛ وی در قامت یک رییس‎جمهور با حالت مستی جلوی دوربین‎ها ظاهر شد و بی‎کفایتی خود را بر همگان آشکار ساخت. شاید هنوز هم در حالت مستی برای آینده کشور خود برنامه‎ریزی می‎کند، پس در این صورت تکلیف انتخابات فراسه از هم اکنون مشخص خواهد بود.
گزارش از محمدرضاشجاعیان
انتهای پیام/









اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار