پرداخت بدهی آمریکا به ایران، حاشیه‌های بسیاری را به همراه داشته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ای بی سی نیوز؛ بر اساس نظر کارشناسان و مورخان دیپلماتیک، پرداخت 400 میلیون دلار پول نقد به ایران برای تسویه یک بدهی قدیمی اقدامی کاملاً بی سابقه محسوب می شود. این موضوع هرچه بیشتر باعث افزایش پرسش ها در خصوص زمان پرداخت این مبلغ و آزادی زندانیان آمریکایی در ایران شده است.

این پول در تاریخ 17 ژانویه، همان روزی که ایران قبول کرد زندانیان را آزاد کند، به این کشور پرداخت شد. دولت اوباما برای ماه ها اصرار داشت که این دو موضوع هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته اند؛ اما اخیرا اعتراف کرد که از این مبلغ به عنوان اهرمی برای فشار علیه ایران استفاده کرده است.

این موضوع که پرداخت طلب ایران به عنوان اهرمی برای آزادی زندانیان مورد استفاده قرار گرفته، باعث شد تا جمهوری خواهان مدعی شوند که اوباما به ایران باج پرداخت کرده است. اوباما در کنفرانسی خبری نیز اظهار کرد دلیل استفاده از پول نقد برای پرداخت بدهی آمریکا به ایران، نبود هیچگونه نظام و ارتباط بانکی میان این دو کشور بوده است.

400 میلیون دلار، مبلغی است که ایران در دهه 1970 برای خرید تجهیزات نظامی به آمریکا پرداخت کرده است. ایران از آن زمان خواستار بازپرداخت این مبلغ شده بود، دو طرف 7 ماه پیش توانستند با پرداخت مبلغ 1.7 میلیارد دلار به توافق برسند. 

الن هنکرسون، تاریخ دان روابط دیپلماتیک، توافق مشابهی را در ارتباط با جنگ مکزیک و آمریکا یافت. بر اساس این توافقنامه، آمریکا به مکزیک 15 میلیون دلار، معادل 482 میلیون دلار پرداخت کرد. این مبلغ در واقع به منظور جبران زمین های تصرف شده از آمریکا پرداخت شد، زمین هایی که کل ایالت کالیفرنیا و بخش های دیگری از ایالت های دیگر را نیز شامل می شود. با این حال در توافق میان آمریکا و مکزیک ابهام بسیار زیادی وجود داشته است.

ابهام، بخش بزرگی از توافق ایران و آمریکا از هفت ماه پیش محسوب می شود. هنوز مشخص نیست که ایران چگونه 1.3 میلیارد دلار سود طلب خود را دریافت کرده است. در حالی که ایران و آمریکا در گذشته نیز توافق مشابهی داشتند و پرداخت نقدی پول بی سابقه بوده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار