کرمانشاه؛

کتابفروشی‌های کرمانشاه در حال ورشکستگی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: کتابفروشی‌های کرمانشاه در حال ورشکستگی هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: بخش عمده‌ای از کتابفروشی‌های کرمانشاه در حال ورشکست شدن هستند که دلیل آن نیز پایین بودن سرانه کتابخوانی در جامعه است.

ابراهیم رحیمی زنگنه  با اشاره به فعالیت‌هایی که در حوزه کتاب در استان انجام شده، گفت: دو سال است که آیین انتخاب کتاب سال کرمانشاه برگزار می‌شود و امسال نیز سومین دوره آن را برگزار خواهیم کرد.

وی به برپایی نمایشگاه کتاب در استان نیز اشاه کرد و گفت: نمایشگاه‌های کتاب برپا شده در کرمانشاه بلحاظ میزان فروش و بازدیدکننده جزو دو تا سه نمایشگاه برتر کشور است و در این نمایشگاه‌ها بیش از دو میلیارد تومان فروش کتاب داریم که این آمارها نشان می‌دهد در خرید کتاب جایگاه خوبی داریم، اما اینکه در مطالعه کتاب در چه جایگاهی هستیم، آمار دقیقی وجود ندارد.

رحیمی زنگنه افزود: در مجموع آمار سرانه کتابخوانی در کشور ما پایین است و در حالیکه میانگین سرانه مطالعه در جهان 72 دقیقه است، در ایران بسیار پایین‌تربوده که در این خصوص آمارهای متفاوتی از هفت تا 13 دقیقه اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه پایین بودن سرانه کتابخوانی در کشور نگران کننده است، گفت: ترجمه کتاب مثنوی مولانا در کشورآمریکا 98 میلیون جلد فروش داشته و این در حالیست که گاها دیده می‌شوددانشجوی دکتری ادبیات فارسی ما یک مرتبه این کتاب را بطور کامل نخوانده و اینها نگرانی‌های جدی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: تیراژ کتاب ما به 100 جلد رسیده است، گفت: در کرمانشاه 120 تا 130 کتابفروشی داریم که به نسبت جمعیت دو میلیونی استان و در قیاس با دیگر صنوف بسیار کم است. عمده این کتابفروشی‌ها هم در حال ورشکست شدن هستند، چون مردم کتاب نمی‌خوانند.

وی با بیان اینکه نیاز به گفتمان سازی فرهنگی داریم، گفت: اگر می خواهیم به توسعه پایدار برسیم، تحقق آن بدون توجه به فرهنگ که اساس توسعه است، میسر نخواهد شد. به واقع توسعه پایدار از رهگذر فرهنگ محقق می‌شود.


انتهای پیام/پ


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.