کرمانشاه؛

چاپ بیش از 80 هزار عنوان کتاب در کشور

مدیرعامل موسسه خانه کتاب ایران گفت:سال گذشته بیش از 80 هزار عنوان کتاب در کشور چاپ شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛مدیرعامل موسسه خانه کتاب ایران مجید غلامی در مراسم اختتامیه طرح تابستانه کتاب که در کتابفروشی "کتاب شهر" کرمانشاه برگزار شد، افزود: در سالهای پس از انقلاب حمایت‌های متنوعی از حوزه نشر شده، اما طی این سالها کتابفروشی‌ها چندان مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه  رونق بخشی به کتابفروشی ها از دغدغه‌های جدی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره اخیر است، افزود: در همین راستا بدنبال این بوده‌ایم که نفس از دست رفته را به کالبد بی جان کتابفروشی‌ها برگردانیم
وی طرح‌هایی نظیر "کتابفروشی به وسعت ایران"، " عیدانه کتاب" و " تابستانه کتاب" را در همین راستا دانست و گفت: هدف از اجرای این طرح‌ها علاوه بر حمایت از کتابفروشی‌ها، توسعه فرهنگ کتابخوانی در جامعه نیز هست.
غلامی با بیان اینکه تاریخ این کشور نشان می‌دهد مردم ما مردمی فرهنگی هستند، گفت: اگر امروز آمارها نشان می‌دهد سرانه کتابخوانی در کشور پایین است به این دلیل است که ما کم کاری کرده‌ایم و آنگونه که باید به این حوزه اهتمام نداشته‌ایم.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب ایران از وضعیت توزیع و پخش کتاب در کشور انتقاد کرد و گفت: حدود سه هزار کتابفروشی در کشور داریم که از این تعداد کمتر از هزار کتابفروشی به معنای واقعی نقش کتابفروشی را ایفا می‌کنند.
وی با بیان اینکه وضعیت ویترین کتاب در کل کشور وضعیت مناسب و در شانی نیست، گفت: در تهران حجم انبوهی از کتابفروشی داریم که درصد کمی از آنها می توانند به کتابخوانان خدمات مناسبی ارائه کنند و این وضعیت در دیگر شهرها نیز وجود دارد.
غلامی گفت: به مردم می‌گوییم کتاب بخوانند، اما کتاب در دسترس نیست. کتابخانه‌های ما هم چه کتابخانه‌های عمومی و چه کتابخانه‌های دانشگاهی عموما کتاب‌های به روزی ندارند.
وی افزود: سال گذشته بیش از 80 هزار عنوان کتاب در کشور چاپ شد که 44 هزار عنوان آن چاپ اول بوده و درصد کمی از این کتابها در کتابفروشی‌ها موجود است.
وی با بیان اینکه کتاب خوب در کشور کم نداریم، گفت: سال گذشته 23 جایزه کتاب در سطح کشور برگزار شد که در این برنامه‌ها 400 کتاب برتر انتخاب شدکه این کتاب‌های خوب در اختیار علاقمندان است، هر چند معتقدیم باز هم باید به سمت کیفی سازی برویم.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب ایران به استقبال خوب مردم از طرح هایی نظیر "عیدانه کتاب" و " تایستانه کتاب" اشاره کرد و گفت: در کنار اینها خلاقیت کتابفروشی‌ها نیز می‌تواند به جذب مردم کمک کند.
وی از اجرای طرح "پاییزه کتاب" خبر داد و گفت: این طرح همزمان با هفته کتاب و در سطح وسیعتری برگزار خواهد شد.
در آئين اختتاميه طرح«تابستانه كتاب» از كتابفروشي هاي «شهركتاب» مشهد، «رشد» اهواز و «فرازمند رشت»  به عنوان كتابفروشي‌هاي برگزيده اين طرح تقدير شد..
از كتابفروشي هاي «كتاب آبان» مشهد، «كمال انديشه» تهران، «كتاب شهر» كرمانشاه، «نمايشگاه و فروشگاه كتاب محام» اهواز، «شهركتاب» ساري به عنوان كتابفروشي هاي برتر اين طرح تقدير شد.
در اين آئين كتابفروشی«فرازمند رشت» به عنوان اطلاع رسان برگزيده طرح «تابستانه كتاب» انتخاب و كتابفروشی«نمايشگاه كتاب كودك» از تهران به عنوان كتابفروشي برگزيده حوزه كودك معرفی شد.

انتهای پیام/پ



برچسب ها: کرمانشاه ، گذشته ، هزار ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار