تبریز؛

شکل‌گیری وجهه اجتماعی مؤثر برای تئاتر در گرو توجه به ارجمندی مخاطب است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، شکل‌گیری وجهه اجتماعی مؤثر برای تئاتر را در گرو توجه به ارجمندی مخاطب عنوان کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛محمدپور در جلسه معارفه  اعضای جدید شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر استان، با تاکید بر لزوم ارتقاء سطح کیفی و کمی تئاتر استان اظهار داشت: برای گسترش دایره عملکردی در عرصه تئاتر باید از تجارب پیشکسوت‌های تئاتر و پتانسیل‌ها و استعدادهای جوان بهره ببریم و در این مسیر کارهای تولیدی امتیاز بیشتری نسبت به آثار تقلیدی دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، تئاتر را یک هنر برخوردار از عنصر انسانی بِی واسطه و چهره به چهره با مخاطب خواند و افزود: در بحث تئاتر هنوز با جایگاهی که شایسته استان آذربایجان شرقی است، فاصله زیادی داریم و تئاتر استان با وجود استعدادهای انسانی شایسته در این عرصه، به یک تحرک و جهش نیاز دارد.

وی بر ضرورت وجود و گسترش نمایش طنز در عرصه عمومی نیز تأکید کرد و افزود: می‌توان با بهره‌گیری از توان حرفه‌ای فعالان این عرصه، کارهای طنز فاخر و ارزشمندی خلق و ارایه کرد.

وی یادآور شد: محتوای اثر نمایشی در کنار ابعاد فنی و حرفه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نمایش طنز می تواند با غنای مفهومی، ضمن انتقادگری، پیام دعوت به مشارکت اجتماعی، همراهی و همدلی مخاطبان را نیز ابلاغ نماید.

محمدپور لزوم وسعت نظر کنشگران عرصه تئاتر و تماشاگران و افراد صاحبنظر در عرصه فرهنگ را یادآور شد و گفت: از کار نمایشی طنز استقبال و حمایت می‌کنیم، لکن اکیدا با لودگی و محتواهای سخیف و تحقیر و توهین و بدآموزی در عرصه تئاتر مخالفیم.

وی بر نقش پراهمیت شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر در ارتقای سطح کیفی تئاتر استان تاکید کرد و گفت: عملکرد این شورا ملاک کیفی‌سازی تئاتر استان است و می‌تواند هنر تئاتر را با استفاده از مؤلفه‌ها و شاخص‌های فنی و اجتماعی تاثیرگذار به سوی کیفی گرایی و ارتباط موثر با مخاطبانش سوق دهد.

محمدپور با اعلام اینکه در حال حاضر پانزده گروه درجه‌بندی و ثبت شده در سطح استان فعال هستند، افزود: این تعداد گروه فعال برازنده این استان با پیشینه غنی در حوزه هنر تئاتر نیست و انجمن نمایش استان باید تمهیدات لازم را برای گسترش کمی و کیفی گروه‌های تئاتر مرکز استان و همه شهرستان‌ها به کار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با اعلام اینکه کیفی‌سازی آثار نمایشی با مطالعه و بهره‌گیری از آثار بزرگان دنیا  میسر می‌شود، خاطرنشان کرد: جوانان و فعالان عرصه تئاتر اگر از دانش و تجربیات هنری بزرگان دنیا بهره علمی، فنی و هنری لازم را ببرند و در فرایند تهیه و اجرای عمومی آثار نمایشی متکی به فرهنگ ملی باشند، در آینده شاهد تولیدات مؤثر و غیرکلیشه‌ای وسیع و متنوعی خواهیم بود.

وی دقت، سرعت و وسعت نظر در فرایند بازبینی، نظارت و پایش آثار رسیده و نیز پذیرش خلاقیت و ایجاد فرصت برای بداهه‌گویی هنرمند در صحنه و اعتماد به آنها را از اهم وظایف و ضرورت‌های کار این شورا برشمرد.

وی ضمن ابراز تأثر و تألم از درگذشت پیشکسوت تئاتر و سینما، هنرمند فقید داوود رشیدی اظهار داشت: فقدان این هنرمند بزرگ و مردمی، ضایعه بزرگی برای اهالی هنر سینما و تئاتر کشورمان است.

در این نشست اعضای شورای یاد شده نیز به ارائه دیدگاه‌های خود در رابطه با هنر نمایش و فرآیند ارزشیابی آثار در استان پرداختند.
 
گفتنی است در این جلسه فرزاد تقی لر به عنوان کارشناس تئاتر، رامین راستی به عنوان کارشناس تئاتر، حسن رهبر بعنوان کارشناس مسائل سیاسی و آشنا به مسائل هنری، هادی هاشمی بعنوان کارشناس مسائل سیاسی و آشنا به مسائل هنری و حجت الاسلام عباس عباسزاده بعنوان کارشناس مسائل مذهبی معرفی شدند.

شایان ذکر است فرزاد تقی لر کارشناس ارشد ادبیات نمایشی و دانشجوی دکترای هنر است.
وی عضو شورای نظارت بر ارزیابی نمایش استان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ١٣٨٥ و عضو شورای کتاب اداره کل، عضو انجمن نمایش، عضو هیات نظارت بر عملکرد آموزشگاه‌های هنری و مدرس دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه هنر و پیام نور و موسسه آموزش عالی مهرگان است و دبیری و داوری چندین جشنواره را بر عهده داشته و سردبیر بولتن برخی از جشنواره های سراسری و داخلی تئاتر است.

وی همچنین ترجمه و تالیف  و نگارش ده‌ها مقاله  در نشریات معتبر  را در کارنامه فعالیت خود دارد.

همچنین حسن رهبری متولد ١٣٣٤ و کارشناس ارشد مدیریت دولتی است.

وی معاون مدیر کل برنامه­‌ریزی و هماهنگی امور اقتصادی بوده و مدرس آموزشکده فنی تبریز و دانشگاه علمی کاربردی است.

هادی هاشمی نیز رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان آذربایجانشرقی و مدیر علمی فرهنگی معاونت فرهنگی پرورشی منطقه مقاومت بسیج  استان بوده و دبیری چندین جشنواه فرهنگی و هنری را بر عهده داشته است.

رامین راستی نیز رئیس انجمن نمایش استان به مدت شش سال، مدیر تئاتر شهر تبریز، مدرس دانشگاه علی کاربردی و کلاسهای آموزش بازیگری بوده و ١٢٠٠ اجرای تلویزیونی و صحنه‌ای و دبیری و داوری چندین جشنواره را در کارنامه فعالیت خود دارد.

حجه اسلام عباس عباسزاده نیز متولد 1345 و کارشناس ارشد فقه و اصول و دکتری تخصصی کلام است.

وی مسئول دفتر نمایندگی نهاد رهبری و مدیر گروه معارف در دانشگاه هنر اسلامی تبریز، رئیس موسسه تحقیقاتی علوم اسلامی و انسانی سه علامه تبریزی و مدرس حوزه علمیه ولی عصر(عج) الزهرا و صادقیه تبریز، مراکز تربیت معلم و  دانشگاههای تبریز است.
 
وی تالیف ده‌ها مقاله و کتاب را در کارنامه فعالیت خود دارد.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار