اهواز؛

یک رژیم غذایی مناسب باید چه ویژگی داشته باشد؟

چاقی یا اضافه وزنی که درافراد وجود دارد گاهی باعث مشکلات زیادی درزندگیشان می شود ونبود آگاهی کافی فرد را به سوی رژیم های کاهش وزن ولاغری نامناسب سوق می دهد.

یک رژیم غذایی مناسب باید چه ویژگی داشته  باشد؟به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،همه انسان ها دوست دارند ظاهر مناسب داشته باشند اماافرادی که دارای اضافه وزن هستند بیشتر به دنبال مناسب شدن وزن خود هستند باید بدانند برای اینکه فیزیک مناسب داشته باشند باید علمی واصولی پیش رفت تا دچار مشکل نشوند.

متخصص تغذیه گفت : علل چاقی درافرادیکی رفتار که ناشی ازشیوه زندگی ودیگری مشکلات پزشکی اختلال دربعضی هورمون ها یا ژنتیکی است.ولی اکثرا علت شیوه نادرست زندگی است.

 کاراندیش بیان کرد : باید تناسب بین انرژی که با غذاخوردن واردبدن وانرژی که به واسطه فعالیت های بدنی ازدست می دهد برقرارباشد فردی که میزان ورودی انرژی به خروجی آن زیاد باشداین انرژی اضافی ذخیره می شود.

وی افزود: دراستان خوزستان عامل آب وهوا تاثیرزیادی در ورزش نکردن مردم  دارد درتابستان که هوا گرم  یا روزهایی که گردوغبار وجود دارد وهوا آلوده است مردم کمتر ورزش انجام می دهند وفعالیت های  خود را با ماشین انجام داده .

کاراندیش تصریح کرد: مردم  با برنامه زندگی نمی کنند  و ورزش لازم را انجام نمی دهند ، توصیه ی ما برای حفظ سلامت  قلب وعروق120دقیقه ورزش درهفته است، وبرای کاهش وزن  با کمک  ورزش 4ساعت درهفته ورزش به افراد توصیه می شود.

وی افزود: اولین مشکل  افراد چاق  مسائل روحی روانی است که منجر به کاهش اعتماد به نفس، منزوی شدن وتغییردر فعالیت های روزمره  خود ودرسن تحصیل با افت تحصیل مواجهه می شود.

متخصص تغذیه گفت:  داروهای که  برای  کاهش وزن ولاغری استفاده می شود عوارض وخطراتی  در دراز مدت دارند. گاهی مشاهده شده که ازداروهای تیروئید برای کاهش وزن استفاده شده که این ها نیزعوارض دارند. متاسفانه  گاهی  فرد داروهای کاهش اشتها  مصرف می کرد که منجربه مرگ وی  شد.

دکتر در پاسخ  به اینکه آیا  داروهای مجاز برای لاغری تجویز می شوند ؟اذعان کرد: داروهای مجاز خیلی کم هستند که شرایط  استفاده ازآن ها محدود و با تجویزپزشک باید صورت گیرد.

وی ادامه داد: افرادی که درسن رشد چاق هستند برای کاهش وزن رژیم های سنگین توصیه نمی شود در افراد این  سن که چاقی محرزاست برنامه های نسبتا سبک و آهسته پیش نهاد می شود به این دلیل که  رژیم درسن رشد منجربه جلوگیری ازرشد قدی فرد می گردد.

وی بیان کرد: وزن ایده آل نداریم اما دربرنامه های لاغری باید مواد موردنیاز به بدن برسد یعنی انرژی را که کم کنیم کیفیت را بالا برده وتنظیم دقیق باشد تا دچارمشکل نشویم.

کاراندیش افزود: مکمل های موجود دراین امر عوارض جانبی زیادی دارند مانند کبد چرب، رژیم های سخت کاهش وزن سریع یا رژیم های تک خوری وحذف گروه های غذایی متاسفانه سردردهای مضمن را دنبال دارد غذاخوردن باید در3وعده باشد که صبحانه مناسب حدود یک چهارم انرژی موردنیاز بدن رافراهم کند.بهتر است که کره،مربا و شیر کم باشد و از آش و حلیم استفاده شود وعده ی شام نیز باید مصرف شود.

متخصص تغذیه گفت:چاقی بیماری هایی چون قند خون،  چربی خون و فشار خون را دنبال دارد در افرادی که چاق نیستند نیز این عوامل وجود دارد که با نام چاقی با وزن نرمال از آنها یاد می شود.

متخصص تغذیه اظهار داشت: در استان ما اضافه وزن از متوسط  کشوری بالا تر است.بیش از  20درصد کودکان و نوجوانان خوزستان اضافه وزن دارند که متاسفانه این روند روبه افزایش است برای مثال، در خوزستان طی سال های 1378 تا 1389 اضافه وزن دختران نواجوان 3 برابر شده است.

در هر استانی به تناسب جمعیت آن ،افراد چاق یا لاغر وجود دارد که در استان خوزستان چاق ترین مرد ایران زندگی می کند موسی شریفی حدود 56 سال سن دارد.

وی گفت:  برای انجام فعالیت های خود نمی توانم  حرکت کنم  و اصلا نمی توانم از جا بلند شوم نماز را نشسته به جا می آورم.

موسی شریفی بیان داشت:روزی یک وعده آن هم فقط برای ناهار، غذا می خورم. مشکلات تنفسی و صرع نیز دارم.

وی افزود:چاقی من از 7 سال پیش شروع شد آن هم نه به خاطر پر خوری  بلکه به دنبال  بیماری صرع  در من ایجاد شد.

ما می توانیم با یک برنامه ریزی دقیق و سالم از سلامتی و فیزیک مناسب برخوردار شویم و اگر فردی اضافه وزن دارد برای لاغر شدن با  کار شناس و پزشک حتما مشورت کند وبا  صلاح  دید آن ها پیش رود که به وزن ایده آل مد نظر خود برسد بدون اینکه عوارضی و یا آسیبی به بدنش بزند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.