سهم اعتبارات پژوهشی در تأمین تجهیزات محقق نشده است

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: متأسفانه سهم پیش بینی شده برای اعتبارات پژوهش و تأمین تجهیزات در بودجه سال 95، محقق نشده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در حاشیه اولین سمینار استقرار نظام HFE در آزمایشگاه‌ها درباره سهم اعتبارات پژوهشی عنوان کرد: برای بودجه سال 95 حدود 7 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که به دلیل برخی مشکلات هنوز این اعتبار محقق نشده است.

وی افزود: به منظور تأمین اعتبار با سازمان برنامه و بودجه و همچنین خزانه وارد مذاکره شده‌ایم و به احتمال زیاد در نیمه دوم شهریور ماه این اعتبار محقق می‌شود.

احمدی عنوان کرد: این تأخیر در تأمین اعتبار باعث شده به سهم یک درصدی خود در تولیدات ناخالص داخلی دست پیدا نکنیم و با آن فاصله داشته باشیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اظهار داشت: در جدول 14 نزدیک به هزار میلیارد تومان برای تجهیزات آزمایشگاهی در نظر گرفته شده بود که متأسفانه این اعتبار هم هنوز محقق نشده است.

وی ادامه داد: برای تأمین تجهیزات در بودجه 95 حدود 400 میلیون دلار مد نظر قرار گرفته شده بود که متأسفانه در مجلس قبلی این موضوع تصویب نشد و همچنان در حال پیگیری برای تصویب آن در مجلس فعلی هستیم.

احمدی با اشاره به شبکه شاعا‌ گفت: این شبکه برای استفاده بهینه از تجهیزات موجود در آزمایشگاه‌ها راه‌اندازی و فعال شده، چرا که در حال حاضر از تجهیزات فعلی نیز به صورت بهینه استفاده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بودجه‌های متمرکز معمولا به صورت همان 40 درصد که به دانشگاه‌ها، متناسب تخصیص داده می‌شود، بیان کرد: رتبه‌بندی آزمایشگاه‌ها بر اساس شاخص‌هایی همچون خروجی، قرار‌دادها، به روز بودن تجهیزات و میزان خدمات‌دهی انجام می‌شود، این رتبه بندی کمک می‌کند تا هر آزمایشگاه، دانشگاه و پارک با رتبه بالاتر، مورد حمایت بیشتری قرار گیرد.

احمدی یادآور شد: هر چند که از قبل برای رتبه‌بندی آزمایشگاه‌ها شاخص‌هایی وجود داشت اما بر اساس مدل جدید نبود و در واقع دفتر حمایت و پشتیبانی مطابق آن‌ها نمره می‌داد اما در شاخص‌های جدید ،در پی این هستیم که کار از سوی سامانه‌ای بزرگ و دقیق‌تری انجام شود.

شناسایی 12 هزار آزمایشگاه در دانشگاههای سراسر کشور 

در ادامه بختیاری مدیر دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: از سال 94 تاکنون به تدوین شیوه ای برای ساماندهی سرمایه عظیم در کشور تلاش می کنیم.

وی افزود: اگرچه از نظر بودجه و اعتبار نتوانستیم به اندازه کافی نیازها را مرتفع کنیم اما دراین راستا بخشنامه ها و اقداماتی را داشته ایم.

بختیاری اظهار داشت: برای نیروی انسانی خود باید به گونه ای پتانسیل آزمایشگاهی و تجهیزاتی را سامان دهیم که بتوانند برای رفع نیازها به درستی از امکانات بهره بگیرند.

 وی اظهار داشت: درسالهای گذشته مرحله به مرحله تعداد آزمایشگاههای کشور را شناسایی کردیم و درنهایت سال 93 توانستیم 12 هزار آزمایشگاه را شناسایی کنیم که البته هنوز تاکنون بطور کامل ثبت نشده اند.

مدیر دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری با توجه به قابلیتهای زیادی که در آزمایشگاهها پراکنده هستند، عنوان کرد: شکل گیری آزمایشگاههای مرکزی، نظام مند و مدیریت کردن آنها، جزو برنامه هایی است که در دستور کار پیگیری خود داریم.

وی افزود: نرم افزار جامع آزمایشگاههای مرکزی به زودی ( احتمالا تا پنج یا شش ماه دیگر ) راه اندازی و فعال می شود.

بختیاری با اشاره به اقداماتی که باید جدی تر پیگیری و دنبال شود، بیان کرد: باید برای استفاده از تمام پتانسیل خدمات، ساماندهی و امحای پسماند آزمایشگاهی بخصوص ساخت آزمایشگاههایی که با دیدی همه جانبه بتوانند سالهای سال خدمات ارائه دهند،برنامه ریزی صورت گیرد تا وضعیت موجود ارتقا پیدا کند.

وی گفت: هرچند در این سالها اقداماتی انجام شده اما باید به انجام کارهای اصلی با جزئیات بیشتر ورود کرد.

مدیر دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری با اشاره به ورود بخش خصوصی به روند فعالیتها بیان کرد: همانطور که تمام کشورهای پیشرفته بخش خصوصی را وارد کار کرده اند ماهم باید در اداره ومدیریت فعالیتهای بخشهای مختلف ازآنها بهره ببریم.

بختیاری رفع نقاط ضعف را برای بهره برداری درست دانشگاهها از امکانات و ظرفیتها ضروری دانست و یادآور شد: درحال برنامه ریزی برای برپایی مراسمی در فروردین 96 هستیم که جمعی از مسئولان و کارشناسان به منظور بحث درباره هفته پژوهش، عملکرد شبکه شاعا، آزمایشگاهها و بهره گیری از پتانسیلها دور هم جمع شوند.

به گفته وی این مراسم برای طرح و عملیاتی کردن مباحث مختلف علمی و پژوهشی بسیار ارزشمند است.

طاهری عضو هیئت علمی و مدیر آزمایشگاه‌های مرکزی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران در این مراسم گفت: در سال 1368 طبق مصوبه شورای گسترش آموزش عالی پژوهشگاه تحت عنوان یک مرکز پژوهشی شروع به فعالیت کرد و در سال 86 به پژوهشگاه کنونی ارتقا یافت.

وی با اشاره به 42 نفر هیئت علمی در این پژوهشگاه و بخش‌های مختلف آن گفت: پژوهشکده‌های ما شامل فناوری‌های پاک (عمده فعالیت در آزمایشگاه طیف‌سنجی)، توسعه فرایند‌های شیمیایی (عمده فعالیت در آزمایشگاه سنتز مواد شیمی کاربردی)، نفت و گاز (عمده فعالیت در آزمایشگاه انتقال جرم و حرارت) و فناوری‌های نوین (عمده فعالیت در آزمایشگاه علوم‌ دارویی و مواد طبیعی) هستند.

طاهری، دستگاههای موجود در 30 آزمایشگاه عمومی و تجهیزاتی‌ را منحصربه فرد دانست و بیان کرد: در این پژوهشگاه شش استاد تمام، 9 عضو هیئت علمی و پنج مربی مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به 60 دانشجوی دکترا و 200 دانشجوی ارشد مشغول به تحصیل پژوهشگاه اظهار داشت: در این پژوهشگاه دانشجویان کارشناسی نداریم و تمرکز ما روی تحصیلات تکمیلی و فارغ‌التحصیلان است، در واقع این پژوهشگاه طبق آمار به جهت آموزش‌های تخصصی و عملی بالاترین قبولی دانشجویان ارشد را در مقطع دکترا دارد.

به گفته وی این پژوهشگاه شامل 6 قطب علوم دارویی، کاتالیست‌، سنتز مواد شیمیایی، محاسبات مولکولی‌ و دانش بنیادی، نفت و گاز و فرآیند‌های مربوطه است.

در ادامه آل محمد کارشناس HSE پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران درباره مهمترین اقدامات انجام شده عنوان کرد: استقرار کارشناس HSE ، ارزیابی عملکرد سیستم‌های تهویه، شناسایی اولیه خطرات در محیط‌های کاری، انجام بازدید‌های دوره‌ای و تکمیل چک‌لیست، پیش‌بینی و استقرار ظروف جداگانه ضایعات، دعوت از شرکت مدیریت پسماند‌ و پیشنهاد اجرایی برنامه‌های ده‌گانه جهت بهبود روند فعالیت‌ها از جمله این اقدامات است.

وی درباره برنامه‌های پیشنهادی جهت بهبود اظهار داشت: این برنامه‌ها در 10 دسته جای گرفته و برای هر کدام اقدامات لازم در نظر گرفته شده که 5 مورد از این برنامه‌ها به شرح زیر است:

1- استقرار سیستم مدیریت بهداشت ایمنی و محیط زیست و تدوین روش انجام فرایند شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک

2- پیش‌بینی، تأمین و پایش سیستم‌های ایمنی و تجهیزات کنترلی و پیشگیرانه متناسب

3- تعیین و رعایت حداکثر مجاز نگهداری و نوع مواد در هر آزمایشگاه

4- تعیین و اجرای دوره‌های آموزش ایمنی و بهداشتی جهت کارکنان و دانشجویان جدید

5- انجام معاینات بدو استخدام و دوره‌ای و تعیین وضعیت جسمی و روانی کارکنان

انتهای پیام /


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار