نگاهی ویژه به پدیده حاشیه نشینی در برنامه «غیرمحرمانه»

مستند مناظره «غیر محرمانه» در برنامه 11 و 12 شهریورماه به معضل رو به رشد حاشیه نشینی پیرامون کلان شهرها پرداخته و در دو بخش اتاق فکر و مناظره اصلی از دیدگاه های مختلف به این پدیده نگریسته است.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان حاشیه نشینی یا اسکان موقت در حاشیه شهرهای بزرگ در سال های اخیر به سرعت و به صورتی بی‌قاعده گسترش یافته است. از این رو برنامه غیرمحرمانه در برنامه این هفته خود اسکان غیر رسمی و تبعات آن را با حضور کارشناسان زیر ذره بین قرار داده است.

در برنامه اتاق فکر «غیرمحرمانه» که پنجشنبه 11 شهریور ساعت 21 از شبکه دو سیما پخش می‌شود سلمان خدادادی؛ رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، مظفر صرافی؛ عضو هیات علمی گروه شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی و محمد شیخی؛ عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی حضور خواهند داشت. در این برنامه ابتدا به تعریف مفهوم حاشیه نشینی و کلمات جایگزین آن پرداخته شد و در ادامه نگاه آماری به این پدیده و راهکارهای مقابله با این معضل مورد بررسی قرار گرفت.

در برنامه مناظره اصلی که جمعه 12 شهریور ساعت 21 از شبکه دو با حضور مدعوین و میهمانان اصلی به روی آنتن می رود مجید روستا؛ عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، انوشیروان مستوفی؛ مدیر دبیرخانه شورای عالی نظارت بر توسعه شهری تهران و علی نوری؛ جامعه شناس و عضو شورای مدیریت گروه آسیب های اجتماعی انجمن جامعه شناسی ایران حضور خواهند داشت.

در «غیر محرمانه» به این مساله اشاره می شود که حاشیه نشینی فراتر از تاثیرات نامطلوبی که برای کلان شهرها به وجود آورده ، فرصتی برای تلاش بیشتر و توانمندسازی اقشار ساکن در این زیستگاه ها قلمداد می شود. به طوری که می توان گفت بسیاری از زیستگاه ها و شهرک های جدید پیرامون شهرهای بزرگ حاصل این توانمندسازی و تلاش برای بهبود وضعیت زندگی این افراد است. همچنین از سیاست گذاری های مناسب و اجرای هدفمند برنامه ریزی های صورت گرفته برای رفع معضل حاشیه نشینی به عنوان یکی از راه های بهبود ظاهر ورودی شهرهای کشور نام برده شد.

«غیرمحرمانه» تا کنون موضوعات مختلفی را چون بررسی وضعیت صنعت خودروسازی، گردشگری در ایران؛ فرصت ها و تهدیدها، نگاهی به وضعیت بنزین و آلودگی هوا، جریانات مد و پوشاک در کشور، تعاملات ارباب رجوع و کارگزار، فرهنگ کار جمعی در ایران، روشن کردن چندسویه واقعیت ترافیک، بنیان های اقتصاد مقاومتی و راهکارهای عملیاتی شدن آن، ناشکیبایی و دلایل افزایش آن، حمایت از تولید ملی چرا و چگونه؟ آسیب شناسی نظام آموزشی کودکان استثنایی، اوقات فراغت، اجاره بهای مسکن، فرهنگ مدارا، دگردیسی های زبان فارسی در فضای مجازی و ... مورد بحث و تبادل نظر قرار داده است.

گفتنی است مستند مناظره «غیر محرمانه» به تهیه کنندگی علیرضا عاصم یوسفی و اجرای محمود احمدی افزادی کاریست از گروه امور اجتماعی که پنجشنبه و جمعه هر هفته ساعت 21 از شبکه دو به روی آنتن می رود و بازپخش آن جمعه ساعت 15:30 و یکشنبه ساعت 13:30 خواهد بود.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.