گاردین: مرگ "اسلام کریموف" و آینده سیاسی نامعلوم ازبکستان

مرگ کریموف آینده سیاسی پرجمعیت‌ترین کشور آسیای مرکزی را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ گاردین در مطلبی نوشت: اسلام کریموف – رئیس‌جمهور کهنه‌کار ازبکستان – با مرگ خود پرجمعیت‌ترین کشور آسیای مرکزی را در یک وضع سیاسی نامعلوم قرار داد. 

روز گذشته «بینالی ییلدریم» - نخست وزیر ترکیه - در یک نشست تلویزیونی با اعضای کابینه‌اش، با اعلام خبر مرگ رئیس جمهور ازبکستان برای وی طلب آمرزش کرد تا به نوعی گمانه‌زنی‌هایی که اواسط هفته گذشته درباره سکته شدید او در رسانه‌ها مطرح شده بود، پس از مرگ او تایید شود. 

دولت ازبکستان ابتدا از تایید صحت اخبار مربوط به بستری شدن و وخامت حال کریموف امتناع کرد؛ اما در نهایت روز جمعه طی بیانیه‌ای از درگذشت رئیس جمهور 78 ساله این کشور خبر داد.

بر اساس اطلاعیه دولت ازبکستان، مراسم خاکسپاری کریموف امروز شنبه در شهر زادگاه او- سمرقند – که مادر و دو برادر او نیز در آنجا به خاک سپرده شده‌اند، برگزار خواهد شد. تصاویر منتشر شده از سطح شهر سمرقند نیز نشان می‌دهند مقامات محلی به شدت در حال آماده‌سازی شهر و پاکسازی اماکن تاریخی برای برگزاری این مراسم هستند. طبق گزارشها، فرودگاه سمرقند به روی پروازهای غیرضروری بسته شده است.

گاردین: مرگ

ولادیمیر پوتین – رئیس جمهور روسیه – مرگ کریموف را "ضایعه بزرگی برای مردم ازبکستان" خواند و «دمیتری مدودف» - نخست وزیر روسیه – اعلام کرد در مراسم خاکسپاری او شرکت خواهد کرد
طبق گزارش‌ها، تا این لحظه علاوه بر مدودف، حضور «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان و «قربان‌علی بردی‌محمدف» رئیس جمهور ترکمنستان در مراسم خاکسپاری رئیس جمهور ازبکستان قطعی شده است. قرقیزستان، بلاروس و قزاقستان نیز به عنوان سایر جمهوری‌های به جامانده از شوروی سابق، اعلام کرده‌اند هیأت‌هایی را به سرپرستی نخست‌وزیران خود به این مراسم اعزام خواهند کرد. 

میخائیل گورباچف – رهبر سابق اتحاد جماهیر شوروی – که در سال 1989 کریموف را به ریاست جمهوری ازبکستان منصوب کرد، پس از اطلاع از مرگ وی در گفتگو با خبرگزاری اینترفکس، رئیس جمهور فقید ازبکستان را "مردی توانا با شخصیتی قوی" توصیف کرد. 

با این وجود، کریموف هیچ جانشین رسمی ندارد و در حال حاضر، تنها فردی که به نظر از بخت بیشتری برای جانشینی او برخوردار است،‌ «شوکت میرضیایف» – نخست وزیر این کشور است که از سال 2003 تصدی این مقام را بر عهده دارد. گفته می‌شود میرضیایف برای تصدی پست ریاست جمهوری ازبکستان، از حمایت «رستم اینویاتف» - رئیس قدرتمند دستگاه اطلاعاتی این کشور نیز برخوردار است؛ چراکه اطلاعات مهم او درباره میرضیایف به‌ اندازی‌ است که به راحتی می‌تواند منافعش را در دوران ریاست جمهوری او تامین کند. 

با این حال، اینکه ازبکستان پس از مرگ کریموف با چه ساز و کاری جانشین او را انتخاب خواهد کرد، به درستی مشخص نیست. در حال حاضر، گفته می‌شود شاید نخبگان این کشور با در نظر گرفتن منافع سیاسی و اقتصادی خود، بر سر یک رئیس جمهور جدید با یکدیگر به توافق برسند. میرضیایف هم‌اکنون برای سازماندهی مراسم خاکسپاری کریموف به سمرقند رفته است و همین مسئله او را بیش از پیش به عنوان جانشین احتمالی کریموف در کانون توجه قرار خواهد داد. 

در شرایط کنونی، کارشناسان سیاسی جهان پس از 24 سال حکومت تک‌صدایی در ازبکستان، امید چندانی به دموکراتیزه شدن این کشور 31 میلیون نفری ندارند. تا سال‌ها، از «گلناره کریموا» دختر بزرگ اسلام کریموف که یکی از شخصیت‌های محبوب این کشور نیز به شمار می‌رود به عنوان جانشین بالقوه او یاد می‌شد؛ اما از سال 2014 که وی در حبس خانگی قرار گرفت، هیچ اطلاعی از سرنوشت او در دسترس نیست.

انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۱۳ شهريور ۱۳۹۵
آقااجازه! این دلواپسیهای گاردین، نفسهای آدم را به شماره می اندازه ، چقدر دلسوزه حیوونی!
آخرین اخبار