اردبیل؛

استفاده از نهال پیوندی خطر سرمازدگی باغات گردو را در استان اردبیل رفع می کند

مدیر گروه پژوهشی بیوتکنولوژی و فیزیولوژی باغبانی سازمان جهاد دانشگاهی تهران گفت: در صورت همت مسوولان تا پایان سال جاری استان اردبیل به خط تولید نهال پیوندی گردو ملحق می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ سید ضیا نصرتی در جلسه حل مشکل باغات به ویژه باغات گردوی استان اردبیل افزود: جهاد دانشگاهی در حال حاضر دانش تولید نهال های پیوندی گردو که در برابر سرمای دیررس بهاره کاملا مقاوم هستند را دارد و در صورت تمایل مسوولان استان اردبیل این توانمندی می تواند برای اصلاح باغات گردوی این استان مورد بهره برداری قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه میزان عملکرد این نهال پیوندی در هر هکتار پنج تن و نیز از پایداری تولید برخوردار است بهترین راهکار برای کسانی که می خواهند باغ جدید گردو احداث کنند استفاده از این نوع نهال است.

مدیر گروه پژوهشی بیوتکنولوژی و فیزیولوژی باغبانی سازمان جهاد دانشگاهی تهران با اشاره به اینکه 10 رقم گردوی خارجی و دو رقم گردوی داخلی به عنوان ارقام مقاوم در مقابل سرما در سطح کشور عرضه می شود بیان کرد: استفاده از نهال پیوندی خطر سرمازدگی باغات گردو را در استان اردبیل رفع می کند.

نصرتی با بیان اینکه ژنوتیپ های خوب مقاوم به سرما در کشور وجود دارد که نیاز به شناسایی و انتقال فناوری دارد افزود:نهال پیوندی تولیدی جهاد دانشگاهی توانسته مشکل سرمازدگی این محصول را رفع کند.

وی گفت: در زمینه گردو می توان در کوتاه مدت از روش پیوند و در بلند مدت از تولید نهال روی پایه رویشی از طریق کشت بافت استفاده کرد.

وی با ابراز تاسف از اینکه ایران جایگاهی در بین صادرکننده های گردوی جهان ندارد اظهار کرد: ایران به عنوان دومین کشور تولید کننده گردو در دنیا به علت عدم توجه به خواسته و سفارش جامعه مصرف کننده خارج از کشور در تولید گردو در این زمینه موفق نیست.

انتهای پیام/ح



برچسب ها: اردبیل ، رفع ، خطر ، سرمازدگی ، باغات ، گردو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.