اهواز؛

تلاش برای ارتقای سطح فرهنگی استان

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان گفت: ضرورت دارد صنایع برای ارتقای سطح فرهنگی استان توجه به بخش کتابخانه ها را در دستور کار خود قرار دهند.

تلاش برای ارتقای سطح فرهنگی استانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،حجت الاسلام والمسلمین سید لطف الله سپهر مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان در دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان که به ریاست شریعتی استاندار خوزستان و با حضور جمعی از مسئولان استانی برگزار شد، با بیان اینکه مقام معظم رهبری دیدگاه ها و تاکیدات بسیاری در خصوص توجه به فرهنگ کتابخوانی و مطالعه دارند که باید به آنها عمل کنیم، اظهار کرد: نهاد کتابخانه های عمومی در این راستا سیاست ها و برنامه های بسیاری خوبی را مدنظر دارد.  

وی با اشاره به اینکه اولین سیاست و شاخص های نهاد در این خصوص در حوزه فضای مطلوب فیزیکی کتابخانه ها و وسایل سرمایشی و گرمایشی و منابع است، افزود: در سال جاری چهار میلیارد ریال از اعتبارات نهاد برای بخش سرمایشی هزینه شده و بیش از ۷۰ درصد نیاز کتابخانه ها در این زمینه برطرف شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان، کتابخانه ها را محل اصلی فعالیت های فرهنگی و اجرایی نهاد کتابخانه های عمومی دانست و اضافه کرد: در این راستا به لحاظ محل احداث کتابخانه ها و برخورداری آنها از بخش کودک، سالن مطالعه، اینترنت و... با توجه به شرایط موجود در وضعیت مطلوبی هستیم و در ارزیابی هایی که از سوی نهاد کتابخانه ها انجام شده، خوزستان جزو پنج استان برتر کشور است.

حجت الاسلام سپهر به وضعیت کتابخانه ها در جذب عضو اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه شرایط ما در جذب عضو در کشور ایده آل نیست و نهمین استان کشور هستیم، گرچه برخی شهرستان های ما در این بخش در حال رشد هستند ولی نیاز است از طریق صدا و سیما، مطبوعات، تریبون نماز جمعه، دانشگاه ها و... در بحث ارتقای عضو کمک کنند.

وی از فعالیت ۴۵۰ کتابدار در ۲۲۰ کتابخانه استان خبر داد و با بیان اینکه بیشترین نیروی انسانی را در میان ادارات فرهنگی خوزستان داریم، تصریح کرد: هر کتابدار باید ۶۲۵ عضو را پشتیبانی کند از این رو به شدت به دنبال این هستیم که مجموعه کتابداران را به لحاظ علمی و آموزشی ارتقا دهیم و آنها همچون یک مشاور به اعضا خدمات دهی کنند.

حجت الاسلام سپهر با اشاره به اینکه منابع قوی، در حوزه کتابخانه ها و جذب عضو تاثیرگذار است، عنوان کرد: نهاد کتابخانه ها ماهانه حدود ۵۰ تا ۱۰۰ عنوان کتاب را به هر کتابخانه بسته به درجه و فعالیت آن تزریق می کند ولی با توجه به نوع سلیقه و تخصص افراد این منابع جوابگو نیست و به خصوص باید در مرکز استان بتوانیم منابع جدید داشته باشیم تا عضو بیشتری جذب شود.


مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان با بیان اینکه در بخش کودک بیشترین مشکل را داریم و با توجه به استقبال زیاد در این بخش ولی از منابع کیفی خوبی برخوردار نیستیم، گفت: در کل کتابخانه های استان بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ جلد کتاب وجود دارد و امسال ۱۰۰ هزار جلدی شدن منابع کتابخانه مرکزی استان را جشن می گیریم.

وی با اشاره به اینکه از سیاست های نهاد کتابخانه های عمومی توجه به بخش آموزش و پژوهش است، ابراز کرد: از مهم ترین برنامه های کتابخانه های عمومی، فعالیت جنبی فرهنگی است که در این بخش اقدامات گسترده ای انجام دادیم و جزو استان های فعال در کشور هستیم.

حجت الاسلام سپهر با بیان اینکه از ۲۲۰ کتابخانه در سطح استان ۱۶۰ کتابخانه نهادی و ۶۰ کتابخانه نیز مشارکتی است که فضایی را در اختیار نهاد گذاشته و ما آن را تجهیز کردیم، افزود: انجمن خیرین کتابخانه ساز استان هم ثبت کردیم و به زودی این انجمن هم فعال می شود.

وی با اشاره به اینکه در بحث تعداد کتابخانه ها بدترین شرایط را در اهواز، حمیدیه و کارون داریم، تاکید کرد: میانگین استان برای هر ۲۲ هزار نفر یک کتابخانه است، در حالی که در اهواز ۳۵ هزار نفر است ولی در این بخش آغاجاری در وضعیت مطلوبی به سر می برد و به ازای هر چهار هزار نفر یک کتابخانه در این شهر وجود دارد.

حجت الاسلام سپهر با بیان اینکه در سرانه عضو، آغاجاری، هویزه و باوی، در سرانه کتاب، آغاجاری، بهبهان و گتوند و هفتگل، سرانه زیربنا، هویزه، آغاجاری و بهبهان و در سرانه کتابخانه آغاجاری، گتوند و مسجدسلیمان رتبه های اول تا سوم را در استان دارند، یاد آور شد: لازم است همه دستگاه های دولتی که کتاب دارند در اختیار اداره کل کتابخانه ها قرار دهند تا اعضا بتوانند از این منابع بهره ببرند.


مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان با تاکید بر اینکه درست است که در برخی شاخص ها جزو استان های برتر هستیم ولی تا رسیدن به چشم انداز آینده فاصله زیادی داریم، گفت: شهرداری ها در بحث نیم درصد به کتابخانه ها همکاری نمی کنند و در سال جاری شهرداری های آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان و رامهرمز هیچ پرداختی به کتابخانه ها نداشتند.

وی با اشاره اینکه اهواز به عنوان مرکز استان به لحاظ توجه به حوزه کتابخانه ها نیازمند کار فرهنگی و برنامه ریزی بیشتری در حوزه کتابخانه هاست، بیان کرد: در این شهرستان ۳۷ کتابخانه داریم و تاکنون بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعتبارات  در اهواز هزینه شده است.

حجت الاسلام سپهر با تاکید بر اینکه اگر قرار است تحولی در بخش کتابخوانی صورت بگیرد باید شهرداری ها همکاری کرده و نسبت به پرداخت نیم درصد کتابخانه ها اقدام کنند، خاطرنشان کرد: کتابخانه های استان نسبت به گستردگی  فراگیری همه استان را در بر می گیرند و برنامه های فرهنگی خوبی را اجرا می کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان از برگزاری سه نشست تخصصی کتاب، طرح نشست کتابخوان، دومین کنگره ملی شعر کتاب، طرح نشست کتابخوان، برگزاری ششمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در سال جاری خبر داد و افزود: در راستای ایجاد مراکز فرهنگی در روستاهای کمتر برخوردار، طرح راه اندازی دو قفسه کتاب در ۲۷ روستا که امکان ایجاد کتابخانه را ندارند با همکاری دهیاری ها و مساجد فاقد کانون اجرا کردیم.


وی با بیان اینکه سال گذشته ۹۰ جلسه نقد و بررسی کتاب، ۱۲ رونمایی کتاب از نویسندگان بومی، برگزاری ۳۰ شب  شعر و... برگزار شد، اضافه کرد: ۳۳ ایستگاه مطالعه در استان فعال است که سال گذشته ۵۷۰ هزار کتاب و امسال ۴۹۰ هزار کتاب به امانت رفت که بخشی از آنها برگشت داده شدند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان تصریح کرد: در دولت یازدهم ۱۷ پروژه کتابخانه در استان و شهرستان هایی چون اهواز، حمیدیه، خرمشهر، کارون، رامشیر، ایذه، شادگان، گتوند، باوی، شوشتر، آبادان کلنگ زنی شد که پنج باب در هفته دولت افتتاح شد و چهار باب هم آماده افتتاح است و نیاز به تجهیزات دارد.

حجت الاسلام سپهر با تاکید بر اینکه صنایع خوزستان همچون نفت تاکنون هیچ کمکی به کتابخانه ها نداشته اند که ضرورت دارد برای ارتقای سطح فرهنگی استان توجه به بخش کتابخانه ها را در دستور کار خود قرار دهند، ابراز کرد: امیدواریم با ارتقای طرح ها شاهد افزایش کمی و کیفی کتابخانه های عمومی در سطح استان باشیم.
انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.