باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

پیچیدگی پیوند زوجین و تهدید سلامت جامعه/نهضت فراگیر ازدواج چگونه محقق می‌شود؟

کارشناسان و صاحب نظران اجتماعی معتقدند حصول نهضت فراگیر ازدواج،مستلزم زنجیره ای از اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری و تغییر نگرش مردم و مسئولان به این اصل حائز اهمیت است.

پیچیدگی پیوند زوجین و تهدید سلامت جامعه/نهضت فراگیر ازدواج چگونه محقق می‌شود؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در دنباله سلسله گزارش های تبیین و واکاوی سیاست های کلی خانواده به بند چهارم این نقشه راه جامع می پردازیم.

در ذیل این بند بر لزوم ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان برای همه دختران و پسران و افراد در سنین مناسب ازدواج و تشکیل خانواده و نفی تجرد در جامعه با وضع سیاست های اجرایی و قوانین و مقررات تشویقی و حمایتی و فرهنگ سازی و ارزش گذاری به تشکیل خانواده متعالی بر اساس سنت الهی تاکید می شود.

با نگاه و تاملی دقیق تر در این بند از سیاست های ابلاغی،به روشنی در می یابیم که با تاکید بر نهضت ملی و فراگیر ازدواج،تمامی ارکان و عناصر جامعه اعم از مسئولان خرد و کلان، مردم، گروه ها، طبقات و لایه های متعدد اجتماعی ،هر کدام موظف به ایفای نقش برای تسهیل این امر خطیر هستند.

صدیقه نوبهار،کارشناس مسائل اجتماعی و علوم رفتاری در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به لزوم اقدامات جدی سخت افزاری و نرم افزاری برای هموار شدن مسیر ازدواج و تحقق آن با سهولت هر چه بیشتر اظهار داشت:به واقع تاکید بر نهضت ملی و فراگیر ازدواج مویداین امر است که تمامی آحاد جامعه به فراخور نقش،جایگاه و توانمندی که از آن برخوردار هستند باید برای تحقق ازدواج آسان در میان جوانانی که در سن ازدواج قرار دارند،تلاش و اهتمامی مضاعف را لحاظ کنند.

وی افزود:به واقع با مطرح شدن این رویکرد،هیچ دستگاه و نهادی نمی تواند نسبت به این امر خطیر سلب مسئولیت کند،آنچنان که می طلبد مردم و گروه های اجتماعی نیز نگرش و دید خود را نسبت به ازدواج تغییر دهند و برای حصول و تسهیل این امر خطیر تلاش کنند.

نوبهار گفت:باید از سطحی نگری و نگاه تک بُعدی به مقوله ازدواج پرهیز شود و برای تحقق این رویکرد،می طلبد از هر گونه مانع تراشی غیر معقولانه و غیر منطقی در پیوند جوانان پرهیز شود.

این روانشناس و کارشناس علوم رفتاری عنوان کرد:برخی،تمامی مسئولیت دشوار شدن ازدواج را بر دوش مسئولان و دولتمردان قرار می دهند،در حالی که منطق ایجاب می کند تا برای رفع این معضل ابتدا از خود شروع کنیم و مسیر پیوند زوجین را با موانع و چالش هایی جدی همگام و همراه نسازیم.

وی افزود:انتظارات بی جا،تجمل گرایی واشرافی گری،تاکید بر کامل بودن تمامی امکانات در ابتدای زندگی،چشم و هم چشمی ها و رقابت های درون خانوادگی و درون فامیلی از نمونه آفت ها و آسیب های جدی ازدواج آسان است که متاسفانه امروزه دامنگیر بسیاری از دختران،پسرانِ جوان و بخصوص والدین و خانواده های آنها شده است.

نوبهار گفت:البته این نافی مسئولیت ارگان ها و دستگاه های دولتی،اجرایی نیست و آنها نیز باید برای حصول هرچه بیشتر ازدواج به فراخور امکانات و اختیاراتی که برای آنها تعریف شده و می شود اقدام کنند اما در مقام عمل برخی کاستی ها،نارسایی ها و ناهماهنگی هایی احساس می شود که چندان زیبنده و شایسته به نظر نمی رسد.

این کارشناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:به عنوان نمونه  بعضا شاهد هستیم برای پرداخت وام ازدواج به عنوان یک ضرورت و تسهیلات مصوب شده کشور،آنچنان سختگیری می شود که  برخی زوج ها عطای تسهیلات بانکی را به لقایش بخشیده اند و این در نقطه مقابل ازدواج آسان و تسهیل زمینه و بستر شکل گیری خانواده محسوب می شود.

وی افزود:به واقع باید گفت،حصول ازدواج آسان و تحقق نهضت ملی و فراگیر ازدواج و تشکیل خانواده مستلزم مجموعه ای از اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری در حوزه ها و ابعاد گوناگون است که بدون اعمال و اجرا و عملیاتی شدن آن،نمی توان آنچنان که شایسته و بایسته است به این توفیق سازنده و راهگشار(بند چهارم سیاست های کلی خانواده)نائل شد.

*دشوار ساختن و پیچیدگی پیوند زوجین،سلامت جامعه را تهدید می کند

برخی از کارشناسان معتقدند هر آنچه مسیر ازدواج با پیچیدگی و دشواری همراه شود به همان میزان جوانان و نهاد خانواده آسیب می بیند.

به واقع بستر سازی برای ازدواج آسان،از بروز بسیاری آسیب های اخلاقی و اجتماعی پیشگیری می کند و حصول این امر،متضمن سلامت اجتماعی و اخلاقی جامعه خواهد بود.

عبدالکریم شُرَکایی،روانشناس و کارشناس امور خانواده در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به مطلب فوق عنوان کرد:تحکیم بنیان خانواده،ضرورت جدی جامعه ایرانی محسوب می شود و هر آنچه دراین عرصه،با نقصان و نارسایی مواجه شویم،فرهنگ و اخلاق اجتماعی با بحران و چالش های عمیق تری روبرو خواهد شد که این آفت و آسیب،تمامیت و کلیت جامعه را به مخاطره می اندازد.

وی افزود:تهدیدات فرهنگی،متوجه قشر و طیف خاصی از جامعه نیست و به مثابه هوایی که تمامی گروههای اجتماعی در آن تنفس می کنند،تمامی لایه های اجتماعی را با خود درگیر می سازد و یکی از راهکارهای مقابله و مصونیت در برابر این تهدید،تحکیم بنیان خانواده و آسان سازی امر ازدواج است.

این روانشناس و کارشناس امور خانواده در خاتمه یاد آور شد:بنا بر همین ضرورت ، با نگاهی دقیق به سیاست های ابلاغی خانواده در می یابیم که اصلی ترین تاکید در این  نقشه راه،بر تحکیم بنیان خانواده متمرکز شده و می طلبد با چنین اوصافی،با ایجاد مشوق های انگیزه بخش،هراس از ازدواج زدوده شود که آسان سازی این امر بدون لحاظ شدن عزمی ملی و همگانی برای تسهیل بسترسازی ازدواج  میسر نخواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
ارزون کنن مردم میدونن چطوری ازدواج کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
کاش فقط مشکل کار بود.
خونه باید داشته باشی .خانواده دختر بیش از حد توقع دارن چ فایده .باید از ی جا شروع کرد زندگی رو.......
بیخیال .هرکی دوس داره پیر و.فرسوده شه تو این دوره بره زن بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
راستی یاد رفتم بگم ...
با مدرک فوق لیسانس مدیریت دولتی ، کارمند وزارت خونه هستم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
من 32 سالمه هنوز نتونستم ازدواج کنم ، شغل ثابت دارم با حقوق پایین ، انقد خانواده دخترا سخت میگیرن که اصن پشیمون شدم!!!
بنظرم باید فرهنگ سازی بشه تا خانواده ها انقد سخت نگیرن
البته از شانس بد ما مسائل اقتصادی ، گرونی و ... کاری کرده که اصلا جرئت نمیکینی پا پیش بذاری!
با این حقوق فقط خودم می تونم زندگی کنم!!!
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۳۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
همه ش تقصیر پسراس که دخترا و خانواده هاشون اینقدر پر توقع شدن .باید نرفت خواستگاری تا دختراشون بمونن رو دستشون حالشون جا بیاد خخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
هی میگین ازدواج ساده ازدواج ساده آقا وقتی کار نیست حتی نمیشه ازدواج ساده داشت. به جای ازدواج ساده بگید سربازی ساده بگید کار پیدا کردن ساده......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
نبود شغل نبود درامد ثابت و به اندازه گرونیه مسکن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
من 30 سالمه هنوز نمیتونم ازدواج کنم چون کار ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
تو باز خوبه،من بیستو شیش سالمه پرستارم زن بهم نمیدن میگن پرستاریم شد شغل!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
اگر مسئولین شغل و در آمد خوب برای جوانان در نظر بگیرنند جوانان ما ازدواج میکنند .اکثر جوانان ما به خاطره این دومشکل شغل ودرآمد در عذابند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
98% مشکلات مربوط به نداشتن شغلی با درآمد ثابت برای جوان هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
با این وضع گرونی و تجملات دیگه ازدواج سخت تره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
اگر کار داشتم ازدواج میکردم.
آخرین اخبار