اهواز؛

عقب ماندگی تعاونی ها از برنامه پنجم توسعه

سهم بخش تعاون از اقتصاد کشور در برنامه پنجم توسعه 25 درصد تعریف شد اما اکنون این رقم 5 درصد است که نشانگر عقب‌ماندگی بسیار زیاد بخش تعاون از برنامه پنجم توسعه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی با بيان اين‌كه حل بسیاری از مشکلات تعاونی‌ها نیازمند عزم جدی است، گفت: غیرفعال بودن 50 درصد تعاونی‌های کشور خبر خوبی نیست و باید در کنار تأسیس تعاونی‌های جدید به فکر فعال کردن مجدد تعاونی‌های غیرفعال باشیم.

اقبال محمديان در همایش تعاونی‌های برتر، با گرامیداشت هفته تعاون اظهار کرد: به دلیل وجود صنایع بزرگ در استان نسل جوان ما اشتغال را در استخدام در شرکت‌های نفت، پتروشیمی و گاز می‌بیند.

وي افزود: بنابراین اگر قصد تحقق اقتصاد مقاومتی در خوزستان وجود دارد، باید فرهنگ کار تغییر یابد. به علت شرایط آب و هوایی استان سرمایه‌گذاران میل و رغبتی جهت فعالیت در خوزستان ندارند و باید زمینه‌ها و بسترهای لازم را برای سرمایه‌گذاران فراهم کنیم.

محمدیان خاطرنشان کرد: طبق اصل 44 قانون اساسی نظام اقتصادی ما شامل اقتصاد دولتی، اقتصاد خصوصی و اقتصاد تعاون می‌شود. سهم بخش تعاون از اقتصاد کشور در برنامه پنجم توسعه 25 درصد تعریف شد اما اکنون این رقم 5 درصد است که نشانگر عقب‌ماندگی بسیار زیاد بخش تعاون از برنامه پنجم توسعه است.

وی با بیان این‌که انتظار می‌رود در کنار حمایت از تعاونی‌ها، دولت زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در خوزستان را فراهم کند، عنوان کرد: جذب نیروهای غیربومی توسط شرکت‌های غیربومی که در خوزستان فعالیت می‌کنند درد مشترک تمام ما است و در این راستا پیشنهاد دادیم تا مناقصات پروژه‌های درون استان که در سطح ملی برگزار می‌شد، از اين به بعد در سطح خوزستان و با اولویت دادن به شرکت‌های بومی برگزار شود.

نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پیگیر پر کردن سمت‌ها و منصب‌های خالی در سیستم اداری خوزستان هستیم زیرا با رفتن هر فرد از یک منصب، در صورت عدم صدور مجوز جذب برای آن سمت در پایان دوره، فرصتی را از دست می‌دهیم.

محمدیان گفت: در مجلس شورای اسلامی در زمينه بازنشستگی در حال پیگیری هستیم تا شرایط سابقه کاری جایگزین شرایط سنی شود و بیش از 90 درصد نمایندگان این مورد را امضا کرده‌اند كه قطعاً بازنگری و اصلاح قانون بازنشستگی باعث حل مشکلات اشتغال جوانان استان خواهد شد.

 ‫وی همچنین از اصلاح و بازنگری مواد 38 و 39 قانون مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون تخصصی عمران خبر داد.

همچنین در این همايش مرتضی رخیصی، رئیس اتاق تعاون خوزستان با بیان این‌که باید بخش تعاون را باور کرد، گفت: باید خودباوری را از خودمان شروع کنیم تا دیگران نیز به بخش تعاون باور داشته باشند. ظرفیت‌های بسیار خوبی برای فعالیت تعاونی‌های استان وجود دارد اما نیاز است که مسئولین، بخش تعاون را باور کنند.

انتهاي پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.