شیراز؛

کاهش آب چاه ها در دشت های قیروکارزین

افزایش عمق چاه های آب کشاورزی در قیروکارزین زنگ خطر جدی را برای کشاورزان و باغداران منطقه به صدا در آورده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ شاهسوندی مدیر منابع آب شهرستان قیروکارزین گفت: بر اثر خشکسالی و برداشت بی رویه، عمق چاه های آب کشاورزی شهرستان قیروکارزین به 350 متر رسیده است.
مهدی شاهسوندی افزود: برای مدیریت مصرف آب، ثابت ماندن سطح آب های زیر زمینی و حفظ و تعادل آبخوان ها نصب کنتورهای هوشمند بر چاه های آب در حال اجراست .
وی با بیان اینکه تاکنون 480 حلقه چاه دارای پروانه بهره ‌برداری در این شهرستان به کنتور هوشمند آب و برق مجهز شده اند ادامه داد: با نصب این کنتور ها میزان بهره ‌برداری هر چاه مشخص و پس از اتمام سهمیه مجاز بهره‌ برداری، برق چاه به ‌صورت خودکار قطع می شود.  .
 وی تعداد چاه های عمیق و نیمه عمیق شهرستان قیروکارزین را پنج هزار و 152 حلقه برشمرد و افزود: سالانه از این تعداد چاه بیش از 438 میلیون متر مکعب آب برداشت می شود.
شاهسوندی بیان کرد: به دلیل برداشت های بی رویه چاه های آب کشاورزی از منابع آب زیر زمینی، تمام دشت ها با افت سطح آب زیرزمینی و کاهش حجم مخزن روبرو شده اند.
مدیر منابع آب شهرستان قیروکارزین با بیان اینکه دشت های قیر وکارزین، هنگام باروس و مبارک آباد، افزر و کردیل به ترتیب از سال 84 از سوی وزارت نیرو ممنوعه اعلام شده است، تصریح کرد: در صورت ادامه بهره برداری های بیش از اندازه و تداوم خشکسالی حداکثر تا 20 سال آینده این دشت ها بطور کامل خشک می شود.
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار