آخرین تلاش اوباما برای متعادل‌سازی روابط آمریکا با آسیا

رئیس‌جمهور آمریکا در سفر به لائوس برای متعادل‌سازی روابط این کشور با آسیا اقدام کرد.

آخرین تلاش اوباما برای متعادل‌سازی روابط آمریکا با آسیا
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تایم، نشست منطقه‌ای در «لائوس» آخرین شانس «باراک اوباما،» رئیس‌جمهور آمریکا برای برقرای ارتباط دوستانه با این کشور پیش از اتمام دوران ریاستش بود. این نخستین سفر اوباما و تمام همتایانش در زمان ریاست‌شان به لائوس است؛ اما سیاست خارجه آمریکا هنوز هم گوشه چشمی به این کشور دارد. 

نیروهای آمریکایی در طول جنگ ویتنام به طور سِری 2 میلیون تُن مهمات را بر سر 7 میلیون شهروند لائوس ریختند. بمب‌های خوشه‌ای که منفجر نشده‌اند هنوز هم در لائوس به مرگ شهروندان منجر می‌شوند.

اوباما در نشست انجمن ملل آسیای جنوب شرقی گفت: «با توجه به گذشته ما در لائوس، آمریکا تعهد اخلاقی برای التیام این کشور دارد.» وی همچنین از اختصاص 90 میلیون دلار در سه سال به خنثی کردن مهمات مذکور خبر داد. اما تلاش اوباما برای رسیدن به تعادل و توازن در آسیا با چالش‌های جدیدی روبرو شد. برای مثال، رئیس‌جمهور فیلیپین به اوباما فحاشی کرد و در پی آن ملاقات این دو مقام لغو شد.

کاخ سفید که در سال 2012 با کسری بودجه مواجه شده بود، برنامه خود را برای تنظیم روابط نظامی، سیاسی و اقتصادی با آسیا اعلام کرد. اما با گذشت 4 سال، درگیری و تنش در دریای جنوبی چین، تثبیت استبداد در جنوب شرقی آسیا و تنها تلاش برای برقراری روابط تجاری نتیجه برنامه‌های آمریکا است.

کاخ سفید برای دستیابی به اهداف مورد نظرش در ماه مه یک تحریم اسلحه 50 ساله بر ویتنام را لغو کرد. آمریکا در خصوص عراق و افغانستان نیز  هزینه‌کردِ نظامی را کاهش داد. سنگاپور و شرق مالزی نیز میزبان کشتی‌های آمریکایی هستند.

اگر «هیلاری کلینتون،» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پس از اوباما عهده‌دار وظایف وی شود، با میراث مشکل‌ساز آمریکا در آسیا مواجه خواهد بود. آمریکا در لائوس، کامبوج، ویتنام و اندونزی به اقداماتی دست زده که برای جبران آن باید تلاش کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۵
آقای اوباما ، خوب دنیا را به هم ریختی و داری حکومت پلید آمریکا را به یک باند پلید جدید تحویل می دهی .
آخرین اخبار