ترکیه خواستار کاهش تنش ها با آلمان است

وزیر امور خارجه ترکیه از تمایل این کشور در خصوص کاهش تنش ها با آلمان خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه از حل و فصل اختلاف نظر آلمان - ترکیه به شرط این که برلین به تلاش های دیپلماتیک اخیر خود مهر تایید بزند، سخن گفت.

وزیر امور خارجه ترکیه به روزنامه دی ولت گفت: «در صورتی که آلمان به رویکرد کنونی خود ادامه دهد ما آن موقع به این موضوع فکر خواهیم کرد.»

وی در پاسخ به سئوالی درباره تنش بین برلین و آنکارا درباره بحران مهاجران تهدید کرد: «در صورتی که آلمان تلاش کند با ترکیه بد رفتاری کند چنین اتفاقی روی نخواهد داد.»

مجلس سفلی پارلمان آلمان دوم ژوئن با تصویب قطعنامه ای کشتار ارامنه را در دوره امپراتوری عثمانی در سال 1915  به رسمیت شناخت و خشم مقامات ترکیه را بر انگیخت. 

ترکیه در واکنش به این اقدام با بازدید نمایندگان پارلمان آلمان از پایگاه نظامی اینجرلیک در جنوب ترکیه مخالفت کرد. سربازان آلمانی حاضر در مبارزه علیه داعش در پایگاه اینجرلیک مستقر هستند.

در حالی که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه ماه ژوئیه از آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان خواسته بود به صورت علنی از این قطعنامه فاصله بگیرد مرکل روز جمعه اعلام کرد قطعنامه پارلمان ویژگی الزام آور ندارد.

این اظهارات بعد از آن صورت گرفت که سخنگوی آنگلا مرکل و وزارت امور خارجه آلمان از عبارات یکسان استفاده کردند و مطبوعات آن را به عنوان شیوه ای برای جلب رضایت آنکارا در چشم پوشی از تصمیم ترکیه درباره اینجرلیک توصیف کردند.
به علاوه صدر اعظم آلمان روز یکشنبه بعد از دیدار با رجب طیب اردوغان در حاشیه نشست گروه بیست در شهر هانگجو چین گفت: «من فکر می کنم که ما در روزهای آتی خبرهای خوبی درباره این درخواست کاملا قابل توجیه خواهیم شنید.»

در همین حال محورهای مورد اختلاف متعددی وجود دارد، ترکیه به ویژه تهدید کرده است در صورتی که شهروندان این کشور از روادید شنگن معاف نشوند از اجرای توافقنامه با اتحادیه اروپا برای مقابله با موج ورود آوارگان و مهاجران خودداری خواهد کرد.

با این حال آنکارا همچنان از اجرای برخی شروط کشورهای اروپایی برای برخورداری از معافیت روادید خودداری می کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار