ایلام؛

همایش محمد رحیم خان کُرد، فرصتی برای تقویت همبستگی و همگرایی

استاندار ایلام گفت: همایش محمد رحیم خان کُرد، فرصتی برای تقویت همبستگی و همگرایی اقوام است و فراموش کردن مفاخر و مشاهیر گمنام، واگرایی جامعه را به دنبال دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، استاندار ایلام در آئین اختتامیه نخستین همایش منطقه ای فرهنگی ادبی بزرگداشت محمد رحیم خان کُرد در شهرستان آبدانان با اشاره به اینکه فرهنگ و اندیشه هر منطقه، پیشینه تاریخی دارد، گفت: محمد رحیم خان کُرد به عنوان یکی از ادبا و مفاخر این منطقه به عنوان پیشینه ذهنی، فرهنگی و تاریخی شهرستان آبدانان است که می بایست با حمایت از برگزاری چنین همایش هایی، به همبستگی و همگرایی استانی و منطقه ای کمک کرد تا مشکلات زیر ساختی همچون راه ها باعث واگرایی اقوام منطقه و دوری آن ها از هم نشود.

محمدرضا مروارید افزود: شهرستان آبدانان از گذشته تا کنون در زمینه های علمی، ادبی، فرهنگی و هنری مفاخر ارزشمندی داشته که بزرگداشت این مفاخر ضمن تقویت روحیه ملی و مذهبی زمینه همبستگی و اتحاد استانی و ملی را فراهم می کند.

وی در ادامه با بیان اینکه با پیشرفت اطلاعات، حکومت ها نمی توانند دخل و تصرفی در واقعیت های جامعه داشته باشند، افزود: در بعضی سریال ها همچون معمای شاه که در حال پخش از شبکه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است برخی صحنه هایی وجود دارد که مبنای تاریخی ندارد.

مروارید خاطرنشان کرد: حکومت ها باید عملکردهای مثبت حکومت ماقبل خود را ارج نهند و بجای اینکه از کلماتی همچون ضد ادبیات، فرهنگ و مذهب استفاده کنند باید به تقویت روابط اقوام بپردازند.

مروارید افزود: حکام این مناطق کسانی بوده اند که از نظر مرزداری مشخص و در دین داری شهرت بوده اند به طوری که در طول تاریخ تنها جایی که دشمنان نتوانسته اند در آن نفوذ کنند همین مرزهای غربی در ایلام بوده است.

نماینده عالی دولت در استان ایلام در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه اسناد خطی و معتبر از مافخر و مشاهیر کمتر در دسترس می باشد، بیان کرد: اگر اسناد خطی و معتبر شخصیت های برجسته ای همچون محمدرحیم خان کُرد در جامعه کم باشد، باید کارهای عام المنفعه و خدمات ارزنده آنان سینه به سینه برای نسل های آینده بازگو شود تا هیچ گاه غبار فراموشی بر چهره مفاخر منطقه ننشیند.

مروارید گفت: باید اسناد و شواهد را جمع آوری کرد تا  مفاخری که داریم فراموش نشوند، در این منطقه که دسترسی با نقاط مرکزی نداشته اند افرادی این گونه رشد می کنند که با سواد و با فهم بوده اند و با کلماتی اندک مجالس صلح برقرار کرده اند.


انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.