به لطف ترامپ؛

وزیر دارایی مکزیک استعفا کرد

وزیر دارایی مکزیک پس از کمک به بازدید ترامپ از این کشور، از سمت خود استعفا کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از واشینگتن پست، دفتر وزیر دارایی مکزیک اعلام کرد این وزیر که طراح اصلی بازدید دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از مکزیک بود، استعفا کرده است.

برای استعفای «لوئیس ویده گارای،» دلیلی مطرح نشده است. اما این استعفا یک هفته پس از آن صورت گرفت که دونالد ترامپ در کنار «انریکه پنیا نیتو» رئیس جمهور مکزیک دیده شد. این دیدار، بازتاب های بسیار منفی داشت و آن را مایه سرشکستگی رئیس جمهور مکزیک می دانند.

بسیاری از مکزیکی ها خشم خود را از میزبانی ترامپ اعلام کردند زیرا وی قول داده بین آمریکا و مکزیک، دیوار بکشد و مانع ورود مکزیکی ها شود و میلیون ها مهاجر را از آمریکا اخراج کند.

پنیا نیتو قرار بود روز چهارشنبه با خبرنگاران دیدار کند. «خوزه آنتونیو وده،» وزیر توسعه اجتماعی مکزیک و وزیر سابق امور خارجه این کشور، به عنوان جانشین ویده گارای معرفی شده است.

تصمیم به دعوت از ترامپ و استقبال تقریبا رسمی از او، باعث دو دسته شدن دولت مکزیک شده است. مخالفان، با انتقاد از مواضع ضد مکزیکی ترامپ، دیدار او را مایه تحقیر کشور خود می دانند.

برخی اعضای کابینه مانند وزیر امور خارجه، مخالف دیدار ترامپ از مکزیک هستند. اما ویده گارای و دیگران، معتقدند دیدار ترامپ از مکزیک، از منافع این کشور دفاع خواهد کرد و بازارهای مالی مکزیک که از پیروزی ترامپ نگران بودند را آرام می کند.

پنیا نیتو از زمان این دیدار، تحت فشار شدیدی قرار داشته است زیرا ترامپ در تبلیغات خود، مواضعی ضدمهاجران و ضد مکزیکی ها دارد. مخالفان دیدار ترامپ از مکزیک، قرار است در روز 15 سپتامبر، یک روز مانده به روز استقلال مکزیک، راه پیمایی کنند و خواستار کناره گیری پنیا نیتو شوند.

در ابتدای دوران ریاست جمهوری پنیا نیتو در سال 2012، ویده گارای، شناخته شده ترین عضو گروه فن سالاران جوان و باانگیزه ای بود که برای احیای اقتصاد و جامعه مکزیک، تلاش کرد و تفکر اصلاح طلبی را در حزب انقلاب قانون اساسی نهادینه کرد.

هنگامی که پنیا نیتو فرماندار مکزیک بود، ویده گارای نیز مسئول امور مالی و همچنین مسئول ستاد وی بود.

در دوران وزارت ویده گارای، اقتصاد مکزیک بسیار ناپایدار بود و ارزش پول آن کاهش داشت. سقوط شدید بهای نفت به اقتصاد مکزیک ضربه زد و برنامه او برای سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت برای اولین بار پس از دهه ها را با شکست مواجه کرد.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار