ضرورت افزایش بودجه نظامی آمریکا از نظر دونالد ترامپ

سی‌ان‌ان اعلام کرد بودجه نظامی آمریکا حدود ششصد میلیارد دلار است که بیشترین بودجه نظامی جهان است.

ضرورت افزایش بودجه نظامی آمریکا از نظر دونالد ترامپ
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، تام فورمن، تحلیلگر این شبکه گفت: «دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شب گذشته از ضرورت افزایش بودجه نظامی آمریکا سخن گفت و اینکه شمار نیروهای نظامی و شناورها و زیردریایی ها و هواپیماهای ارتش آمریکا افزایش یابد. البته ترامپ به صورت دقیق نگفت که افزایش بودجه نظامی آمریکا باید به چه میزان باشد. سخنان ترامپ ناظر به این سخن بود که ارتش آمریکا تا چه اندازه از سطح لازم عقب تر است. ترامپ می گوید ارتش آمریکا به کوچکترین ارتش تاریخ این کشور از سال هزار و نهصد و چهل تبدیل شده و نیروی دریایی آمریکا نیز به کوچکترین میزان از سال هزار و نهصد و پانزده رسیده است. به نظر ترامپ، نیروی هوایی آمریکا نیز به کوچکترین نیروی هوایی آمریکا از سال هزار و نهصد و چهل و هفت تاکنون تبدیل شده است.» 

وی گفت: «این آمار که ترامپ از آن سخن می گوید بسیار تکان دهنده است. اما برای روشن شدن مسئله باید به برخی از آمار واقعی نگاه کرد. در حال حاضر، تعداد نیروهای مسلح در نیروی زمینی آمریکا یک میلیون و پانزده هزار نفر است.  شمار نیروها در نیروی هوایی و دریایی و تفنگداران آمریکا نیز یک میلیون و نود و هفت هزار نفر است. اگر این دو رقم را با هم جمع و با دوران جنگ جهانی دوم مقایسه کنیم معلوم است که این رقم نهایی از تعداد نیروهای آمریکا در زمان جنگ جهانی دوم کمتر است. در آن زمان، حدود شانزده میلیون نفر در همه بخشهای نیروهای مسلح آمریکا خدمت می کردند. نگاهی به وضع نیروی دریایی آمریکا نیز تاحدودی گویا است. در سال دو هزار و پانزده، تعداد شناورهای آمریکایی ، دویست و هفتاد و یک فروند شناور بزرگ بود. در سال هزار و نهصد و پانزده، تعداد شناورهای بزرگ آمریکا دویست و سی و یک فروند بود. در دوران جنگ جهانی دوم تعداد شناورهای ارتش آمریکا، شش هزار فروند بود. ترامپ در سخنانش به این آمار اشاره ای دارد اما به این نکته اشاره نمی کند که استفاده از فناوری های پیشرفته چه تغییراتی را در توان نیروهای نظامی به همراه داشته است. استفاده از سامانه های پیشرفته تسلیحاتی سبب تقویت نیروی نظامی می شود در نتیجه لازم نیست از نیروهایی به اندازه گذشته استفاده شود بنابراین شمار عظیمی از نیروها از رده خارج می شوند. بدین ترتیب، مقایسه هایی که ترامپ درباره توان نظامی آمریکا در حال حاضر با گذشته انجام می دهد درست نیست زیرا مقیاس‌های متفاوتی برای این مقایسه مطرح است. بنابراین ، با آنکه آمار و ارقامی که ترامپ از آنها سخن می گوید درست است اما سخنان او کاملا گمراه کننده است.»

فورمن در ادامه افزود: «هزینه نظامی آمریکا نیز به تنهایی برابر با هزینه نظامی نه کشوری است که پس از آمریکا، بیشترین هزینه های نظامی را دارند. هزینه های نظامی ژاپن، آلمان و کره جنوبی حدود چهل و یک میلیارد دلار است. هزینه نظامی انگلستان حدود پنجاه و شش میلیارد دلار است. بودجه نظامی روسیه، شصت و شش میلیارد دلار است. بودجه نظامی چین نیز دویست وپانزده میلیارد دلار است. بودجه نظامی آمریکا حدود ششصد میلیارد دلار یا به بیان دقیق پانصد و هفتادو نه میلیارد دلار است که از این نظر، در صدر جهان قرار دارد. این رقم معادل مجموع بودجه نظامی نه کشور دیگری است که پس از آمریکا قرار دارند.»


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار