ارومیه؛

صدور 1186 فقره پروانه تاسیس و بهره‌برداری صنایع کشاورزی

تا پایان سال 94 در استان تعداد یک هزار و 186 فقره جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری صنایع کشاورزی صادر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، مدیر صنایع کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: آذربايجان غربي داراي توانمندي‌هاي بالقوه و بالفعل در بخش کشاورزی بوده به طوری که سالانه 420 هزار و 881 تن شیر در استان تولید می‌شود که این میزان تولید جوابگوی ظرفیت کارخانجات فرآورده‌های لبنی نبوده، این استان با دارا بودن 56 واحد فرآورده لبنی ظرفیتی بالغ بر 654 هزار و 582 تن برای تبدیل شیر به انواع فرآورده‌های آن دارد که به دلیل کمبود ماده اولیه با ظرفیت 65 درصد به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

پرویز تومرایی تصریح کرد: این استان با دارا بودن 70 واحد فرآوری و بسته‌بندی غلات سالانه حدود يك ميليون و 687 هزار و 749 تن محصول فرآوری شده تولید می‌کند، حبوبات شامل نخود، لوبیا، عدس و... بوده كه به روش‌های مختلفی فرآوری می‌شوند اما عمده تولید در این بخش مربوط به بسته‌بندی حبوبات است که در استان 35 واحد سالانه حدود 80 هزار و 80 تن انواع حبوبات را بوجاری و بسته‌بندی می‌کنند.

تومرائی تاکید کرد : بیش از 446 گونه گیاه دارویی در استان رویش می‌کند كه بیش از 90 درصد این گیاهان به صورت خودرو هستند، شاخص‌ترین عرقیات گیاهی در استان بید مشک و بادرنجبویه بوده ولی گیاهان دارویی دیگری از جمله نعناع، گل سرخ، مریم گلی، ورزه و... نیز هستند که لزوم راه‌اندازی واحدهای بزرگ اسانس‌گیری در استان را ضروری می‌سازد، در حال حاضر در استان سالانه 26 واحد تولیدی عرقیات، تولید اسانس و عصاره گیاهی و بسته‌بندی گیاهان دارویی به ظرفیت 91 هزار تن و جذب مواد خام 107 هزار تن فعاليت دارند.

وی ادامه داد: یکی از صادرات کشور ایران به دیگر نقاط دنیا، عسل بوده كه آذربایجان غربی با تولید سالانه 20 هزارتن عسل، رتبه نخست در تولید عسل در کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیر صنایع کشاورزی آذربایجان غربی از صدور 204 واحد دارای پروانه بهره‌برداری به ظرفیت 601 هزار تن و جذب مواد خام 702 هزار تن و اشتغال‌زايي 2 هزار و 285 نفر در محصولات زراعی، باغی، دام و طیور و شیلات تا پایان سال 94 خبر داد و گفت: 982 فقره نیز جواز تأسیس صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی از 10 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است که در صورت اعطای تسهیلات فرصت پیوستن این واحدها به ناوگان واحدهای بهره‌برداری و جذب مواد خام استان امکان پذیر خواهد شد.

تومرایی اظهار کرد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری سال 95 را سال " اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل" نام‌گذاری فرموده‌اند لذا برا ی تحقق این مهم مدیریت صنایع کشاورزی با توجه به ابلاغ برنامه اجرايي سال 95 از طرف وزارت متبوعه، با گذشت پنج ماه از سال جاري بالاي 60 درصد از برنامه‌های پیش‌بینی شده را در راستای جذب مواد خام استان محقق نموده است.

وي خاطرنشان كرد: با پیگیری و مکاتبات انجام شده در راستای اجرايي نمودن قانون تمرکز وظائف بین وزارتین جهاد کشاورزی و صنعت، معدت و تجارت پرونده 350 واحد سردخانه از سازمان صنعت، معدن و تجارت به سازمان جهاد کشاورزی منتقل و کارسازی لازم بر روی پرونده‌های مذکور در حال انجام بوده و پیش‌بینی می‌شود روند انتقال کامل پرونده‌ها مصوب گردیده برابر مصوبه هئیت وزیران تا پایان سال انجام خواهد شد.

تومرایی ادامه داد: در راستای بروزرسانی تعداد و ظرفیت واقعی سردخانه‌های موجود استان اقدام به شناسایی 319 واحد سردخانه به همراه ظرفیت واقعی آنها گردید که این مهم در راستای تصمیم‌گیری در زمینه ایجاد و توسعه سردخانه‌های استان کمک موثری می‌نماید.

مدیر صنایع کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: در راستای صادرات سیب استان اقدامات خوبی با بخش‌های تخصصی سازمان و تشکل‌های خصوصی استان جهت ساماندهی سیب و ایجاد زمینه‌های لازم برای سورت و بسته‌بندی و برندسازی سیب استان انجام شده کهامید است با تلاش جمیع دست‌اندرکاران بخش‌های دولتی و خصوصی مرتبط با موضوع شاهد به بار نشستن زحمات قشر وسیعی از باغداران و سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی باشیم.

تومرایی اعلام کرد: طی سال جاری مدیریت صنایع با صدور 12 فقره پروانه بهره‌برداری به ظرفیت اسمی سالیانه 51 هزار تن مواد اولیه و ایجاد اشتغال برای 117 نفر و صدور جواز تاسیس به تعداد 27 فقره، 80 درصد برنامه پیش‌بینی شده در اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشیده است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.