یزد؛

اختصاص 2 هزار هکتار سطح زیرکشت یزد به زیتون

سطح زیرکشت فعلی زیتون استان یزد، 2 هزار و 825 هکتار است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛سید جمال سجادی‌‌پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد اظهار داشت: زیتون از جمله محصولات زراعی است که با وضعیت آب و هوایی و خاک استان سازگاری دارد اما با این وجود گرمای زودرس موجب کاهش محصول زیتون در یزد شد.

سجادی‌‌پور افزود: تأثیرگذاری خشکسالی بر دیگر باغات هم محسوس بوده اما با توجه به اینکه زیتون تحمل بیشتری دارد، در سال‎جاری فقط گرمای زودرس باعث ریزش گل‎های زیتون شده و کاهش محصول از گرمای زودرس، بیشتراز سرما و خشکسالی بوده‎است.

وی با اشاره به اهمیت کنترل دما بر محصول زیتون و نهال‌های آن گفت: در زمان گل‌دهی زیتون، درجه حرارت نباید بیشتر از 30 درجه شود چرا که زیتون درختی مدیترانه‎ای است و اگر درجه حرارت بالا برود، گل‏های زیتون ریزش کرده و عملکرد این درخت پایین می‎آید.

سجادی پور سطح زیرکشت فعلی زیتون استان یزد را دو هزار و 825 هکتار بیان‌ کرد و افزود: هزار و 134 هکتار از این سطح نهال و هزار و 691 هکتار آن بارور می باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد عنوان کرد: سه شهرستان یزد، اردکان و تفت با بیشترین مقدار تولید زیتون رتبه نخست را در تولید این محصول به خود اختصاص دادند که میزان برداشت هر یک از سه شهر به ترتیب 620 تن، اردکان 210 تن و تفت 160 تن بوده است.

وی با بیان اینکه حدود 50 درصد زیتون استان به مصرف داخلی و مابقی به استان‎های دیگر صادر می‌شود، گفت: بخشی از زیتون یزد به رودبار رفته و پس از فرآوری دوباره به یزد باز می‎گردد و بخش دیگری هم در مراکز داخلی استان، به صورت کنسروی و روغن فرآوری می‎شود.

سید جمال سجادی‌‌پور عمده مشکل پیش‌روی تولید‌کنندگان این محصول در استان را کمبود واحدهای فرآوری برشمرد و اظهار کرد: با افتتاح واحد فرآوری جدید با ظرفیت دو هزار و 500 تن این مشکل نیز حل خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد از جمله اقدامات این نهاد با توجه به شرایط استان و کمبود آب برای کشاورزی گفت: جهاد کشاورزی یزد در نقاط مختلف استات در حال جایگزینی زیتون با درختان پرآبخواه و حساس به شوری و کم‎آبی است.

انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار