اجرای نقالی و پرده‌خوانی از قربان تا غدیر خم

جشنواره پرده‌خوانی و نقالی با هدف ترویج سیره زندگی امام علی (ع) از زبان هنر و توجه به هنر نقالی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری نخستین جشنواره پرده‌خوانی و نقالی «غدیر» امروز با حضور کوروش زارعی دبیر این جشنواره، امیرحسین شفیعی دبیر اجرایی و حسین عالم بخش قائم مقام دبیر این جشنواره در حوزه هنری برگزار شد.

کوروش زارعی در این نشست عنوان کرد: اینکه ما در این جشنواره به امیرالمومنین (ع) می‌پردازیم خودش برکتی برای تئاتر است. همچنین بحث پرده‌خوانی و نقالی سال هاست که در تئاتر ما رو به فراموشی رفته است.

وی در خصوص برگزاری این جشنواره در فاصله بین اعیاد قربان تا غدیر بیان کرد: حدود ۷۰ اثر از هنرمندان نقال به جشنواره ارسال شده است. ما قرار است در جشنواره نشست های علمی داشته باشیم و برای سال آینده می‌خواهیم بعد آموزشی و کارگاهی را وسعت بخشیم.

زارعی با اشاره به اینکه جشنواره پرده خوانی «غدیر» به شکل موضوعی برگزار می‌شود، اضافه کرد: ما قرار است درباره واقعه غدیر و شخصیت امام علی (ع) یک جشنواره موضوعی داشته باشیم و نمی خواهیم مثل جشنواره های دیگر به بن بست بخوریم؛ زیرا این مساله یکی از معضلات جشنواره های موضوعی است. به عنوان  مثال وقتی ما از امام رضا(ع) در جشنواره رضوی حرف می زنیم؛ موضوعات ما به شفا منحصر می‌شود. درحالی که باید بیشتر به شخصیت و اندیشه این امام بپردازیم. 

وی با اشاره به بزرگداشت‌هایی که در این جشنواره انجام می‌شود، تصریح کرد: امسال در جشنواره بزرگداشت مرشد میرزاعلی را داریم که سال هاست به دلیل بیماری نمی تواند پرده‌خوانی و نقالی داشته باشد. همچنین دو بزرگداشت دیگر مربوط به شهیدان مدافع حرم سید جواد اسدی و احمد غلامی داریم که هر دو اینها پیشینه کار نمایشی و تعزیه داشته اند. قرار است در این جشنواره تندیس بلورین مرشد ترابی اهدا شود که در سال‌های بعدی نشان اصلی جشنواره خواهد بود.

حسین عالم بخش قائم مقام دبیر جشنواره نیز درباره دلیل پرداختن به نقالی در یک جشنواره توضیح داد: کتاب آسمانی ما از قصصی تشکیل شده و هنر یک ابزار است و می توان از این ابزار برای انتقال مفاهیم مورد نظر بهره گرفت.

وی با اشاره به مسائل مالی جشنواره بیان کرد: مباحث مالی یکی از بخش‌های اصلی جشنواره‌هاست و باید گفت این جشنواره به شکلی جهادی آغاز شد. بخشی از هزینه ها را موسسه تسنیم نور متقبل شد، بخشی حوزه هنری و بخشی هم توسط بسیج که اخیرا به ما پیوسته است.

در ادامه  امیرحسین شفیعی دبیر اجرایی جشنواره توضیحاتی را درباره چگونگی برگزاری جشنواره ارائه کرد و گفت: جشنواره «غدیر» از ۲۲ شهریور مصادف با عید قربان آغاز و همزمان با شب عید غدیر در ۲۹ شهریور ماه به پایان می رسد. ۱۴ شهرستان که نقالی هنوز در آنها زنده است، در این جشنواره حضور دارند و یکی از ویژگی های جشنواره اجرای آثاری ویژه بانوان در مجتمع غدیر است.

وی ادامه داد: این جشنواره به صورت غیررقابتی برگزار می شود و حدود ۲۵ نقال و پرده خوان در آن حضور دارند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار