یادداشت؛

بررسی آمادگی حوزه های علمیه برای ورود به فضاهای مجازی

احمد عارفخانی کارشناس رسانه،دانشجوی دکتری، به تبیین چرایی تاکیدات چند باره مقام معظم رهبری در یک ماهه اخیر به موضوع شناخت فضای مجازی واستفاده از فرصت های آن در راستای ترویج معارف ومفاهیم اسلامی کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ مقام معظم رهبری در سالهای اخیر با توجه به سرعت رشد استفاده از ابزارهای نوین رسانه ای بویژه در عرصه وب ،اینترنت و مجموعه شبکه های اجتماعی و در یک جمله فضای مجازی بار ها در اجتماع دولتمردان،مدیران ،مسئولان و مردم وبویژه قشر جوان ودانشجو نسبت به برنامه ریزی،هدف گزاری وتولید محتوای مفید برای این فضا تاکید داشته اند.

با توجه به نگاه تیز بینانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به موضوعات مختلف ایشان در 17 اسفند سال 1390ضمن دستور برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی برای اولین بار به ریاست رئیس‌جمهور، اعضای حقوقی و حقیقی این شورا را تعیین کردند.
رهبر انقلاب اسلامی آثار چشمگیر شبکه جهانی اینترنت در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، لزوم برنامه‌ریزی و هماهنگی به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از آن، و بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌ها در جهت ارائه خدمات گسترده و مفید به مردم را از دلایل اصلی ضرورت تشکیل شورای عالی فضای مجازی برشمردند و تأکید کردند: این شورا وظیفه دارد مرکزی بنام مرکز ملّی فضای مجازی کشور ایجاد کند.

مقام معظم رهبری فقط در طول سال جاری که هنوز به شش ماهه دوم سال نرسیده است چندین نوبت بر اهمیت فضای مجازی تاکید کردند

مخالف فضای مجازی نیستیم

رهبر معظم انقلاب در دیدار سالیانه خود با معلمان وفرهنگیان در سالجاری وزارت ارتباطات را یکی از دستگاه‌های مسئول در زمینه‌ی تربیت نسل آینده برشمردند و با اشاره به گستردگی فضای مجازی و سرعت روزافزون تحولات در این عرصه و ارتباط مستمر جوانان با فضای مجازی تاکید کردند: کسی مخالف استفاده از فضای مجازی نیست بلکه موضوع اصلی این است که در چنین عرصه‌ای که لغزشگاه است باید زمینه‌ی استفاده‌ی صحیح فراهم شود نه آنکه فضای مجازی به‌صورت رها و غیر قابل کنترل باشد.
رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار تصریح کردند: کسی به‌دنبال بستن فضای مجازی نیست؛ چرا که این کار عاقلانه نیست ولی باید در استفاده از فضای مجازی چارچوب‌هایی قرار داد، و این فضا را رها نکرد.

روحانیون وطلاب باید مسلح واماده برای پاسخ گویی به شبهات انحرافی شوند

حضرت آیت الله خامنه ای در 25 اردیبهشت ماه سالجاری در کمتر از دوهفته بار دیگر در دیداربا مدیران،مدرسان وطلاب حوزه های علمیه استان تهران مفهوم هدایت دینی را «تبیین اندیشه‌های ناب اسلامی» خواندند و با اشاره به تأثیر فضای مجازی بر افزایش شبهات دینی و وجود انگیزه‌های سیاسی برای تزریق افکار منحرف و غلط در ذهن جوانان تأکید کردند: این میدان، میدان واقعی جنگ است و روحانیون و طلاب باید مسلح و آماده، وارد عرصه‌ی مقابله با شبهات و تفکرات غلط و انحرافی شوند.

فضای مجازی هم فرصت هم تهدید

یکی دیگر از مواردی که رهبر معظم انقلاب به مساله فضای مجازی اشاره کردند در دیدار هیات دولت در شهریور ماه سال جاری بود که ایشان به عنوان یک سرفصل از توصیه‌های خودبه دولت به مسئله‌ی فضای مجازی اشاره کردندوگفتند: فضای مجازی، دنیایی رو به رشد، بسیار وسیع و غیرقابل توقف است که فرصت‌های بزرگ و در عین حال تهدیدهایی را هم می‌تواند به همراه داشته باشد.

شناخت فضای مجازی و استفاده از فرصت‌های

رهبر معظم انقلاب اسلامی، در ابتدای جلسه‌ی درس خارج فقه در سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه، با اشاره به وجود برنامه‌های گسترده برای انحراف ذهن و دل مردم و جوانان از اصل دین، اولین و مهم‌ترین وظیفه‌ی روحانیون را مقابله با نقشه‌ی دین‌زدایی و عفت‌زدایی خواندند و تأکید کردند: حوزه‌های علمیه و روحانیون باید با شناخت فضای مجازی و استفاده از فرصت‌های آن، معارف و مفاهیم اسلامی را تبیین کنند


اما چند سوال از متولیان حوزه های علمیه

اما چرامقام معظم رهبری در ابتدای جلسه در سال جاری تحصیلی حوزه های علمیه به این موضوع اشاره می کنند؟

نه این است که ایشان تا کنون بارها وبارها به صورت مستقیم وغیر مستقیم اقشار فرهیخته را مورد خطاب قرار داده اند و خواستار ورود، تربیت، اثر گذاری وتولید محتواهای دینی برای این فضا شده اند.

چرا رهبر معظم انقلاب «بصیرت» را به معنای شناخت نیازها و واقعیات جامعه خواندند؟

آیا امروزه حوزه های علمیه طرح مشخص برای شناختن نیاز جوان امروز دارند؟آیا حوزه های علمیه سند چشم اندازه برای تببین نیازهای امروزه نسل جوان در موضوعات دینی واعتقادی تدوین کرده اند؟

چرا رهبر معظم انقلاب اولین ومهمترین وظیفه روحانیت را مقابله با ترویج شبهات وحیا زدایی در بین نسل جوان می دانند؟

آیا واقعا حوزه های علمیه آمادگی مواجه شدن با لشکر عظیم دشمن را دارند؟

چرا رهبر معظم انقلاب با تاکیدات فروان در این چند سال اخیر بر موضوع فضای مجازی نسبت به نا آشنایی برخی مبلغان با ابزارهای جدید رایا نه ای ابراز تاسف کنند؟

مگر نه این که نهادهای مختلف حوزوی وتبلیغی نسبت به برروز کردن اطلاعات رایا نه ای ورسانه های نوین روحانیون وطلاب شرح وظایفی دارند ؟

اما چند پیشنهاد:

سرفصل دروس سوادر رسانه ای در حوزه های علمیه

همان گونه که دیر هنگام ولی بالاخره نهادهای آموزشی مانند آموزش وپرورش به این نتیجه رسیدند که آموزش سواد رسانه ای ومصون کردن دانش آموزان در مقابل برخی خطرات فضاهای مجازی یک ضرورت برای دانش آموزان امروز ودانشجویان فردا وتصمیم سازان آینده یک ضرورت است حوزه های علمیه نیز برای آشنایی وشناخت دقیق فضاهای مجازی سرفصل دروس سواد رسانه ای را به دروس طلاب جوان اضافه کنند تا طلاب جوان به عنوان مبلغان امروز وپاسخ دهندگان شبهات در آینده نزدیک، به سواد رسانه ای مسلح شوند.

تشکیل کار گروه های پاسخ گویی به شبهات در فضاهای مجازی

با توجه با ظرفیت های خوب وموسسات تخصصی وپژوهشکده های مختلف در حوزه های علمیه پیشنهاد می شود با تشگیل کار گروه های تخصصی شبهات مختلف در فضای های مجازی رصد ودر اولین فرصت پاسخ داده شود .

برگزاری کارگاههای سواد رسانه ای برای مبلغان

با توجه به اینکه بسیاری از روحانیون و طلاب به خاطر اشتغالات وگذر سن از میانسالی فرصت حضور مدام در کلاسهای سواد رسانه ای را ندارد با برگزاری جلسات گارگاهی می توان شناخت این گروه از روحانیت را نسبت به فضاهای مجازی عمیق تر واثر گذار تر کرد.

تربیت مربیان سواد رسانه ای در حوزه های علمیه

با توجه به اینکه روحانیت نقش موثر ومفیدی در تربیت نسل جوان ومتدین ایفا می کند از طریق پذیرش وجذب طلاب جوان برای حضور در دوره های کوتاه مدت،میان مدت وبلند مدت تربیت مدرس سواد رسانه ای می توان در آینده نقش اثر گذارتری را برای حوزه های علمیه رقم زد.

ورود مباحث فضای مجازی در دروس خارج

از آنجایی که بسیاری از موضوعات مبتلا به فضای مجاری باید در سطح دروس خارج مطرح ودرباره آن موضوعات کنکاش وطرح موضوع کرد باید در حوزه های علمیه دروس خارج با این موضوعات وفروعات آن برگزار شود.


انتهای پیام//ف.ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.