مشهد؛

رها سازی حیوانات پرورشی درطبیعت منجر به اختلاط ژنتیکی خواهد شد

رئیس حفاظت محیط زیست جوین نسبت به رها سازی حیوانات پرورشی وغیربومی درطبیعت هشدار داد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد حسین شم آبادی افزود: رها سازی حیوانات پرورشی وغیربومی در طبیعت و يا فرار این پرندگان منجر به اختلاط ژنتیکی و تضعیف گونه بومی شده و ممکن است که در دراز مدت موجب انقراض و حذف گونه از زیستگاه طبیعی شود.

وی با بیان اینکه یکی از شهروندان جوینی پنج قطعه بلدرچین پرورشی را به محیط زیست تحویل داد، گفت: پرنده های پرورشی تحویلی از نژاد ژاپنی است که دو قطعه آن سویه سفید و سه قطعه دیگر سویه معمولی است.

شم آبادی افزود: چندی پیش نیز یکی دیگر از شهروندان دوستدار محیط زیست یک قطعه قرقاول ماده پرورشی را تحویل این اداره داد که به مرکز تیمار پرندگان واقع در شهرستان جغتای انتقال یافته و به همراه قرقاول های موجود در آن مرکز نگهداری می شود.

وی بلدرچین را از گونه های مهاجر شهرستان جوین معرفی کرد و گفت: قرقاول نیز بومی برخی از نقاط استان از جمله درگز محسوب می شود اما رها سازی گونه های تحویلی در طبیعت ممکن نیست.

رئیس حفاظت محیط زیست جوین گفت: متاسفانه عده ای از افراد ناآگاه در اغلب شهرستان ها، بصورت غیر مجاز نسبت به تکثیر، پرورش و نگهداری پرندگان وحشی و یا پرورشی اقدام کرده و به عنوان حیوان خانگی خرید و فروش می کنند.

شم آبادی افزود: این امر در صورت غفلت می تواند به فاجعه زیست محیطی تبدیل شده و ضمن انقراض گونه های بومی موجب بر هم خوردن سیمای طبیعی شود.

وی از همشهریان درخواست کرد: قبل از هر گونه اقدام جهت تیمار و نگهداری وحوش زخمی و مریض و همچنین رهاسازی گونه های تیمار شده در دامان طبيعت به ادارات حفاظت محیط زیست اطلاع رسانی کرده و از رها سازی گونه های پرورشی و غيربومی جدا خود داری کنند.

شم آبادی گفت: به استناد ماده 8 حفاظت وبهسازی محیط زیست مبادرت به نگهداری ، تکثیر و پرورش پرندگان وحشی مستلزم تحصیل پروانه ازسازمان بوده و درخصوص طرح های تکثیر، فقط عرضه گوشت موالید مجاز است.

رئیس حفاظت محیط زیست جوین افزود: در هر صورت عرضه پرنده بصورت زنده ممنوع بوده و متقاضی متعهد می شود که تمهیدات لازم جهت پیشگیری ازرهاسازی پرندگان درطبیعت به عمل آورد.

شم آبادی همچنین گفت: ترحم و دلسوزی این دو شهروند بواسطه عدم ذبح پرندگان حلال گوشت و قانون مداری آنان در خصوص عدم فروش پرندگان در سطح شهر و فرهنگ والای آنان در خصوص عدم رها سازی پرنددگان در طبیعت قابل تحسین و تقدیر است.

انتهای پیام//ف.ض


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.