اصفهان؛

برگزاری پنجمین کنگره «فرهنگ و هنرِ روستا و عشایر» ویژه جنوب و جنوب شرق کشور در اصفهان

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان از برگزاری پنجمین کنگره «فرهنگ و هنر روستا و عشایر» ویژه جنوب و جنوب شرق کشور در اصفهان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت الاسلام رمضانعلی معتمدی، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان در دوازدهمین جلسه هیئت هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان که به ریاست استاندار اصفهان برگزار شد، ضمن تبریک روز عرفه و گرامی داشت یاد و خاطره شهدای منا گفت: جلسات هیئت هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان  هر شش ماه یک بار به صورت منظم برگزار می شود و ذیل این هیئت کارگروهی تشکیل شده که به صورت ماهیانه جلسات آن برگزار می شود و پیگیر مصوبات و برنامه ها هستند.

 وی به برگزاری دهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان در سال گذشته به میزبانی اصفهان اشاره کرد و افزود: این مسابقات به صورت ملی اما در حد و اندازه جشنواره ای بین المللی برگزار شد و زبان زد محافل قرآنی کشور شد که این موضوع از نتایج برگزاری جلسات مستمر هیئت هماهنگی است.

 حجت الاسلام معتمدی در ادامه به  تهیه شناسنامه مساجد در استان اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: مرحله جمع آوری اطلاعات برای تهیه شناسنامه مساجد با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل اوقاف و امور خیریه، مرکز رسیدگی به امور مساجد و سازمان برنامه و بودجه انجام شده است.

 وی افزود: در مرحله بعد بایستی این اطلاعات در پایگاه الکترونیکی بارگذاری شود و توسط مساجد به روز نگه داشته شود.

 مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان گفت: یکی دیگر از مصوبات این جلسه برگزار دوره های آموزشی ائمه جماعات توسط مرکز رسیدگی به امور مساجد است که برنامه ریزی های لازم صورت گرفته، جدول بندی انجام شده و در فاز اول قرار است که 200 روحانی در طی 4 هفته و هفته ای یک روز از صبح تا عصر آموزش های لازم را پشت سر بگذارند.

 وی در ادامه گفت: پنجمین همایش ملی «فرهنگ و هنر روستا و عشایر» از دوم تا پنجم مهرماه سال جاری به مدت سه شبانه روز در اردوگاه کشوری شهید بهشتی شهر ابریشم برگزار خواهد شد.

 دبیر همایش منطقه ای پنجمین کنگره «فرهنگ و هنر روستا و عشایر» ویژه جنوب و جنوب شرق کشور اظهار داشت: این کنگره با حضور 200 نفر شرکت کننده از استان های اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، فارس، هرمزگان، کرمان و منطقه آزاد قشم و جنوب کرمان برگزار می شود.

 حجت الاسلام معتمدی با بیان اینکه روستاییان با تولید محصولات ملی و با اتکا بر فرهنگ خاص بومی غنای فرهنگی و اقتصادی را به ارمغان می آورند، افزود: روستاییان به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در زمینه ترغیب و ترویج روستا نشینی بجای شهر نشینی، تشویق به امر کشاورزی و بروز رسانی ابزار آلات کشاورزی نقش مهمی در تولیدات داخلی خواهند داشت.

 وی به احیای هویت بومی و محلی روستاییان و حفظ لهجه و لباس های محلی اشاره کرد و گفت: ائمه جماعات و مدیران کانونها با بهره گیری از پشتوانه مردمی و آشناسازی مردم با ابعاد هویت روستایی و با حمایت از فرهنگ بومی نقش قابل ملاحظه ای در احیای هویت روستایی و فرهنگ بومی مناطق مختلف دارند.

 مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان افزود: این پتانسیل هر چند مورد غفلت واقع شده است با این حال نشانه هایی از توجه به آن در سالهای اخیر قابل ملاحظه است هر چند کافی نیست و این امر نیازمند دغدغه مندسازی و تبیین ضرورت می باشد.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار