تبریز؛

برگزاری جشنواره انار و انجیر در مرکز نوردوز منطقه آزاد ارس

جشنواره انار و انجیر امروز در مرکز نوردوز منطقه آزاد ارس برگزارشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در این جشنواره  گفت: منطقه آزاد ارس با وجود نیازهای اصلی برای توسعه صنعت کشاورزی و موقعیت جغرافیایی منحصربفرد، پتانسیل تصاحب بازار کشاورزی روسیه را دارد.

برگزاری جشنواره انار و انجیر در مرکز نوردوز منطقه آزاد ارس


محسن خادم عرب باغی با تاکید بر لزوم نهادینه سازی علوم کشاورزی نوین گفت: برای حضور در صحنه رقابت اقتصادی در عرصه کشاورزی تصاحب بازارهای بزرگی همچون روسیه، باید استانداردهای بین المللی کاشت، داشت و برداشت رعایت شود.

وی افزود: معضل اصلی محصولات کشاورزی ایران تولید به روش های سنتی و نبود زیرساخت های حمل و نقل مدرن است.


برگزاری جشنواره انار و انجیر در مرکز نوردوز منطقه آزاد ارس

وی با بیان اینکه آب و هوای مناسب، خاک حاصلخیز و آب فراوان نیازهای اصلی صنعت کشاورزی است، گفت: نیازهای اصلی صنعت کشاورزی در این منطقه وجود دارد و باید با راه اندازی صنایع تبدیلی و ایجاد ارزش افزوده، گام های موثری برای توسعه و رونق این صنعت برداشته شود.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی نیز در این چشنواره از اختصاص دو هزار و 500 میلیارد ریال بودجه از محل رودخانه های مرزی به دشت هادیشهر خبر داد.

برگزاری جشنواره انار و انجیر در مرکز نوردوز منطقه آزاد ارس


محمد حسن نژاد با اعلام این خبر افزود: در حالیکه کل بودجه شهرستان جلفا 60 میلیارد ریال بوده و در 10 سال گذشته 570 میلیارد ریال برای پروژه آب ارس و دشت هادیشهر اختصاص یافته بود، با لطف مقام معظم رهبری، امسال این رقم 40 برابر شده است.

وی همچنین وجود منطقه آزاد ارس را نعمتی بزرگ برای آبادانی منطقه دانست و گفت: اختصاص دو هزار میلیارد ریال اعتبار از سوی سازمان منطقه آزاد ارس برای پروژه های مختلف عمرانی، زیربنایی، انرژی، حمل و نقل و سایر زمینه ها موجب شده شهرستان جلفا چهره ای بسیار متفاوت نسبت به شهرهای دیگر داشته باشد.

حسن نژاد ضمن ابراز امیدواری برای آغاز عملیات اجرایی فرودگاه ارس، خواستار اختصاص بودجه به پروژه های مناطق جدید الحاق شده به ارس شد و گفت: با وجود مشکل قانونی برای اختصاص بودجه ملی به پروژه های عمرانی و راهسازی بین مناطق منفصل در مناطق آزاد و الحاق هادیشهر، هرزندات، ایری و سیه رود به ارس، تامین بودجه این پروژه ها برعهده سازمان منطقه آزاد ارس خواهد بود.

وی بر همکاری برای راه اندازی معدن مسجد داغی تاکید کرد و گفت: پیمانکار معدن مسجد داغی با 25 هزار میلیارد ریال برنده مناقصه این پروژه شده و باید با همکاری همه دستگاه های اجرایی شاهد رونق بیش از پیش فعالیت های اقتصادی و اشتغالزایی در این منطقه باشیم.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان جلفا نیز در این جشنواره گفت: سالانه بیش از سه هزار تن انواع ارقام انار و انجیر در شهرستان جلفا تولید و روانه بازر می شود.

برگزاری جشنواره انار و انجیر در مرکز نوردوز منطقه آزاد ارس

رضا عباسی با اعلام این خبر افزود: اراضی زیرکشت انار در شهرستان جلفا 200 هکتار با متوسط تولید 14 تن در هکتار بوده و اراضی زیرکشت انجیر نیز 37 هکتار با تولید متوسط 13 تن در سال می باشد.

وی افزود: عملکرد انار در باغ های شاخص در هر هکتار 35 تن و عملکرد انجیر در باغ های شاخص نیز 32 تن می باشد که با اصلاح الگوی کشت شاهد افزایش میزان تولید در سال های آتی خواهیم بود.

عباسی گفت: بزودی با تامین آب از سد حاجیلار شهرستان ورزقان، سیستم آبیاری کم فشار در اراضی کشاورزی بخش سیه رود راه اندازی می شود.

وی گفت: باغات انار در روستاهای اشتبین، میسن، قولان، دوزال، کردشت، نوجه مهر و پهناور بوده و ارقام مرغوب نیز گیلوشا و پوست سفید یزد بوده و دانه قرمز رباب، فارق و میخوش نیز سایر ارقام متداول این میوه بوده و انجیر نیز در روستای اشتبین، میسن، قولان، دوزال، کردشت، پهناور، نوجه مهر، تیلکری و نوردوز و ارقام مرغوب بی دانه و بادانه زرد و بنفش و برخی ارقام دیگر محلی می باشد.

شهرستان جلفا دارای 200 هکتار باغات انار و 37 هکتار باغ های انجیر می باشد.

چهارمین جشنواره انار و نخستین جشنواره برداشت انجیر در مرکز نوردوز منطقه آزاد ارس با مشارکت سازمان منطقه آزاد ارس و سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار