ساری،

گمرک و جلوگیری از صادرات کیوی نارس

گمرک جمهوری اسلامی ایران از صادارت کیوی نارس جلوگیری می کند.

دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه پدیده صادرات زودهنگام کیوی موضوع ناخوشایندی است که از چند سال قبل در استان های شمالی رواج پیدا کرده است ، گفت: برخی دلالان منطقه، اقدام به برداشت زودهنگام کیوی با هدف صادرات می کنند که این امر تهدیدی جدی برای بازار جهانی این محصول است.

وی گفت: گمرک به همین دلیل از صادرات کیوی های نارس به بازارهای منطقه جلوگیری خواهد کرد.

حیدرپور با بیان اینکه جهاد کشاورزی به عنوان یکی از متولیان صدور مجوز صادرات محصولات کشاورزری ، گواهی نامه برای صادرات کیوی های نارس نمی دهد افزود: برداشت کیوی به طور معمول از اوایل آبان و پس از رسیدن قند میوه به حد استاندارد باید آغاز شود.

وی معایب برداشت زودهنگام کیوی را افزایش حساسیت به بیماری‌های انباری ، میزان اسید بالاتر از حد بازار پسندی، یکنواخت نبودن میوه و عدم شکل‌گیری عطر و طعم میوه دانست و افزود: برداشت بی‌موقع کیوی از سوی برخی سبب ترش شدنش می‌شود و زمانی هم که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، بازار را خراب کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به برداشت نارنگی پیش‌رس گفت: نارنگی های پیش رس مدتی است وارد بازار شده است اما باغداران کمی صبوری کنند و از برداشت سایر اقلام نارنگی و مرکبات خودداری کنند.

وی افزود: باید قند میوه به حد مناسبی برسد و به‌موقع وارد بازار شود تا بازار دچار دوگانگی و تنش نشود.

سطح زیر کشت کیوی در مازندران به 6 هزار هکتار و میزان تولید به 180 هزار تن رسید که رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.