باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

زلزله خاموش؛طلاق آسان،بنیان خانواده را هدف قرار داده است

ریخته شدن قبح طلاق در جامعه،یکی از تهدیدهای جدی است که با تشدید و پر رنگ تر شدن آن،گسست های بنیان خانواده با سهولت و سادگی هر چه بیشتری همراه خواهد شد.

زلزله خاموش؛طلاق آسان،بنیان خانواده را هدف قرار داده استبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،قُبحِ طلاق در جامعه ریخته شده است،بسیاری از جامعه شناسان و صاحب نظران اجتماعی بر این واقعیت تلخ،اتفاق نظر دارند و معتقدند در صورت استمرار روند موجود، دیری نمی پاید که بنیان خانواده با مخاطرات و چالش های عظیم و فاجعه بارتری مواجه خواهد شد.

اگر در گذشته،پر شدن صفحه طلاق شناسنامه امری مذموم و غیر قابل هضم به شمار می رفت،امروز با سهولت و سادگی هر چه بیشتری،مکروه ترین حلال خدا،در دفاتر ثبت طلاق مرقوم می شود.

اگر در گذشته اولاد و فرزندان،ضمانتی به شمار می رفتند برای دوام و قوام زندگی،در دوران کنونی این تفکرات از سوی برخی از زوجین سنتی خوانده می شود و بعضا عده ای برای گسست کانون گرم خانواده،سور می دهند و جشن طلاق می گیرند.

عبدالحمید یار احمدی،روانشناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به برخی کم کاری های فرهنگی واجتماعی از سوی متولیان امر در طول دو دهه گذشته،عنوان کرد:تهاجم فرهنگی و هجمه به باورها،اعتقادات و ارزش های فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران، موضوعی غیر قابل انکار است که امروزه دوست و دشمن،موافق و مخالف،شک و شبهه ای در خصوص صحت و واقعیت آن ندارد.

وی افزود:تبلیغات گسترده،شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی،به ابزارهایی برای ترویج بی اخلاقی و زدودن عفت و حیا از جامعه تبدیل شده اند و در این هجمه گسترده،اغلب اوقات در قالب تدافعی قرار داشته ایم که این امر،نشان از کم کاری برخی دستگاه ها و نهادهای متولیِ فرهنگ دارد.

یار احمدی،عنوان کرد:اگر در گذشته دشمن تلاش می کرد با انتشار برخی کتاب های خاص و حمایت مالی از برخی مولفان،تخریب فرهنگ را اجرایی کند،امروزه ابزار و ادوات دشمن برای تضعیف ارزش ها و اعتقادات و باورهای اصیل ایرانی-اسلامی با فناوری های روز اجرایی و عملیاتی می شود.

روانشناس و پژوهشگر اجتماعی گفت:طرح چنین جملات و عباراتی به معنای بستن و قلع و قمع ابزار و ادوات و فناوری های جدید نیست، زیرا تجارب گذشته اثبات کرده،ثمر بخشی این روش ها،ناچیز و اندک است و آنچه که در این شرایط می تواند مثمر ثمر واقع شود به تبیین صحیح و اصولیِ پشت پرده تهاجم فرهنگی و تبعات و عوارض ناهنجاری هایی همچون طلاق و گسست های خانوادگی معطوف می شود.

وی افزود:با نگاه و بررسی اجمالی در محتوای برنامه های شبکه ای ماهواره ای و فضای مجازی به روشنی در می یابیم که خانواده،به کانون اصلی هجمه دشمن مُبَدَل شده و در لابه لای تولیدات شبکه های ماهواره ای، اجتماعی و فضای مجازی،زدودن قبح طلاق و رواج آن در میان خانواده ایرانی به شکلی کاملا موزیانه و هدفمند عملیاتی می شود.

یار احمدی گفت:باید با صراحت و واقع بینی این موضوع مورد طرح و بررسی قرار گیرد که برای کاهش اثرات چنین هجمه هایی،چه تدابیری از گذشته تا کنون اندیشیده ایم و اساسا خروجی و دستاورد مجموعه اقدامات ما برای خنثی سازی هجمه فرهنگی دشمن در طول سنوات گذشته چه بوده است؟

وی افزود:به نظر بنده نخستین و اصلی ترین اقدام اساسی ما برای خنثی سازی چنین ناهنجاری هایی باید به بررسی و ارزیابی عملکرد درونی  ما متمرکز شود تا بتوانیم بر اساس آن برای رفع آسیب ها،نقصان ها و اشکالات،اقدامات موثری را لحاظ کنیم.

روانشناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی گفت:سبک زندگی اسلامی و ترویج آن،یکی از راهکارهای موثر در مقابله با هجمه های فرهنگی دشمن و برخی از چالش های اجتماعی همچون طلاق و...محسوب می شود اما در واقعیت امر آیا بسیج همگانی برای ترویج این امر خطیر محقق شده است ؟

یاراحمدی عنوان کرد:در واقع امر،نه تنها شاهد این بسیج همگانی نبوده ایم بلکه بعضا برخی از اقدامات ما در تعارض با سبک زندگی اسلامی محسوب می شود که نمونه های آن در،برخی تبلیغات تجاری و بازرگانی، محتوای برخی فیلم های سینمایی و تولیدات فرهنگی و...به روشنی و به وضوح عیان و هویدا است که باید تجدید نظری اساسی در این خصوص لحاظ شود.

*از اقناع سازی فرهنگی و اجتماعی تا برخوردهای قهری و ضربتی

مریم فخرآور،جامعه شناس وآسیب نشاس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح راهکارهای مقابله با برخی ناهنجاری های اجتماعی همچون قبح زدایی از طلاق عنوان کرد:تحقق اهداف مورد نظر در این خصوص مستلزم مجموعه ای از اقدامات فرهنگی و اجتماعی اقناعی و البته پیاده سازی طرح های قهری و ضربتی است.

وی افزود:متاسفانه در طول سالیان گذشته به کرات مشاهده شده در عرصه اقناع سازی و فعالیت های ایجابی آنچنان که باید و شایسته است اقدام نکرده ایم و به واقع در این خصوص به توفیقات چندانی نائل نشده ایم.

فخرآور عنوان کرد:صرفا با پند،نصیحت و موعظه نمی توان در مقابله با هجمه فرهنگی و کنترل و مهار آسیب های اجتماعی موفق بود،بلکه تحقق این امر،منوط و مشروط به برخی از الزامات موثر و کارآمد است که در خلاء و فقدان آن،نمی توان به موفقیت لازم در عرصه های اجتماعی و فرهنگی نائل شد.

جامعه شناس وآسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:نسل فعلی جامعه،طیف و گروهی پرسشگر است که همواره برای مسائل مختلف در صدد جستجوی مصادیق و نمونه های عینی است.

وی افزود:در این میان،پرداختن به شیوه های اقناعی از ضروریاتی است که در مقابل هجمه های سنگین فرهنگی دشمن موثر و کارآمد خواهد بود،اما متاسفانه شاهد هستیم در  پاره ای از مواقع،صرفا با برخوردهای قهری و یا پند و نصیحت به مقابله برخواسته ایم که این روش منتج به نتیجه نخواهد شد،آنچنان که بررسی اقدامات گذشته و خروجی آن به روشنی،موید صحت این ادعا است.

جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:فرصت شناسی و لحاظ کردن اقدامات سلبی،قهری،ایجابی ،فرهنگی و آموزشی متناسب در شرایط مقتضی،از نکات ظریفی است که افراط و تفریط یکسویه و تک بُعدی در آن،هزینه ساز و فاقد ثمربخشی مطلوب خواهد بود.

فخرآور گفت:به واقع باید با تبیین مخاطرات فرهنگی و اجتماعی و طراحی های شوم دشمن،علیه مردم و نظام خانواده،بلوغ فکری و پختگی لازم برای تشخیص این واقعیات تلخ،حاصل و ایجاد شود و تحقق چنین امری،نیازمند مجموعه ای هماهنگ و هدفمند از اقدامات آموزشی،فرهنگی و اجتماعی در ابعاد گوناگون است.

جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:قبح طلاق در طول سالیان اخیر در میان برخی از طبقات اجتماعی ریخته شده اما به راستی تا چه میزان در خصوص مستند سازی و تولید محتوای فرهنگی برای روشن ساختن اذهان زوجین نسبت به سیر طلاق و مخاطرات پس از آن گام برداشته ایم؟

وی افزود:صرفا با طرح این موضوع که طلاق بد است نمی توان در قبال هجمه فرهنگی و تهدیداتی که بنیان خانواده را سست و لرزان می کند،موفق عمل کرد.

فخرآور گفت:کاهش هزینه های مشاوره،نظارت صحیح و منطقی و موثر بر تولیدات فرهنگی و پرهیز از نگاه سلیقه ای و طراحی چارچوبی مشخص برای تولیدات مرتبط با این عرصه و ارائه مصادیق عینی از آسیب های طلاق به نسل جوان،از اقدامات موثری محسوب می شود که در کنار تسهیل فضای اشتغال،کار و بهبود معیشتی خانوارها،در انسجام و استحکام بنیان خانواده ها موثر خواهد بود،در غیر اینصورت نمی توان به توفیق چندانی در مقابله و دفع مخاطرات هجمه فرهنگی دشمن برای گسست خانواده ها و شایع کردن برخی ناهنجاری های اخلاقی دست یافت.

*تبلیغات گسترده طلاق آسان در فضای مجازی،مخرب است

فخر آور در ادامه،با بیان شیوع برخی تبلیغات گسترده در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در ارتباط با طلاق آسان و جدایی تضمینی زوجین از یکدیگر در حداقل زمان،عنوان کرد:متاسفانه بعضا مشاهده می شود،برخی  از وکلا خود به عاملی برای دامن زدن به اختلافات میان زوجین تبدیل می شوند.

وی افزود:طرح این موضوع به معنای زیر سئوال بردن سلامت کاری تمامی وکلا نیست،اما این واقعیت را نیز نمی توان منکر شد که برخی از وکلا برای دریافت هزینه های میلیونی، در جهت گسست و جدایی زوجین گارم بر می دارند و بعضا در مواقعی که امکان مدیریت اختلاف ها وجود دارد،برخی از وکلا،خود به عاملی برای شکاف و تعمیق اختلافات فی ما بین زوجین مبدل می شوند.

جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی گفت:ممکن است این گروه از وکلا اینچنین عنوان کنند که ما مشاوره خانواده نیستیم،اما این توجیه برای سلب مسئولیت اخلاقی،انسانی و اجتماعی فرد از تعهدی که نسبت به جامعه دارد کافی به نظر نمی رسد،زیرا چارچوب ها و قواعد اخلاقی حکم می کند که در گام اول،هر فردی و در هر جایگاه و مسئولیتی نسبت به حفظ ارزش های جامعه خویش احساس مسئولیت کند.

وی افزود:به نظر می رسد،در کنار اقدامات ایجابی و اقناع سازی های فرهنگی،در برخی حوزه ها باید اقدامات قهری و سلبی در دستور کار قرار گیرد و با عوامل مروج طلاق در جامعه برخوردهای لازم مقتضی عملیاتی شود.

فخر آور یادآور شد:در صورت اتخاذ تدابیر هوشمندانه و هدفمند و با اجرای مجموعه ای از اقدامات فرهنگی، اجتماعی،قهری و سلبی می توان در مقابله با قبح زدایی از طلاق به توفیقات بسیاری دست یافت که خروجی آن در استحکام و انسجام خانواده ها و به تبع آن جامعه،ملموس و برجسته خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار