شیراز؛

کاهش قاچاق خروجی از کشور

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: کاهش قاچاق نتیجه اصلاح الگوی مصرف، تغییر نظام سهمیه بندی و استفاده از ابزارهای قیمتی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ارزش کالاهای قاچاق خروجی از کشور به خصوص فرآورده های یارانه ای سوختی از 7 میلیارد دلار سال 92 به کمتر از یک میلیارد دلار در سال 94 کاهش یافته است و این روند امسال هم ادامه یافته است.
وی افزود: قاچاق بخشی از فرآورده های سوختی از صرفه خارج شده است و برخی از فرآورده های نفتی از جمله نفت و گاز، نفت سفید و نفت کوره که قیمت آن تفاوت زیادی با قیمت فوب خلیج فارس و دیگر کشور های همسایه داشته است هم با نظام سهمیه بندی مبتنی بر داده های سامانه های الکترونیکی مصرف توزیع می شود و موجب شده تا مصرف روزانه 5 فرآورده نفتی، نفت گاز، نفت سفید، نفت کوره، بنزین و گاز مایع از 247 میلیون لیتر سال 92 به 196 میلیون لیتر سال 94 و 180 میلیون لیتر امسال کاهش یابد.
قاسم خورشیدی با یادآوری اینکه در حال حاضر سهمیه نفت و گاز (گازوئیل) خودروهای دیزل بر اساس مسافت طی شده و مبتنی بر سامانه بارنامه الکترونیکی برخط توزیع می شود ،افزود: این نظام سهمیه بندی باعث شده است تا شرکت پخش فرآورده های نفتی بر اساس نیاز توزیع کند و احتمال قاچاق را کاهش دهد.
وی ادامه داد: در پنج ماهه نخست امسال با تشدید برخورد ها با کالا های قاچاق ارزش این کشفیات از 7 میلیارد دلار گذشت که حدود 40 بیشتر از کل کشفیات 5 هزار میلیارددلاری پارسال است و ارزش کالاهای مکشوفه در سال 92، هزار و 200 میلیارد و در سال 93، هزار و 800 میلیارد دلار بوده است.
 خورشیدی خاطر نشان کرد: افزایش کشفیات به مدد سامانه های الکترونیکی اتفاق افتاده است که بر اساس آن حتی اگر کالایی پارسال  وارد کشور شده و به فروش رسیده باشد  شناسایی و با قاچاقچیان برخورد می شود. 
او اضافه کرد: هنوز تا حد مطلوب فاصله زیادی داریم و ارزش این کالاها پارسال ، 14 و نیم میلیارد دلار برآورد می شود که یک و نیم میلیارد دلار آن مربوط به کالاهای ممنوعه است.
خورشیدی بیان کرد: بیشتر کالاهای قاچاق از گروه نساجی شامل البسه، پارچه، پتو و کیف است و پس از آن گروه لوازم خانگی با دو و نیم میلیارد دلار و گروه لوازم الکترونیکی و گوشی تلفن همراه با یک و هفت دهم دلار در رده های بعدی قرار می گیرد.  
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: ارزش قاچاق گوشی تلفن همراه پارسال  را 1.1 میلیارد دلار و کالاهای دخانی را 545 میلیون دلار اعلام کرد و ابراز امیدواری کرد با اجرای طرح ثبت و شناسنامه دار شدن گوشی های تلفن همراه قاچاق آن کاهش یابد.
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار