مایکروسافت با "ارتشی کوچک" سرطان را درمان می کند

مقامات شرکت مایکروسافت قول داده اند با استفاده از علم رایانه، مشکل سرطان را تا ده سال آینده حل خواهند کرد.

مایکروسافت با به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه دیلی تلگراف نوشت: مقامات مایکروسافت وعده داده اند با استفاده از علم رایانه ای طی ده سال آینده می توانند کدهای سلول های معیوب را رهگیری کنند و بدین ترتیب می توان برای تبدیل کردن آنها به سلول های سالم تلاش کرد.

شرکت مایکروسافت «ارتشی کوچک» از بهترین زیست شناسان، برنامه ریزان و مهندسان جهان را گرد هم آورده است، کسانی که در تلاش برای مبارزه با سرطان از طریق سیستم های رایانه ای هستند.

تابستان امسال شرکت مایکروسافت نخستین آزمایشگاه خود را افتتاح کرد، جایی که در آن کارشناسان و محققان یافته های دانشمندان رایانه ای را که در حال خلق نقشه های عظیم از شیوه عملکرد داخلی شبکه های سلولی هستند، آزمایش می کنند.

محققان حتی در حال کار کردن بر روی رایانه ای هستند که از دی ان ای تشکیل شده است که می تواند در درون سلول ها زندگی کند و اقدام به کشف نقاط معیوب در شبکه های بدن از جمله سرطان کند. 

کریس بیشاپ مدیر آزمایشگاه در مرکز تحقیقاتی مایکروسافت گفت:‌ «فکر می کنم ارزیابی این موضوع امری بسیار طبیعی برای مایکروسافت است زیرا ما در علم رایانه ای تخصص داریم.»

او همچنین گفت: «تنها موضوع زیست شناسی مطرح نیست بلکه موضوع بینش عمیق مبتنی بر ریاضیات است. زیست شناسی و محاسبات از جمله اصولی هستند که همانند گچ و پنیرند اما ارتباطات عمیقی در بنیادی ترین سطوح دارند.» 

گروه محاسبات زیست شناختی در شرکت مایکروسافت سرگرم توسعه رایانه های مولکولی ساخته شده از دی ان ای است که همانند یک پزشک عمل و اقدام به شناسایی سلول های سرطانی و نابودی آنها می کنند.

اندرو فیلیس رئیس این گروه گفت: «این یک برنامه طولانی مدت است اما فکر می کنم از نظر فنی پنج تا ده سال زمان لازم است تا بتوان از این سیستم مولکولی هوشمند برای شناسایی بیماری استفاده کرد.»

این گروه از ابزارهایی برای توسعه این نرم افزار استفاده کرده است که همانند یک سلول سالم رفتار می کند و بدین ترتیب می توان آن را با یک سلول بیمار مقایسه کرد تا بتوان دریافت مشکل در کجاست و چگونه می توان با آن مقابله کرد. 

از «نرم افزار تحلیل کننده الگوی زیستی» برای کمک به محققان در درک این موضوع استفاده می شود که چگونه می توان با لوسمی -سرطان خون- به صورت موثرتری مقابله کرد. دکتر جاسمین فیشر محقق ارشد و استادیار دانشگاه کمبریج گفت: «اگر بتوانیم سرطان را کنترل کنیم پس می توانیم هر بیماری مزمن دیگری را نیز کنترل کنیم و این مشکلات حل خواهد شد.»

وی همچنین گفت: «فکر می کنم پنج تا ده سال این روند طول می کشد سپس احتمالا قرن بدون سرطان خواهیم داشت.»

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار