چرا نباید خوردن شکلات را کنار بگذاریم؟

کارشناسان بر این باورند که خوردن منظم و به اندازه شکلات می تواند به باهوش‌تر شدن انسان منجر شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شکلات یکی از محبوب ترین خوراکی های جهان است. اما گاهی اوقات باید این محصول را از رژیم غذایی خود خارج کنیم و یا تنها در رویدادها و موارد ویژه آن را مصرف کنیم. با این وجود، اکنون کارشناسان بر این باورند که خوردن منظم و به اندازه شکلات می تواند به باهوش‌تر شدن انسان منجر شود.

بنابر نتایج یک مطالعه روانشناسی چهل ساله که تامین مالی آن توسط موسسه ملی سلامت آمریکا صورت گرفته است، افرادی که به طور منظم شکلات می خورند نسبت به افرادی که در رژیم غذایی خود چندان از شکلات استفاده نمی کردند، در آزمون های هوش عملکرد بهتری داشته اند. پژوهشگران آمریکایی دریافتند که مواد تشکیل دهنده مشخص در شکلات به تقویت عملکرد مغز و حافظه کمک می کنند.

نتایج این مطالعه که با حضور یک هزار شرکت کننده انجام شده است، نشان می دهد، افرادی که حداقل هفته ای یک بار شکلات مصرف می کردند در آزمون های حافظه و تفکر انتزاعی نسبت به افرادی که شکلات نمی خوردند، از عملکرد بسیار بهتری برخوردار بودند.

جورجینا کرایتون، پژوهشگر ارشد حاضر در این مطالعه، مصرف شکلات را تشویق می کند زیرا انجام وظایف روزانه مانند به خاطر سپردن یک شماره تلفن یا فهرست خرید، و انجام همزمان دو کار مانند صحبت کردن و یادداشت کردن در یک زمان را آسان‌تر می سازد.

دلیل مفید بودن شکلات برای عملکرد مغز این است که دریافت منظم فلاوانول های کاکائو می تواند اثر سودمندی بر عملکرد شناختی داشته باشند. این فلاوانول ها ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند که جریان خون به سمت مغز را افزایش می دهند که این شرایط به عملکرد هر چه کارآمدتر مغز کمک می کند.

نتایج کسب شده شگفتی مریل الیاس، روان شناس و آغازگر این مطالعه در دهه ۱۹۷۰ را به همراه داشته و با در نظر گرفتن محتوای قند و چربی بالای شکلات وی انتظار نتایجی متفاوت را داشته است. بنابر توصیه الیاس، اگر قصد ندارید شکلات را با یک رژیم غذایی سالم و متعادل جایگزین کنید می توانید بدون احساس گناه مصرف مقدار کمی شکلات را در رژیم غذایی خود جای دهید.

نگرانی که درباره ارتباط بین مصرف شکلات و هوش وجود دارد این است که به طور کلی آیا افرادی باهوش باید شکلات بیشتری برای افزایش هوش مصرف کنند یا این که شکلات موجب باهوش‌تر شدن همه می شود. پژوهش های بیشتری در این زمینه باید صورت بگیرد. از این رو، مصرف شکلات مورد علاقه‌تان به امید افزایش هوش شاید برای شما موثر واقع نشود.

مریل الیاس به این نکته اشاره داشته است که بررسی مصرف شکلات تلخ و شکلات های سبک‌تر به صورت جداگانه صورت نگرفته است که انجام این کار می تواند درباره پیوند بین مصرف شکلات و هوش انسان و اتفاقاتی که در بدن رخ می دهند، اطلاعات بیشتری را در اختیار ما قرار دهد.

منبع: عصرایران

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار