گزارش/

ماجرای ارسال یک نامه صهیونیستی/ سعودی دوست همیشگی

یک روزنامه صهیونیستی برای نخستین بار از نامه نگاری نخست‌وزیر پیشین این رژیم با پادشاه سابق عربستان سعودی پرده برداشت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه صهیونیستی جروزالم پست با افشای نامه‌نگاری‌های آریل شارون نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی و عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه پیشین عربستان سعودی نوشت: شارون در یکی از نامه‌ها با این امید که عبدالله، فلسطینیان را برای پذیرش ابتکار عربی تحت فشار قرار دهد، ستایش کرده بود. این نامه، همچنین، قدردانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی از پادشاه عربستان برای تلاش‌هایی بود که سال ۲۰۰۲ در مساله سازش اعراب با رژیم صهیونیستی ایفا کرد.

این روزنامه افزود: «آریل شارون این نامه را در ۲۷ نوامبر سال ۲۰۰۲  نوشت و یک یهودی عراقی الاصل به نام «موشه پرز» که در خارج از سرزمین‌های اشغالی زندگی می‌کرد و رابطه نزدیکی با یکی از برادران ملک عبدالله داشت، آن را به پادشاه پیشین عربستان رساند». این نامه سه ماه پس از عقب‌نشینی شارون از نوار غزه و سه هفته پیش از سکته مغزی او  نگاشته شد.

نامه‌نگاری‌های قدیمی گرگ و شغال؛ آفتابی که پشت ابر نماند

جروزالم پست افزوده است که نامه شارون با این عبارات پایان می‌یابد: «من دست دوستی به سوی شما دراز می‌کنم و امیدوارم فرصت همکاری شخصی با شما برای تحقق هدف مشترک صلح پیش بیاید. من منتظر پاسخ شما هستم».

در همین راستا، «اسحاق لیوانون» که پیشتر کنسول اسرائیل در بوستون و سفیر تل‌آویو در مصر بود، در جشنی که ابتدای ماه جاری در موزه «اسرائیل» برگزار شد، این نامه را سند تاریخی مهمی توصیف و تاکید کرد: این نامه نشان می‌دهد روابطی میان اسرائیل و عربستان وجود داشته است.

چند سالی هست که روابط تل آویو و ریاض مخفیانه و به دور از دید رسانه‌ها رو به جلو حرکت می‌کند؛ اما در هر صورت روزی خواهد آمد که این روابط علنی و رسمی خواهد شد و به سطح نمایندگی دیپلماتیک خواهد رسید.

نامه‌نگاری‌های قدیمی گرگ و شغال؛ آفتابی که پشت ابر نماند

دوستی گرگ و شغال

اسراییل و عربستان سعودی، مدت‌هاست به واسطه آمریکا روابط دوستانه‌ای با هم دارند. روابط دوستانه اسراییل و عربستان سعودی مربوط به امروز یا روزهای گذشته مربوط نیست؛ بلکه به واسطه آمریکا از مدت زمان بسیار دوری با یکدیگر ارتباط داشته‌اند.

اسرائیل و عربستان با تسلط بر اماکن مقدس اسلامی و مسیحی به نابودی آثار تاریخی و مقدس آن متوسل شده‌اند و جالب اینکه تمام تجاوزات مشترک اسرائیل و عربستان مبتنی بر منافع مشترک بین دو رژیم وهابی و صهیونیستی است، تا جایی که این اقدامات یادآور تاریخ آل‌سعود است، هنگامی که عبدالعزیز اعطای فلسطین به یهودیان را به رسمیت شناخت.

عبدالعزیز در پاسخ به درخواست انگلیس مبنی بر اعطای فلسطین به یهودیان گفت: « بله.. بی‌تردید.. اگر به رسمیت شناختن از سوی من از نظر شما اینقدر اهمیت دارد، هزار بار اعطای وطن به یهودیان در فلسطین و غیر فلسطین را به رسمیت می‌شناسم و این حق و حقیقت است..» وی سپس دست خود را به جیبش برده و برگه کوچکی بیرون آورد و به دستخط خود نوشت: «من سلطان عبدالعزیز بن عبدالرحمن الفیصل آل‌سعود در حضور پرسی کوکس نماینده انگلیس اعلام می‌دارم که از نظر من هیچ مانعی برای اعطای فلسطین به یهودیان یا دیگران وجود ندارد و این تا قیامت باقی خواهد ماند».

نامه‌نگاری‌های قدیمی گرگ و شغال؛ آفتابی که پشت ابر نماند

تمام این مشترکات بین عربستان و اسرائیل موجب شد روابط دو طرف علنی شده و دیگر بر کسی پوشیده نماند به گونه‌ای که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل گفت: تل‌آویو و ریاض از هرگونه توافق اتمی با ایران متضرر می‌شوند و تشدید تحریم‌ها علیه ایران و محرومیت از استفاده از انرژی اتمی را خواستار هستند. 

از سال 2006 و جنگ 33 روزه به بعد اسرائیل و عربستان سعودی عملا به متحدان نزدیکی تبدیل شده‌اند و روابط آن‌ها استحکام بیشتری پیدا کرده است. پس از سقوط رژیم صدام با روی کار آمدن حکومت شیعه در عراق، با وجودی که آمریکا در این کشور جای پا داشت اما دولت جدید در راستای اهداف اسرائیل قدم برنداشته و هم‌پیمان محور مقاومت و در راس آن ایران از آب درآمد. به این ترتیب به تدریج تمامی دشمنان قدرتمند اسرائیل در خاورمیانه یعنی ایران، حزب الله و عراق را شیعیان تشکیل دادند و همین امر یکی از دلایل اصلی نزدیکی عربستان سعودی معتقد به وهابیت و اسرائیل شد.

نامه‌نگاری‌های قدیمی گرگ و شغال؛ آفتابی که پشت ابر نماند

ولید بن طلال شاهزاده میلیاردر سعودی طی اظهارات جنجالی گفت: عربستان باید برای مقابله با تهدید ایران، با اسرائیل توافق حمایت متقابل امضا کند. بحران کنونی در خارومیانه برای عربستان مسأله مرگ و زندگی است و من می‌دانم که ایرانی‌ها قصد دارند با برگه برنده‌ای به نام فلسطین، نظام عربستان را خلع کنند، درنتیجه عربستان و اسرائیل باید از طریق تقویت روابط و تشکیل جبهه یکپارچه آنان را رسوا کنند، تا مانع ایران شوند. من در کنار ملت یهود و اهداف دموکراتیک آن در مقابله با آغاز انتفاضه سوم فلسطین ایستاده‌ام، و همه تلاش خود را برای شکست هر ابتکار شوم عربی در خصوص محکوم کردن تل‌آویو به کار می‌گیرم؛ زیرا به نظر من توافق عربی – اسرائیلی و دوستی آینده بین آنها برای مقابله با ایران بسیار ضروری است.

اتحاد میان آل‌سعود و اسرائیل یک جریان تازه نیست، دلایل نزدیکی دو حکومت ورای شرایط استراتژیک به دلیل شباهت‌های بنیادین آن‌ها می‌باشد. هر دوی آن‌ها از زمان روی کار آمدن، عاملین استعمارگران غرب در خاورمیانه بوده‌اند و هر دوی آن‌ها بی‌اندازه برای اهداف تجاوزگرانه غرب مفید و ارزشمند بوده‌اند، زیرا هر دوی آن‌ها ایدئولوژی‌های خصمانه و متعصبانه و کشورگشایانه دارند که در عربستان سعودی مجاهدان وهابی و در اسرائیل شبه نظامیان صهیونیست این وظیفه را به عهده دارند.

نامه‌نگاری‌های قدیمی گرگ و شغال؛ آفتابی که پشت ابر نماند

مناحیم ناحیک نفوت که در سرویس موساد پست‌های مهمی از جمله معاونت رئیس و رئیس شعبه روابط غیر رسمی با کشورهای عرب و غیر عربی را تصدی کرده بود، در گفت وگو با شبکه دو تلویزیون اسرائیل فاش کرد که در عربستان دوستان و شرکای زیادی وجود دارند که ما را به چشم دشمن نمی‌بینند و این کشور دشمن اسرائیل نبوده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سعودی ها دشمنان اسرائیل بودند؟ گفت، آنان دوست هستند و به خوبی قدر روابط با ما را می‌دانند.


نامه‌نگاری‌های قدیمی گرگ و شغال؛ آفتابی که پشت ابر نماند

نفوت در سال 1980 مسئول پرونده لبنان در موساد بود، فاش کرد که اسرائیل سال‌ها پیش از سال 1982 برای حمله به لبنان آماده شده بود و فقط منتظر بهانه بود، اما موساد مخالفت خود را با جنگ نخست لبنان در سال 1982 اعلام کرد که بی‌تاثیر بود.

چرا عربستان روابط با اسرائیل را علنی کرد

آشکارسازی روابط با رژیم صهیونیستی شاید آخرین و به نظر سران سعودی موثرترین حربه‌ برای جلب توجه و غلبه بر روند سیاسی امنیتی ناهمخوان با ریاض به حساب آید. همه می‌دانند که از آنجا که پدر جد حکومت فعلی آل‌سعود و رژیم صهیونیستی، انگلیس  است، اساسا تصور اینکه میان حکومت‌های سعودی و صهیونیستی تفاوتی دیده شود، باطل است.

در عین حال اسناد روشن می‌گویند در دهه 1920 حاکم نجد - که در آن زمان تنها منطقه تحت سیطره آل‌سعود بود به خیال خودشان از طرف مسلمانان و در واقع با دستور انگلستان طی نامه‌ای خطاب به وزارت خارجه انگلیس نوشت با استقرار یهودیان بیچاره در فلسطین موافق بوده و در این راه با برنامه جامعه ملل همراهی می‌کند. اما به هر حال این نسبت و روابط متناسب با آن تاکنون از سوی دو رژیم تا حد زیادی پوشیده نگه داشته می‌شد.

نامه‌نگاری‌های قدیمی گرگ و شغال؛ آفتابی که پشت ابر نماند

شرایط جدید آل‌سعود و شکست‌های آن، این رژیم را وادار به آشکارسازی این روابط کرد. سفر علنی سرلشکر «انورعشقی»، نماینده ویژه ملک سلمان به تل‌آویو و پخش تصاویر آن درست در اثنای جنگ یمن که عربستان علیرغم به کار گرفتن نیروهای زبده اسرائیلی در اتاق فرماندهی جنگ احساس  شکست می‌کند برای آن است که عربستان به غرب بگوید می‌تواند گره کور اسرائیل که بی‌خاصیت شدن آن در منطقه است را باز کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار