تولد رشته موج سواری در روستای رمین چابهار

رییس انجمن موج سواری چگونگی تشکیل انجمن این رشته در روستای رمین چابهار را بازگو کرد.

بتولد رشته موج سواری در روستای رمین چابهاره گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران علیرضا رستمی رئیس انجمن موج سواری پیرامون چگونگی شکلگیری این انجمن به رادیو ورزش گفت: انجمن بین المللی موج سواری (ISA) در سال ۱۹۷۸ میلادی شکل گرفت و تاریخچه نوین موج سواری جهان آغاز بکار کرد. در سال ۱۳۹۲ خانم ایسکی بریتون، قهرمان موج سواری ایرلند که دارای مدرک دکترای محیط زیست نیز هست در سفری به ایران وارد چابهار شد و در سواحل روستای رمین به موج سواری پرداخت، در همین حین با کودکان بومی منطقه به صحبت نشسته و تصمیم می گیرد چند روزی در روستای رمین اقامت نموده و به بومیان منطقه آموزش موج سواری دهد. از آن زمان ایسکی برینتون هر ساله به این منطقه از ایران آمده و به افراد بومی آموزش می دهد. در سال ۱۳۹۳ دکتر شیخی که بریتون را در سفرش به چابهار همراهی می کرد از بنده که در شورای فرهنگی وزارت ورزش فعالیت داشتم، خواستند که از طریق وزارت ورزش و جوانان به توسعه این ورزش کمک گردد؛ بدین ترتیب ایده تشکیل انجمن موج سواری شکل گرفت و در سال ۱۳۹۵ انجمن موج سواری ایران فعالیت خود را آغاز کرد.

وی در زمینه اقدامات صورت گرفته توسط این انجمن اظهار کرد: در آخر شهریور ماه امسال سه کارگاه برگزار خواهد شد که یکی از آنها شناسایی استعدادها در استان سیستان و بلوچستان است. در سال آینده برنامه برگزاری کلاس مربیگری با حضور مدرس خارجی برای ارتقا سطح علمی و تکنیکی این رشته را داریم. در اردیبهشت امسال نیز به عنوان صدمین عضو ISA پذیرفته شدیم.

رستمی در خصوص چشم انداز این رشته توضیح داد: فصل موج سواری در سواحل چابهار از اوایل اردیبهشت شروع شده و تا اوایل مهر ماه ادامه دارد، از آنجائیکه در ایران فقط سواحل منطقه چابهار قابلیت موج سواری  دارد، لذا در این رشته دارای محدودیت زمانی و مکانی هستیم؛ از سویی دیگر لوازم موج سواری بسیار گران است و چون عمر این رشته در ایران کوتاه است، جهت توسعه این رشته نیاز به حامی مالی و کمک مسئولین داریم که در این راستا مسئولین چابهار همکاری خوبی با ما داشته اند که امیدواریم به توسعه این رشته در کشور و منطقه بینجامد. علیرغم هزینه بالا این رشته و لزوم رفتن به مناطق خاص، بخش خصوصی می تواند با سرمایه گذاری به جذب گردشگر پرداخته و از استعدادهای منطقه بهره ببرد و بدین شکل منافع دو جانبه ای برای سرمایه گذار و کشور حاصل گردد. ضمن اینکه امیدوار هستیم که افراد بومی آموزش دیده توسط ایسکی بریتون بتوانند در مسابقات بین المللی شرکت نموده و عملکرد خوبی از خود نشان دهند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار