مهدی‌پور وزیری در نشست خبری سریال «در محاصره»:

«در محاصره» قابل مقایسه با «ایستاده در غبار» نیست

تفاوت اصلی سریال ما با «ایستاده در غبار» آن است که مخاطبان ما به هیچ عنوان از یک قشر نیستند و با سریال ما گاهی اوقات می‌خندیدند اما «ایستاده در غبار» یک مقطع تاریخی را با فرم و تصویر می‌سازد.

«در محاصره» قابل مقایسه با «ایستاده در غبار» نیستبه گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری مجموعه تلویزیونی «در محاصره» که این شب‌ها از شبکه سه و مستند در حال پخش است با حضور عوامل این سریال برگزار شد.
 
این مجموعه که در سال 94 ساخته شد، سریالی دفاع مقدسی است که برخلاف دیگر سریال‌های دفاع مقدس به زندگی مردم در روزهای دفاع مقدس می‌پردازد.
 
امیر مهدی‌پور وزیری کارگردان این مجموعه در خصوص چگونگی انتخاب موضوع حصر در سریال «در محاصره» گفت: شرایط حصر برای ساخت یک فیلم و مجموعه جذاب است چون در این گونه سریال‌ها جذابیت‌های دراماتیک زیادی وجود دارد اما بعد از آن جذابیت فرمی است که محتوای آن یعنی مقاومت ملی، اهمیت می‌یابد.
 
وی بیان کرد: اگر آبادان تسلیم می‌شد سرنوشت امروز ما تغییر می‌کرد. با شروع جنگ تعداد زیادی از ساکنان آبادان رفتند، اما چند هزار نفری هم ماندند و جنگیدند تا آبادان را زنده نگه دارند.

مهدی پور وزیری اظهار داشت: گرفتن شهر این گونه است که نیرویی پیاده آن جا برود و شهر را فتح کند، اما گرفتن یک شهر وقتی مردمش در آن جا زندگی می‌کنند، بسیار کار سختی است. فتح کردن جایی که در آن زندگی جریان دارد کاری دشوار است و در آبادان هم روح زندگی جریان داشت.

این کارگردان در خصوص محتوای این اثر گفت: چون برای ما مخاطب تلویزیون مهم بود تصمیم گرفتیم که سریال‌مان گنگ نباشد، به همین دلیل آگاهانه تصمیم بر اجرای این سریال گرفتیم. ما مقطعی را انتخاب کردیم که می‌توانست موقعیتی دراماتیک به ما بدهد و باید می دیدیم که کجا زندگی آن ها بار درام دارد و ما افرادی را که در حصر آبادان نقش داشتند را پیدا کردیم و با آنها زندگی کردیم تا ابزار درام فراهم شد و سپس این خاطرات را در کنار هم گذاشتیم و فیلمنامه را شکل دادیم.

این کارگردان گفت: زمان تصویربرداری 45 روز گذشت و ما در اوج گرمای تابستانی صحنه‌های جنگی را ضبط می‌کردیم.

وی در خصوص مقایسه این سریال با فیلم «ایستاده در غبار» گفت: من فکر می‌کنم آدم فیلم «ایستاده در غبار» خاص‌تر است و اصلا با مخاطب خاص ارتباط برقرار می‌کند اما تفاوت اصلی سریال ما با «ایستاده در غبار» آن است که ما داستان داریم و تنها فرم تصویری نیست و مخاطبان ما به هیچ عنوان از یک قشر نیستند و با سریال ما حتی گاهی اوقات مردم می‌خندیدند اما «ایستاده در غبار» یک مقطع تاریخی را با فرم و تصویر می‌سازد. ما با درام سریال ساختیم و سریال ما با فیلم فاخر «ایستاده در غبار» قابل مقایسه نیست.

مهدی پور وزیری در رابطه با تهیه کننده این اثر گفت: یکی از دلایل ناکارآمدی فیلم سازی ما، این است که تهیه کننده خود را صاحب اصلی اثر را نمی‌بینند و ما در این سریال خواستیم که خود کمپانی ایده داشته باشد و روایت فتح این کار را کرد و ایده هایش را گفت و ما ساختیم و البته که افکار شهید آوینی هم در این میان تاثیر گذار بوده است.
 
ابوذر حیدری تدوینگر مستند «در محاصره» اظهار داشت: تدوین این کار مستند داستانی سخت بود و به صورت هم زمان انجام می‌شد، بخش‌هایی از این سریال مصاحبه و بخش اعظمی از آن را داستان در بر میگرفت. به همین دلیل من در مدت تصویربرداری در آبادان بودم و راش‌ها را می‌دیدم و در کل این پروژه از آغاز تا پایان حضور داشتم.

وی گفت: کار ما داستانی است با ذره‌ای مستند اما در «ایستاده در غبار» مستندی نداریم. اصلا این دو اثر با هم قابل مقایسه نیست چون رویکرد این دو کار متفاوت است، اما کار ما خاص‌تر است و اگر در تلویزیون در یک زمان پخش شوند، سریال ما پر بیننده تر خواهد شد.
 
سلمان فرخنده بازیگر این مستند در خصوص تفاوت این سریال با دیگر کارها اظهار داشت: به لحاظ حسی هر کاری با دیگری فرق می‌کند، اما موضوعی که نظرم را جلب کرد نقشم بود که نقش فردی عادی به نام محمد حیدرپور را در محاصره آبادان بازی می‌کردم.
 
وی ادامه داد: این اثر شرایط کاری سختی داشت و سر هیچ کار دیگری نمی‌توانی تجربه‌اش کنید و نقشی که ایفا می‌کردم کاملا واقعی بود، اما درک نقش برایم سخت بود چون معمولا وقتی جایی جنگ است افراد یا اسلحه دست می‌گیرند و می‌جنگند و یا فرار می‌کنند. اما محمد فرار نمی‌کرد و نمی‌جنگید و من نمی‌فهمیدم چرا این کار را می‌کند. لحظه‌های دراماتیک این سریال از خود زندگی گرفته شد و این بسیار جالب بود.

فرخنده گفت: وقتی «ایستاده در غبار» را دیدم، به نظرم خیلی خاص آمد و از «ایستاده در غبار» خیلی لذت بردم، همان طور که از سریال خود لذت بردم اما قابل مقایسه نیستم.

این بازیگر در رابطه با همبازی‌هایش در سریال اظهار داشت: با عصمت سلیمانی در این مستند همبازی بودم و با دیگر بازیگران ارتباط خاصی نداشتم اما با تمامی بازیگران اوقات خوبی را سپری کردم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار